Prijsverschil België - Nederland

FrankC

Nieuw lid
Ik plaats dit berichtje maar even hier omdat ik niet goed weet waar andere het te plaatsen.
Wat me telkens weer opvalt is het enorme prijsverschil in nieuwe wagens tussen België en Nederland.
Bij ons in België zijn de nieuwe wagens veel goedkoper dan bij jullie in Nederland. het prijsverschil is zelfs zodanig groot dat ik me afvraag of het voor Nederlanders niet interessanter is in België te kopen en de wagen dan in te voeren.
Kan iemand me eens uitleggen hoe dit prijsverschil zo groot kan zijn ?
 

Ronnie

Forumguru
De belastingdienst... Leuker kunnen we het niet maken......
Wanneer we een auto in Belgie of Duitsland zouden kopen komt er bij invoer (bijna) zoveel belasting (BPM) overheen dat het zich niet loont.
 

Hetzer

Forumguru
Het grootste verschil is inderdaad de bpm, maar ik geloof ook dat in Vlaanderen de auto's anders bealst worden, dat heeft daar toch te maken met het aantal pk's?
 

TL@

Forumguru
Bruto (dus zonder allerhande belastingen) is de auto in Nederland zelfs goedkoper dan in België. Ik dacht zelfs dat de auto's in Nederland het goedkoopst van Europa waren, tot de fiscus langskomt dus.
 

FrankC

Nieuw lid
Belasting op wagens in België in het kort uitgelegd:

Bij aankoop wordt er een BIV (Belasting op In verkeerstelling ) aangerekend.
Deze hangt af van de fiscale PK's (berekend op cylinderinhoud) en kan oplopen tot 5000,- euro maximaal. Dit hoogste bedrag geldt dan meestal voor het duurdere segment.

Voor auto's met een motor keiner dan 1950 CC bedraagt deze echter maar 123 euro. Wie dan dacht een wagen met een kleine cylinderinhoud te kopen maar met heel veel vermogen is er aan voor de moeite voor dat soort wagens heeft men de wet wat uitgebreid en spelen de KW's een rol).
Voor een een Octavia 2 liter diesel met 140 PK betaal je toch algauw meer dan 800 euro, als ik me niet vergis.
Deze belasting is eenmalig te betalen bij de inschrijving.

Dan komt er echter nog een jaarlijkse verkeersbelasting bij die ook berekend wordt op de fiscale PK.
Ik ken de bedragen niet van buiten maar ik meen dat deze voor bijvoorbeeld een Octavia 1.6 diesel rond de 275 euro ligt.
Er bestaan momenteel wel systemen waarbij bij aankoop een zogenaamde eco-korting wordt gegeven voor wagens met lage CO2-uitstoot:
- 15% op de aankoopprijs bij wagens met minder dan 105gr/CO2 uitstoot (voorbeeld Octavia Berline Greenline --> 99g/CO2)
- 3% voor minder dan 115 gr /CO2 (voorbeeld Octavia Combi 109g/CO2).

Deze eco-premie wordt betaald door de overheid maar ineens verekend op de factuur bij de garage die dit geld dan terugkrijgt van de overheid.

Ook hier weer een klein addertje onder het gras. Deze korting staat al enige tijd ter discusie in de politiek en zal waarschijnlijk ooit wel terug afgeschaft worden.
Moesten we al een regering hebben, zou dit waarschijnlijk al gebeurd zijn.
En hier schuilt nu het gevaar. De korting wordt pas toegekend bij levering van de wagen.
In mijn geval betekend dit het volgende: Ik heb in de maand januari 2011 een Octavia Combi besteld met die 3% korting en deze wordt pas geleverd ergens in april. Indien de regering beslist om deze premie te verminderen of af te schaffen voor levering (lees inschrijving) , dien ik in april bij levering ongeveer 700 euro meer te betalen dan bij bestelling afgesproken.
Indien ik een wagen zou besteld hebben met 15% eco-premie kan dit bedrag al aardig oplopen.
Ik hoop nu maar dat de nieuwe Octavia geleverd wordt voor er gesleuteld wordt aan dit systeem.
 
Bovenaan Onderaan