Sorry chatslet maar een beetje verhaal over de klok en de klepel. Overigens was mijn verhaal niet helemaal duidelijk, vandaar dat ik de zinnen iets heb aangepast.
Octaangetal = klopvastheid, er zit niet een bepaald percentage octaan in benzine, maar vroeger werd de klopvastheid van benzine bepaald, door die te vergelijken met een mengsel met octaan, vandaar de naam octaangetal.
Compressie heeft maar zijdelings met supercharger/turbo te maken. Overigens ging er in de 50-er en 60-er jaren ook al volop 'superbenzine' in de tank, dat is gewoon de huidige Euro 98, maar dan de loodhoudende versie. Dat had te maken met de compressie van motoren, en de compressie is de verhouding van het maximale volume in een cilinder ten opzichte van het minimale volume. (dus verhouding volume in een cilinder met zuiger in onderste resp. bovenste stand)
Het is zelfs zo dat een motor met turbo of supercharger een lagere compressie moet hebben, dan een motor zonder. Als je de compressie niet aanpast, heb je kans op vóórtijdige ontbranding van het mengsel (doordat de klopvastheid onvoldoende is) en kan de motor 'achteruit' gaan lopen.