Prijsverschil onderdelen dealer en internetwinkel

TooTall

Forumguru
Ik kreeg van mijn ouders (standaard pakjesinontvangstnameadreswantzezijnaltijdthuis) de opmerking "waarom koop je toch zoveel dingen via internet, ga toch gewoon naar de garage, veel handiger"

Had wat onderdelen nodig, en uit nieuwsgierigheid bij mijn lokale Skoda dealer de prijs opgevraagd;
Luchtfilter Bosch - 1K0 129 620 D: 22,75 incl BTW
Interieurfilter Carbon - 1K1 819 653 B: 21,78 incl BTW
Set Bosch ruitenwissers vooraan - 1Z1 998 001: 48,89 incl BTW

Totaal 93.42€

En dan nu de prijzen van mister-auto.be;
Luchtfilter Bosch - 1K0 129 620 D: 10,76 incl BTW
Interieurfilter Carbon - 1K1 819 653 B: 10,87 incl BTW
Set Bosch ruitenwissers vooraan - 1Z1 998 001: 18,85 incl BTW
+9.89 verzendkosten

Totaal 50.37€

43.05€ voor een beetje "handigheid" (en dan moet ik ze nog gaan afhalen, terwijl de internetwinkel tot aan je deur komt)

En nee, montage zit er niet bij, dan zou er nog een 50€ uurloon bijkomen :smiley29:
 

Ron_2

Senior Member
Dat geldt voor veel meer artikelen, en dan zijn de prijsverschillen nog veel groter, gisteren een geheugenkaartje besteld in Duitsland (via Amazon), van gemiddeld 60 in de winkel naar 29 euro incl. verzenden.

Meestal heb ik, na het lezen van recensie e.d., precies in mijn hoofd wat ik wil (merk, type, prijs, etc), dan rij ik hier 2 uur in de rondte, ga alle winkels af waar ik het zou kunnen vinden die allen net niet datgene op voorraad hebben of schrikbarend duurder zijn, ben ik 5 euro benzine en 2 euro parkeergeld armer en heb ik nog niets.

Nee hoor, laat maar lekker aan de deur brengen, overdag ben ik meestal thuis, en soms pakken buren het aan (zolang er geen handtekening nodig is), maar dat gebeurt andersom ook, dus voel ik me daar niet bezwaard over.
 

Wilko

Senior Member
Ik koop procentueel gezien steeds meer via het internet.
Buiten de soms forse prijsverschillen heb je vaak een veel bredere keuze en een veel betere kopersbescherming (vooropgesteld dat je in NL koopt).
Als je een beetje zoekt dan kun je inderdaad heel wat zaken voor de helft of nog minder van de prijs vinden waar ze in ons landje voor verkocht worden.
Dat vind ik echt te zot voor woorden.
Je zou gaan denken dat prijzen hier meer bepaald worden door wat de verkoper denkt ergens voor te kunnen vragen dan wat het hem aan inkoopprijs (plus daarop natuurlijk een normale marge aan winst en kosten) heeft gekost.

Helaas zijn er nog steeds dingen die je eerst moet voelen, uitproberen of passen voor je ze kunt kopen.
Gelukkig kun je daar in een aantal gevallen ook gewoon bij collega's, vrienden, familie e.d. voor terecht om ze dan alsnog online te bestellen.
 

Cordoba

Forumguru
Wilko: dat is juist het probleem, de prijzen die marketeers rekenen, zijn gewoon de prijzen waarbij ze maximaal verdienen (dus grootste product van winst per product maal aantal verkochte producten)
 

Rallye

Forumguru
Wellicht niet iets voor het Octavia-deel van het forum, maar wel een interessante discussie. Als je zoals Ron_2 precies weet wat je wilt hebben is internet inderdaad beter. Je hebt danook geen service nodig. Soms kies ik ervoor iets meer te betalen, juist om wel service te krijgen. Zo heb ik mijn nieuwe home cinema-installatie wel bij de lokale audiozaak gekocht, want daar werd ik goed geholpen. Ik kon alles beluisteren en werd begeeleid door een jongen die er wat van wist. Bij zo'n grote Duitse zaak weet ik meestal meer van de spullen die ik wil hebben dan de verkoper en is de "service" het extra geld niet waard. Dan wordt het dus internet. Je zou toch als verkoper in het hogere segment op zijn minst eens wat bladen kunnen lezen.....
 

