prijs onderhoudsbeurt Citigo-E

Jdbigg

Senior Member
Oeps, dan val je formeel net buiten de boot. Ik heb onze geïmporteerde Citigo e-iV (hebben we naast de Enyaq als tweede auto) onlangs een beurt laten geven bij een Vakgarage. Kostte Eur 250 voor 'inspectie' en remvloeistof vervangen.

gerardhein

Senior Member
Waarom val ik buiten de boot?
Ik neem aan dat er ook een brochure uit februari 2020 is, waar exact hetzelfde in staat.
Of denk jij dat ze dat 3 maanden later opeens hebben aangepast?

Jdbigg

Senior Member
Dat is nieuw voor mij, in mijn geheugen was het vijf jaar. Duidelijk is dat Pon een rommeltje heeft gemaakt van de onderhoudscontracten op EV’s. Ik merkte daarover ook het nodige chagrijn bij mijn dealer die een factuur naar Pon sturen en niet betaald krijgen.

hemi24

Donateur
In de brochure uit 2019 staat ook dat de Citigo 6 jaar gratis onderhoud heeft
Nope, dat staat er niet…

Er staat dat tot 72 maanden de voorgeschreven onderhoudsbeurten inclusief zijn; wat neerkomt op de laatste beurt bij 60 maanden of 75.000km.

Dus als jij de laatste beurt een maand te laat inplant ben je overgeleverd aan de goedgezindheid van je dealer…

gerardhein

Senior Member
Yes dat staat er wel
6 jaar is 72 maanden.
Ik heb in juni ingepland dat is 63 maanden.

Bijlagen

• IMG_3735.jpeg
    IMG_3735.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 14

Tees

Donateur
Brochures heb je niet zoveel aan, dat zijn geen rechtsgeldige documenten. Belangrijker is wat er op je aankoopdocumenten staat, inclusief de van toepassing zijnde voorwaarden.

Tees

Donateur
Als die eerste brochure weerspiegelt wat er in de voorwaarden staat, dan zal veel er vanaf hangen of dit je 4e of 5e onderhoudsbeurt heeft (oftewel of dit de 60k km-beurt is). Als het de 4e is, dan zit je denk ik nog wel goed, als het de 5e is dan niet.

Berrychello

Forumguru
Sowieso voert de dealer het anders uit dan destijds in de brochure stond. Zo hoef ik maar eens per twee jaar te komen en doen ze dan ook de remvloeistof. In de folder stond een jaarlijks bezoekje maar dat is dus niet zo.

gerardhein

Senior Member
Reactie van Skoda Nederland:
“Hartelijk dank je e-mail. We hebben dit intern nagevraagd. Bij de Citigo e iV stond er oorspronkelijk 'inclusief 6 jaar onderhoud'. Dit betekent dat als het tweede onderhoudsmoment rond de 48 maanden was, je vanwege het onderhoudsinterval van elke 24 maanden tot 6 jaar zonder extra kosten kon rijden. Het betekent dus niet dat er in het zesde jaar nog gratis onderhoud kan plaatsvinden, want dan zou je langer dan 6 jaar zonder onderhoudskosten rijden.

In dit geval lijkt het erop dat de Citigo eerder dan gepland voor onderhoud is aangeboden, waardoor er nu binnen deze 6 jaar nog een beurt nodig is.

Er circuleert daarnaast online een foutieve prijslijst/brochure van de Citigo e iV (niet op de officiële Škoda-website) waarin ook die 6 jaar wordt genoemd en een onjuist onderhoudsschema wordt vermeld voor de meeste Citigo e iV-modellen.

Helaas is er op dit moment geen recht op een onderhoudsclaim. Hopende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. “

Tees

Donateur
Dat kon je zien aankomen...heb je ondertussen al de voorwaarden bekeken? Want zoals gezegd: brochures betekenen niets en zijn geen rechtsgeldige overeenkomsten. Ook al verschuild Pon zich er natuurlijk ook graag achter als dat ze uitkomt.

Ik zie trouwens dat je de auto niet nieuw gekocht hebt. Heb je de aankoopfactuur wel? Anders kan misschien iemand hier die in die tijd een Citigo-e heeft gekocht die voorwaarden nakijken?

Tenslotte kan je als reactie op de mail nog de wettelijke voorwaarden geldig op het moment van aankoop opvragen. Die moeten ze overhandigen aan je.

gerardhein

Senior Member
Het was vorig jaar al een heel gedoe toen ik de auto voor een beurt bracht. Niemand wist dat er gratis onderhoud op de Citigo zat.
Ik ben het gezeur inmiddels ook best wel zat en zal gewoon mijn factuur betalen. Maar vind het wel iets waar de Skodarijders alert op mogen zijn.
Ik had het niet scherp genoeg gekregen, dus dat reken ik me zelf aan.

Tees

Donateur
Een mailtje met het verzoek de van toepassing zijnde voorwaarden (oftewel van het moment van eerste aanschaf) op te vragen is niet zoveel moeite toch? En dan post je die hier en willen mensen zoals ik er best even naar kijken voor je ;)

gerardhein

Senior Member
Die heb ik ook opgevraagd. Mede ook omdat ze zelf schermen met niet kloppende informatie. Dat triggerde mij ook om te vragen om de juiste informatie

PizzaPieter

Donateur
Nope, dat staat er niet…

Er staat dat tot 72 maanden de voorgeschreven onderhoudsbeurten inclusief zijn; wat neerkomt op de laatste beurt bij 60 maanden of 75.000km.

Dus als jij de laatste beurt een maand te laat inplant ben je overgeleverd aan de goedgezindheid van je dealer…
Jaja, jij bedoelt dat je geen onderhoudskosten hebt tot 72.000km (dus tot en met 71.999km), maar de 72dkm beurt mag je wel zelf betalen.

Netjes

gerardhein

Senior Member
Dit is wat er staat:

De ŠKODA CITIGO" IV wordt geleverd inclusief:

- 2 jaar volledige fabrieksgarantie
- 8 jaar fabrieksgarantie op de hoogvoltaccu (max. 160.000 km)
- Door ŠKODA geadviseerde onderhoudsinspecties en de wettelijke APK-keuringen voor een periode van 6 jaar (tot 72 maanden) of maximaal 90.000 km (hetgeen wat als eerst bereikt wordt), uit te voeren door een erkende Nederlandse ŠKODA servicepartner naar keuze.

Bovenaan Onderaan