Premium benzine?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pete10

Nieuw lid
In het verleden tankte ik premium diesel (m.i. groot verschil), maar met benzine heb ik nooit iets kunnen merken tussen normale en premium varianten van Shell, BP of Total. Ik neem aan dat hier ook alleen Euro95 tankers zijn, heeft iemand ervaring?
 

plaza

Forumguru
draadjes

Hallo Moderators,

Skodaforum bestaat al een aantal jaren, en daardoor zijn al bijna alle onderwerpen aan de beurt geweest.

Krijgen we hierdoor de melding : hier loopt al een draadje ...... steeds vaker in beeld ?
:laugh:
 

Pete10

Nieuw lid
Ik vroeg me alleen af over er voor eco-motertjes enig verschil in zat. Via zoeken vond ik alleen een gesloten topic.
 

Cordoba

Forumguru
Bij Euro 98 is er in elk geval wel verschil, en Shell V-Power is daar absoluut geen premium.

Je kunt ook gewoon je verbruik monitoren bijvoorbeeld via Spritverbrauch berechnen und Autokosten verwalten - Spritmonitor.de Mijn ervaring is dat ik steeds bij bepaalde pompen veel minder km's rij op een liter euro 95. Ik rij wel geen Eco-mobiel, maar ik denk dat het verschil vergelijkbaar is. De makro-pompen bijvoorbeeld hebben steevast een negatief effect op mijn verbruikcijfers, terwijl de lokale Tango eigenlijk steeds goed scoort.
 

Chatslet

Forumguru
Bij een Eco motor heeft premium bezine of RON 98 totaal geen zin. Dat heeft pas zin bij moteren met hoge compressie lees: Turbo of supercharger. Simpelweg omdat een hoger octaangetaal voor een hogere klopvastheid zorgt.
 

Cordoba

Forumguru
Sorry chatslet maar een beetje verhaal over de klok en de klepel. Overigens was mijn verhaal niet helemaal duidelijk, vandaar dat ik de zinnen iets heb aangepast.

Octaangetal = klopvastheid, er zit niet een bepaald percentage octaan in benzine, maar vroeger werd de klopvastheid van benzine bepaald, door die te vergelijken met een mengsel met octaan, vandaar de naam octaangetal.

Compressie heeft maar zijdelings met supercharger/turbo te maken. Overigens ging er in de 50-er en 60-er jaren ook al volop 'superbenzine' in de tank, dat is gewoon de huidige Euro 98, maar dan de loodhoudende versie. Dat had te maken met de compressie van motoren, en de compressie is de verhouding van het maximale volume in een cilinder ten opzichte van het minimale volume. (dus verhouding volume in een cilinder met zuiger in onderste resp. bovenste stand)
Het is zelfs zo dat een motor met turbo of supercharger een lagere compressie moet hebben, dan een motor zonder. Als je de compressie niet aanpast, heb je kans op vóórtijdige ontbranding van het mengsel (doordat de klopvastheid onvoldoende is) en kan de motor 'achteruit' gaan lopen.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik moet zeggen dat je verhaal nog niet duidelijk is Cordoba; althans, ik snap er geen biet van.
 

Cordoba

Forumguru
Wat is er precies niet duidelijk? (dan weet ik wat ik moet aanpassen/toelichten)

Ik neem aan dat wel duidelijk is dat een 'hoger octaangetal' niet voor een 'hogere klopvastheid' zorgt, dit zijn namelijk twee benamingen voor precies hetzelfde.
 

Wilko

Senior Member
@Chatslet: Bij de 2.0L FSI benzinemotor van de O2 wordt door de fabrikant ook aangeraden om er RON 98 in te doen.
Die heeft noch een turbo noch een compressor. Dat geldt voor zover ik weet voor meer FSI motoren van VAG (dus zonder de T) waarbij door de fabrikant aangeraden wordt er RON98 in te doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan