Prijzen Rapid bekend

Berry

Senior Member
Via Skoda de Rapid Prijzen

Active GO! 1.2 TSI Greentech 63 kW/86 pk hand 5 € 14.190,- 20%
Comfort GO! 1.2 TSI Greentech 63 kW/86 pk hand 5 € 15.390,- 20%
Active 1.2 55 kW/75 pk hand 5 € 14.990,- 25%
Comfort 1.2 TSI Greentech 63 kW/86 pk hand 5 € 17.190,- 20%
Comfort 1.2 TSI Greentech 77 kW/105 pk hand 6 € 18.290,- 20%
Comfort 1.6 TDI Greentech 77 kW/105 pk hand 5 € 22.390,- 20%
Ambition 1.2 TSI Greentech 63 kW/86 pk hand 5 € 17.990,- 20%
Comfort 1.2 TSI Greentech 77 kW/105 pk hand 6 € 19.090,- 20%
Ambition 1.4 TSI Greentech 90 kW/122 pk DSG 7 € 22.240,- 25%
Ambition 1.6 TDI Greentech 77 kW/105 pk hand 5 € 23.190,- 20%
Elegance 1.2 TSI Greentech 63 kW/86 pk hand 5 € 19.140,- 20%
Elegance 1.2 TSI Greentech 77 kW/105 pk hand 6 € 20.240,- 20%
Elegance 1.4 TSI Greentech 90 kW/122 pk DSG 7 € 23.390,- 25%
Elegance 1.6 TDI Greentech 77 kW/105 pk hand 5 € 24.340,- 20%
Ambition BL 1.2 TSI Greentech 63 kW/86 pk hand 5 € 18.390,- 20%
Ambition BL 1.2 TSI Greentech 77 kW/105 pk hand 6 € 19.490,- 20%
Ambition BL 1.4 TSI Greentech 90 kW/122 pk DSG 7 € 22.640,- 25%
Ambition BL 1.6 TDI Greentech 77 kW/105 pk hand 5 € 23.590,- 25%
Elegance BL 1.2 TSI Greentech 63 kW/86 pk hand 5 € 19.540,- 20%
Elegance BL 1.2 TSI Greentech 77 kW/105 pk hand 6 € 20.640,- 20%
Elegance BL 1.4 TSI Greentech 90 kW/122 pk DSG 7 € 23.790,- 25%
Elegance BL 1.6 TDI Greentech 77 kW/105 pk hand 5 € 24.740,- 20%
 

RefleCs

Forumguru
Ik zag ze ook net op Facebook voorbij komen. Wat mij opvalt.... geen 14%..... ik zeg de eerste misser van het nieuwe jaar! Daarnaast geeft het weinig hoop op een 14% bijtelling Octavia :( Helemaal omdat de Ford Focus en de Renault Megane wel 14% blijven komend jaar.
 

jalex_h

Forumguru
Zeker jammer dat e geen 14% modellen zijn. Dan sta je op de zakelijke markt meteen met 2-0 achter. Ook wel opmerkelijk dat de 1.4 er alleen met DSG is. Wil je en wat zwaardere motor, moet je daardoor meteen ruim 3 mille extra aftikken. Dan is'ie nog steeds niet extreem duur, maar dan kun je bij de concurrentie ook goed terecht. Zeker als je niets met een automaat hebt.
Ik ben bang dat deze auto het zwaar gaat krijgen...
 
E

Ex-lid 2926

Ik had gehoopt op scherpere prijzen van de wat beter aangeklede modellen. De Rapid krijgt het op de particuliere markt moeilijk tegen vooral de Koreaanse concurrentie.
Op de zakelijke markt lijkt mij deze auto bij voorbaat kansloos door de aanwezigheid van de Megane en Focus. En straks komt de Golf VII er ook in een 14% uitvoering.
 
Vandaag ook een artikel op de site van De Telegraaf over het feit dat er geen 14% tussen zit. Lijkt erop alsof daar speciaal voor is gekozen. Zie hier een passage uit het artikel:
“De zakelijke markt vraagt om auto’s met 14%, maar de Rapid valt in de hogere 20%-categorie”, legt de importeur uit. “Maar veel consumenten zijn zich er niet van bewust dat een auto met een hogere bijtellingspercentage in de maandelijkse kosten aantrekkelijker kan zijn dan een model met een lagere bijtelling. Tijdens het vaststellen van de maandelijkse kosten voor privégebruik van de zakelijk gebruikte Rapid zijn we uitgegaan van 99 euro. Zo kwamen we op de instapprijs van 14.190 euro.” De woordvoerster geeft aan dat is gerekend met het belastingstarief van 42%. De lage prijs betekent ook een beperking. Op de versie, die als GO!door het leven gaat, zijn niet alle accessoires leverbaar, maar de uitvoering beschikt wel over de 1.2 Turbomotor met 86 pk.