Ron_2

Senior Member
Bij zo'n grote Duitse zaak weet ik meestal meer van de spullen die ik wil hebben dan de verkoper en is de "service" het extra geld niet waard. Dan wordt het dus internet. Je zou toch als verkoper in het hogere segment op zijn minst eens wat bladen kunnen lezen.....
Dat is ook een reden die ik vergeten was erbij te zetten, als je je op internet goed verdiept in de materie weet je over het algemeen meer dan de verkoper in de winkel, vaak probeert men je dan iets anders te verkopen wat net niet die functies of mogelijkheden heeft die voor jou juist essentieel zijn. De kennis in de winkels is vaak bedroevend.
 

TooTall

Forumguru
Zal ik mijn beginpost uitbereiden?

Dit is voor iedereen die zegt "ja maar een lokale winkel kan je wel service bieden"

Bij dezelfde Skoda Dealer waar de details van de beginpost van komen, had ik ook een Skoda embleem voor op de motorkap (10.12€) en 4 wieldekselkapjes met Skoda embleem (4 x 8.63€) besteld. Deze prijzen zijn dan weer extreem goedkoop, een embleem voor op de motorkap zal op eBay minstens evenveel kosten, en dan nog zonder verzending!

Maar goed, deze items besteld, en gewacht tot ik het mailtje kreeg "uw bestelling ligt klaar"

Hun magazijn afdeling sluit om 1600, verkoop sluit om 1800. Ik vroeg of ik het na 1600 kon afhalen, hij zei "geen probleem, ik leg het apart, staat op uw naam"

Om 1621 was ik in de dealer

Om 1700 was ik eindelijk buiten.

Het duurde 10 minuten voordat iemand kwam kijken (niemand te zien, en ik had al op het belletje gedrukt) Dan ging hij iemand roepen. Die kwam na 10 minuten. Die heeft gezocht, kon het niet vinden. Ontelbare doosjes laten zien met namen op die niet eens in de buurt kwamen van de mijne, nergens te vinden. 10 minuten later ging hij iemand anders halen. Nog wat later kwam die af, en die heeft ze eindelijk gevonden. Tot hij het embleem zag dat ik had besteld.

"Ma manneke toch (ik ben 26 jaar, 1.98 meter groot en in mijn werkuniform van de Belgische Luchtmacht), wat gaat gij daar mee doen? Dat oud embleem krijgt gij nooit van de motorkap af. Let op mijn woorden, dat lukt U niet. Met 3 man zitten we daar soms aan te trekken, en goed oppassen of ALLES breekt af"

Toen kreeg ik toch veel zin om het embleem in zijn handen te duwen en te zeggen "Oh dan begin ik er niet aan" en gewoon buiten te gaan...Het was geen vriendelijk advies of raad, nee, het was eerder "wat gaat GIJ daar mee aanvangen, prutser???"

Enfin, half uurtje werk en het nieuwe onbeschadigde embleem zat op zijn plek.

Ik had nog zin om hun te vertellen over hun dure prijzen van de ruitenwissers ed., maar heb mn mond maar gehouden...anders had ik nog een uur vastgezeten daar...
 

Wilko

Senior Member
@Ron_2: De kennis van zaken is zelfs bij bepaalde verkopers bij officiële Skodadealers ver te zoeken. Toen ik mijn eerste O1 4x4 wilde bestellen ben ik naar V-Car in Eindhoven gegaan met een lijstje van vragen. Daar zaten praktische dingen bij, zoals bijvoorbeeld hoeveel er op de dakdragers mocht (ik vond toen wel de waarde voor de combi zonder dakrails (twee punten voor de dakdrager per zijde), maar niet die voor de combi met dakrails (drie bevestigingspunten aan elke zijde)).

Toen ik de verkoper vroeg wat de maximale daklast was, omdat ik wilde weten of die af zou wijken van de 100kg op mijn toenmalige lease-Focus, beweerde die kerel dat het ook 100kg was. Daarop vroeg ik hem of ik dat zwart op wit kon krijgen, omdat ik wel ingedekt wilde zijn voor de verzekering, als ik met 200 km/h met vijf wildwaterkajaks op mijn dak in Duitsland ineens een noodstop moest maken, voor het geval de dakrails met bouten en al dan stiekem toch van het dak zouden komen. Het bleek toen ineens dat de folder op het bureau kwam en hij even ging uitzoeken wat de werkelijke maximale daklast was (75kg, als ik het me goed herinner).

