power valt weg na goed doortrekken met een 7 bak dsg

hallo beste fabia 2 (combi rijders)

Ik heb de versie met de 1.2tsi 105pk 7 bak dsg en een K&N vervangings filter

Nou valt mij op na goed gasgeven zeg 2x schakelen op 4500/5000 rpm dat de boost weg is als je weer op lage toeren rijd.
dat gedrag zet dan ook door naar de hogere toeren, net of dat je op de motor moet wachten.

zet ik de auto stil en contact uit even wachten en dan weer starten loopt de motor weer als een kogel als of er niks gebeurd is??
zolang ik ik in de normale toeren rijd zgn 2500 tot 3500 en de dsg zijn werk laat doen komt dit probleem niet voor, het gebeurd dus alleen als ik de motor goed laat werken met snel optrekken naar 120 km/h enz

wie ken dit probleem en/of heeft een idee?

mvg Sven
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik dacht dat de 1.2 TSI geen verstelbare schoepen in de turbo heeft. Dus dan zou de wastegate regeling idd een mogelijkheid kunnen zijn. Of het is iets in de software dat op basis van bepaalde sensorwaarden 'vindt' dat je niet zo veel vermogen nodig hebt.
 

Antera

Donateur
Lek in je intercooler systeem bv. Kan van alles zijn. Helaas geeft de glazen bol het niet aan ;)
 
mijn fabia 2 heeft geen intercooler hij gaat van de luchtfilterhuis direct naar de turbo en dan via het gasklephuis naar het spruitstuk
 

Tees

Donateur
Precies wat Peter en ik al aangaven waar het aan zou kúnnen liggen. Maar zonder uitlezen of loggen is t een beetje in de kristallen bol van Antera kijken (die hij niet heeft helaas).
 
Ik heb net dat zelfde testje gedaan als in de video, maar mijn wastegate reageerd gewoon op het gas geven en op hoge toeren gooit hij de klep open en sluit hem weer als de toeren zakken.

Ook bij kontakt aan doet hij ook de zelfcheck met heen en weer gaan.

De klep zelf gaat ook soepel en loopt nergens zwaar.

De melding EPC heb ik niet op het dash geen enkele melding komt er als het probleem zich voordoet.

De turbo gaat een soort uit en na een restart werkt alles weer.
 
Lek in je intercooler systeem bv. Kan van alles zijn. Helaas geeft de glazen bol het niet aan ;)
Tijdens het normaal rijden is er niks aan de hand de turbo leverd druk tijdens het rijden het probleem komt alleen bij meer powervraag dan bij normaal gebruik nodig is dus lang volgas doortrekken valt hij in eens weg en heb ik zoals het voelt geen boost meer zeg maar
 

Tees

Donateur
Heb je de auto al eens uit laten lezen? Ook als er geen lampje is kunnen er foutcodes in het systeem staan die hier iets mee te maken hebben.
Als je dit laat doen, vraag dan even naar de codes zelf (Pxxxx of xxxxx), dan kunnen we meedenken.
 
Met de OBD lezer die ik heb van HBM geeft hij aan geen storing te vinden in het ''systeem''.

gaat die lezer van de garage dieper dan zoon zak testertje?
 

Tees

Donateur
Vaak wel, een goede OBD-lezer kan meestal meer systemen uitlezen dan een goedkope algemene.
 
Bovenaan Onderaan