Zie deze link voor het volledige artrikel: Prijzen Skoda Rapid bekend - Autovisie | Het laatste nieuws over auto's op Autovisie.nl van De Telegraaf [Skoda]
 

RefleCs

Forumguru
Ja ze hebben gelijk maar hij was nog aantrekkelijker geweest in 14%. Wie kijkt er nou initieel naar dat bedrag. Iedereen die zoekt maakt eerst een selectie op 14% en gaat dan pas verder kijken. Ik blijf het vreemd vinden en dit gaan we terug zien in de verkoop cijfers
 

peperskoda

Forumguru
De vraag is of dit een auto is voor de zakelijke rijder. Ik denk dat Skoda bewust zijn pijlen richt op de particuliere verkoop, mensen die nu aan het shoppen zijn voor een gebruikte auto tussen de 15 en 20k euro. Daar zitten er vast een heleboel bij die voor hetzelfde bedrag een keer in een nieuwe willen stappen. Ik denk dat met name de comfort uitvoering redelijk wat kopers zal weten te trekken. Die combineert een redelijk uitrustingsniveau met een acceptabel prijskaartje. Even in verhouding denken: een Toyota Yaris met een 1.3 motor kost in een redelijk basic uitrustingsniveau al heel snel meer als een Rapid. In dit geval heb je dus een ruime gezinsauto voor de prijs van een B-segmenter en dat is naar mijn idee één van de belangrijkste USP's van de Rapid.
 

Pollewop

Forumguru
Het verschil tussen 14% en 20% bijtelling voor een gemiddelde Rapid van zeg 20.000 euro is niet dramatisch, vind ik. In belastingschijf 42% is het ca. 41 euro per maand. Bovendien denk ik dat de Rapid vooral voor de particuliere markt is bedoeld. Verder vind ik de prijzen behoorlijk scherp en concurrerend... :xyxthumbs:
Ik ben ook zeer benieuwd wanneer de Rapid SportBack komt...en wat de prijs zal zijn. Ik gok op +1000 euro tov sedan...
 

Noord26

Forumguru
Denk dat de Rapid ook voor particuliere kopers interessant is, omdat je veel auto voor je centen krijgt. Ben daarom wel zeer benieuwd naar wat je krijgt in de standaard uitrustingniveau's en wat de opties zijn voor welke prijzen. Zo hoop ik op Xenon af-fabriek. Hetgeen niet te leveren is op een Fabia.
 

peperskoda

Forumguru
Wat ik gezien heb in de prijslijsten die de dealer mij liet zien was dat er geen af fabriek xenon leverbaar is. Wel heb ik gezien dat de veiligheidsuitrusting goed op orde is(standaard 6 botsballonnen en esp) Dat leveren niet veel merken voor die prijs, al wordt esp standaard op elk nieuw te introduceren model op de markt.
 

Atria

Actief lid
Grootste misser voor mij is de verplichting van een dsg als je een 1.4 tsi wil. Dat maakt de auto onnodig duur en voor mij niet meer interessant omdat ik geen dsg wil.
 

Noord26

Forumguru
Wat ik gezien heb in de prijslijsten die de dealer mij liet zien was dat er geen af fabriek xenon leverbaar is. Wel heb ik gezien dat de veiligheidsuitrusting goed op orde is(standaard 6 botsballonnen en esp) Dat leveren niet veel merken voor die prijs, al wordt esp standaard op elk nieuw te introduceren model op de markt.

Geen Xenon mogelijk, net als bij een Fabia niet? Dan wordt het geen Rapid als beoogde opvolger. Toch een kijken wat er allemaal als 2e hands SuperB aangeboden gaat worden de komende tijd. ESP is volgens mij verplicht vanaf 1 jan 2013 op elke nieuw af te leveren auto?
 

van_der_P

Senior Member
Even in verhouding denken: een Toyota Yaris met een 1.3 motor kost in een redelijk basic uitrustingsniveau al heel snel meer als een Rapid. In dit geval heb je dus een ruime gezinsauto voor de prijs van een B-segmenter en dat is naar mijn idee één van de belangrijkste USP's van de Rapid.
De vraag is dan wil iemand die in is voor een Yaris zo'n grote auto als een Rapid ? Wat moet je daarmee als je maar met zijn tweëen bent en niet veel rijdt. Aanschaf is een rijden is twee. Brandstofverbruik, MRB, onderhoud zal allemaal duurder zijn dan die Yaris. Dit is appels met peren vergelijken. Iemand die in is voor een Rapid gaat niet naar een Yaris kijken dat weet ik zeker, of die nu goedkoper duurder of hetzelfde geprijst is.
 