Ik stelde toen ongeveer 20 vragen, en bijna elk antwoord was van dat niveau, met een hoop teruggekrabbel en ontwijkende antwoorden als ik na mijn onschuldig klinkende vraag met zaken op de proppen kwam die hem een potentiële claim aan zijn broek op konden leveren. Als je iets niet weet, zeg dat dan en haal er iemand bij die het wel precies weet of die het snel opzoeken kan, en ga niet een klant zijn tijd verdoen.
 

RogerS

Forumguru
Ik maak zelf ook intensief gebruik om spullen via het internet te kopen. Niet alleen de prijs is vaak (niet altijd!) gunstiger, je hebt het ook nog sneller. Zeker voor witgoed en electronica spullen kom ik al lang niet meer in de "ik ben toch niet gek" winkels. Heel vaak hebben ze het merk/type ook niet. Als ik nu kijk naar mijn home theater setup in de woonkamer dan is er, afgezien van de Philips LCD TV en Harmony afstandbediening, geen enkel apparaat dat je in een normale "brick and mortar" winkel kunt kopen. (Emotiva surround processor, Hypex eindversterkers, XTZ luidsprekers, OPPO bluRay speler & zelfbouw media center PC).

Maar dat geldt niet altijd!
De MAD hulpveren voor de Superb waren bij de automaterialen in ons dorp (Born) goedkoper dan dat ik ze ergens via internet kan bestellen!
Voor de defect kraan in huis kon ik via internet alleen het hele binnenwerk bestellen (ongeveer 50 inclusief verzendkosten), echter de lokale sanitair specialist en installateur kwam met een creatieve oplossing (defect onderdeel vervangen door een onderdeel van een ander merk die dat wel los leverde..) dat maar €1,25 kostte...
 

Constant

Erelid
Bij de prijs van de dealer zitten ook de kosten van het uitzoeken wat de artikelnummers zijn van de onderdelen je nodig hebt. Of doet de prijsstunter dat ook? Als je zelf weet wat je nodig hebt, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Verder heeft de dealer de onderdelen op voorraad en de prijsstunter schuift soms goederen door vanuit andere partijen. En de online verkoper heeft vaak een flink schaalvoordeel ten opzichte van lokale bedrijven.

Niet dat we persé naar de dealer moeten, ik bestel ook veel online, maar om aan te geven dat het prijsverschil voor een groot deel is gebaseerd op onvergelijkbare omstandigheden.
 

Cordoba

Forumguru
Correctie Constant: een dealer heeft alleen de meest gangbare zaken op voorraad, maar de meeste zaken niet. Een mooi voorbeeld: ik was bezig met het zelf inbouwen van mistlampen en dat wilde ik zo origineel mogelijk doen. Bij het inbouwen kwam ik erachter dat ik draad, zekeringen, andere lichtschakelaar en mistlampen had (via sloop of algemene automaterialen handel), maar ik bleek nog een set speciale stekkers nodig te hebben om de mistlampen aan te sluiten. Besloten om dit via de lokale dealer te doen, en dat was nog een heel probleem:
- telefonisch bestellen, was niet mogelijk dus ik moest persoonlijk bij de dealer langs (8 km verder)
- bestellen kon alleen als ook het onderdelenmagazijn open was, dus op koopavond of op zaterdag was dit niet mogelijk, dus ik moest wachten tot ik op een normale werkdag een keer vrij was en tijd had om bij de dealer langs te gaan (eerst al een keer voor joker op koopavond langs gereden, ondanks dat ik vooraf gebeld had en mij verzekerd werd dat ik 's avond terecht kon voor het bestellen van onderdelen)
- vervolgens duurde het 2-3 weken voor de onderdelen aanwezig waren, en toen bleek dat de medewerker alleen de plastic behuizing had besteld en vergeten was om het binnenwerk te bestellen
- vervolgens weer enkele weken wachttijd.......

Enz. resultaat was dat na enkele maanden (de op dezelfde dag bestelde nieuwe auto's reden al rond :winkie:) en een kleine 80 km op en neer rijden naar de dealer ik eindelijk de bewuste stekkers compleet had, zodat ik aan de slag kon. Als een dealer zo te werk gaat, is gratis nog te duur.:biggthumpdown:

Overigens zijn er ook goede en service-gerichte dealers, ik heb alleen het idee dat dit steeds meer een uitzondering wordt.
 

Constant

Erelid
Ik zou een andere dealer kiezen als ik dit zo lees, dit ligt meer aan je dealer dan aan het verschil tussen een dealer en een onlineshop.