peperskoda

Forumguru
Ik bedoelde ook niet dat iemand die voor een Yaris in de markt is nu ineens ook naar een Rapid zal gaan kijken, dat is een totaal andere doelgroep(singles en empty-nesters voor de Yaris en gezinnen voor de Rapid). Ik gebruikte het meer om de prijzen van de Rapid in een juist perspectief te plaatsen. Een toch wel buitengewoon ruime gezinsauto voor de prijs van een B-segmenter. Verder kun je een Yaris en een Rapid niet met elkaar vergelijken. Ik heb een aantal weken geleden een Rapid van dichtbij bekeken en er eens in gezeten en ben wel redelijk overtuigd van het concept(eigenlijk is het eenzelfde concept als wat Dacia gebruikt, bekende en uitontwikkelde techniek voor een schappelijke prijs) Waarom zou je meer geld uitgeven aan bijvoorbeeld een Octavia als je voor minder een minstens net zo goed rijdende Rapid hebt. Tenzij je verlegen zit om opties die de Octavia wel heeft en de Rapid niet(zoals xenon)
 

vw125

Forumguru
Grootste misser voor mij is de verplichting van een dsg als je een 1.4 tsi wil. Dat maakt de auto onnodig duur en voor mij niet meer interessant omdat ik geen dsg wil.


Idem hier, ik had graag men diesel ingeruild voor een benzine maar nu ik zie dat deze enkel met dsg bak te verkrijgen zijn begin ik serieus te twijfelen.
 

Michel

Forumguru
Als ik op de foto's en de testen van de afgelopen tijd afga, zijn er toch best wel wat verschillen tussen een (huidige) Octavia en de Rapid. Daar is verder niets op tegen, maar het prijsverschil moet toch ergens vandaan komen. Zo schijnt de Rapid bijvoorbeeld toch wel erg stevig afgeveerd te zijn.

De huidige Octavia is naar mijn mening dan toch wel wat moderner, al is het maar vanwege de afwerking en de uitrustingsonderdelen die je niet op een Rapid kunt krijgen:
- Gescheiden klimaatregeling
- Xenon
- Brandstofklep achter de centrale deurvergrendeling
- Regensensor
- Lichtsensor
- Lendesteun op de voorstoelen
- Dimmende binnenspiegel

Kortom: het lijkt er meer op dat de (uitrustings)lijn van de Fabia en Roomster door Skoda naar een groter model (Rapid dus) is doorgetrokken.
Sprak laatst mijn dealer nog vóór de bestelling van mijn nieuwe auto. Voor hem was het ook nog niet helemaal duidelijk voor welke doelgroep de Rapid op de markt komt.
 

Noord26

Forumguru
Het is idd een vergrote Fabia. De prijslijst en opties komen sterk overeen met de Fabia en ook wat er mogelijk is. Inmiddels gewoon op de skoda.nl website te bekijken. Eerste wat mij opviel wat dat alleen de 1.4 schijfremmen achter mee krijgt. Dus de 86+105pk 1.2TSI en ook de 1.6 TDI krijgen standaard trommelremmen achter.

Een deftig aangekleed model zit op 21K. Daarop heb ik de dealer verteld dat ik dan liever een 2e hands SuperB bij hem koop..
 

Canon-Eye

Forumguru
Daarop heb ik de dealer verteld dat ik dan liever een 2e hands SuperB bij hem koop..
Als je alleen naar de aanschafprijs kijkt, heb je natuurlijk volstrekt gelijk.

Maar er zijn meer factoren die meespelen. Een willekeurige greep:
- hoe duur is hij om te "hebben": belasting, verzekering (waarvoor het gewicht een rol speelt)
- hoe duur is hij om ermee te rijden (brandstof, onderhoudskosten)
- wil je wel zo'n grote auto, als je al die ruimte eigenlijk niet nodig hebt (ik eigenlijk niet, hoe mooi de Superb Combi ook is)
- rij je veel in druk stadsverkeer, dan is een kleinere auto makkelijker te hanteren en te parkeren
etc.

Ik heb voor een (zeer prettig aangeklede) FII GL combi gekozen omdat ik dat een prettige maat vond en een auto die redelijk goedkoop is in het gebruik. Voor hetzelfde bedrag had ik op de tweedehandsmarkt ook iets veel mooiers en/of groters kunnen kopen - maar dan was ik op jaar- én kilometerbasis toch een heel stuk duurder uitgeweest.
Die Fabia moet het nog een tijdje volhouden wat mij betreft - maar als het zover is zal ik zeker heel goed kijken naar de Rapid, want dat lijkt me toch wel wat!
 
Bovenaan Onderaan