Met m'n VW Golf zat ik bij een eenmansgarage, die kon via zijn leverancier alle bijzondere onderdelen binnen een werkdag geleverd krijgen, vaak op dezelfde dag als besteld (Ik had een GT TDi, met diverse onderdelen, die net iets afwijken van de gangbare Golf TDi). Zo'n "snel-leverancier" heeft een dealer toch ook, anders staat binnen de kortste keren het parkeerterrein vol met auto's in onderhoud, die nog even een weekje op onderdelen moeten wachten?

En als je weet wat je wilt hebben, dan zou ik online bestellen. Maar vaak vergeet men erbij te vermelden dat de dealer nodig was om het juiste artikelcode op te zoeken.....
 

TooTall

Forumguru
Of Google en 2 hersencellen...ik vertrouw eerder op mijn eigen opzoekingswerk dan op een magazijnier die zit af te tellen tot hij naar huis kan vertrekken!
 
E

Ex-lid 2926

Vandaag moest ik naar de dealer voor het vervangen van een voorwiellager van mijn O2. Drie keer slikken van de gepresenteerde nota. Bijna Euro 300.
Prima geholpen trouwens, kopje koffie, krantje, tijdschrift en na een uur kon ik weer naar huis met een heerlijk stille Octavia.
Maar als je dan eens MP en een paar andere sites bekijkt wat een wiellager voor een 02 kost. Dan is de onderdeelprijs bij de dealer toch wel gelijk aan de hoofdprijs.
Voor onderdelen die ik zelf kan monteren struin ik het internet dus wel even af.
 
E

Ex-lid 2926

Als ik iets wil of moet aanschaffen verdiep ik mij eerst flink in de materie. Dan durf ik te stellen dat ik van het product en de toepassing meer weet dan de meeste professionele verkopers. Dan kijk ik eerst of op MP een nieuw of bijna nieuw exemplaar voor een lage prijs te vinden is en voor een prijsvergelijking zoek ik bij de webshops. En bij het kopen/handelen via MP ben ik nog nooit teleurgesteld in de waar die geleverd werd. Kwestie van goed uitkijken. Onderdelen voor mijn motorfiets, racefiets en mountainbike koop ik vrijwel alleen nog via (meest Duitse) webshops. Met het monteren en vervangen ben ik al aardig bedreven en het is ook nog eens leuk werk. En hierdoor blijft een hobby ook nog eens betaalbaar. Bij een onderhoudsbeurt aan de O2 wil ik ook niet dat zij de ruitenwisserbladen vervangen. Die kan ik zelf veel goedkoper aanschaffen en monteren.
 

RefleCs

Forumguru
Ik bestel op kleding na zo'n beetje alles via internet. Dat scheelt enorm veel geld. 2 fietsen (scheelde per fiets 500!!! €, vaatwasser scheelde 300€, Wasmachine 150€, laminaatvloer 740€, enz enz. zo steek je snel een bult geld in je zak.
 
Via internet gekocht winterbanden Conti's met LM velgen voor 780,-- thuisgebracht.
Bij de dealer Conti's met stalen velgen 840,--
 

RefleCs

Forumguru
je zou toch verwachten dat met zo'n grote inkooporganisatie op de achtergrond, het een stuk goedkoper zou moeten kunnen. Aan de andere kant als mensen het er voor blijven betalen dan zijn ze gek als ze op die marge in gaan leveren.
 

EdK

Forumguru
Via internet gekocht winterbanden Conti's met LM velgen voor 780,-- thuisgebracht.
Bij de dealer Conti's met stalen velgen 840,--

Dealer winterbanden Conti 830 205 16inch met stalen velg bij dealer ruim 1000 euri
nu gekocht bij een reguliere bandenman ( geen keten) voor 650 en 750 met LM velg
en incl band op velg zetten uitbalanceren en op wagen monteren

en gewoon kwestie van een mailtje verzenden naar meerdere banden leveranciers in de omgeving waar je woont.

Internet kopen heeft de naam van goedkoper kopen, maar mijn mening is dat dit niet altijd maar op gaat
Als je een beetje om je heen kijkt bij de detailhandel en even met ze praat over eventueele kortingen dan is mijn ervaring dat je in veel gevallen ook daar goedkoop uit kunt wezen en voordeel hiervan is dat als er wat aan het product mankeert je een
plek ( winkel) hebt waar je rechtstreeks kunt aankloppen en niet dmv van mail of doorverwezen worden naar de fabrikant van je product.
 
Bovenaan Onderaan