Power Box O2

Colin

Nieuw lid
Wie van jullie heeft ervaring met de Power Box van
TH Technic voor de O2.
Pk's en Koppel gaat om hoog voor een redelijke prijs.

Graag jullie reactie.

Timothee

Actief lid
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Dit is een goedkope manier van tuning en heeft als voordeel dat je het makkelijk zelf weer eruit kunt halen.

Ik heb echter wel vaker gehoord dat het slecht is voor de motor om zo'n powerbox ertussen te zetten, dus ik ben benieuwd naar ervaringen.

qazpoi

Nieuw lid
een 150 ohm weerstand op de stekker van de dieseltempratuur meter is voldoende. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

Een Powerbox schijnt niet te werken voor een PD motor welke in de nieuwste skoda's zitten

Serieus, en draai je dan niet de auto in de soep?
Ik wel meer gezien dat malifide tuning bedrijfjes powerboxen verkopen. Oftewel in de behuizing zit een dot lijm om alles te verhullen met daaronder een weerstand van een paar euro!

Ik vraag me af of dit dan ook voor de 1.9 105 PK diesel is, op de site spreken ze van 100, 115, 130 en 150 pk uitvoeringen. Hoe dan ook, wel interessant!

Timothee

Actief lid
Als het echt om zo'n weerstand gaat, dan lijkt me dat niet al te gezond voor het blok. Die temperatuurmeter zit er niet voor niets in.
Ik had al eerder gehoord dat die powerboxen, die overigens ook beschikbaar zijn voor de 105pk 1.9TDI op diverse Duitse sites, niet al te goed zijn.

Ik heb ook aan zo'n ding zitten denken, maar áls dan zou ik toch liever mét garantiebehoud voor chiptuning gaan. Als er wat mis gaat, bespaart je dat meer geld dan dat je nu in je beurs houdt bij de aanschaf van zo'n goedkope powerbox i.p.v. een chip.

Ik heb me eens flink ingelezen en het komt er in het kort op neer dat je inderdaad de temperatuur meter voor de gek houdt. In die zin dat je auto laat denken dat de moter goed op temperatuur is (lees een hogere temp dan normaal) waardoor er meer brandstof wordt ingespoten. De schakelingen die ik voorbij heb zien komen zijn kinderachting eenvoudig te maken, varieerend van een enkele weerstand tot en met een regelbare weerstand met inschakelvertraging! Hoe dan blijft het me wel boeien, het enige wat kan gebeuren is dat die wat gaat roeten en stationair wat onrustiger gaat lopen (door teveel aanvoer van diesel). Je wint er in ieder geval wel een 10-15% vermogen mee, oftewel van 105 pk naar 115-120 pk. Dat voor een euro of 30 is best leuk /forum/images/graemlins/tongue.gif

Voorbeeld van zo een schakeling:
PBox_3D.jpg

http://home.hccnet.nl/m.s.max/Pbox/Algemeen/Powerbox.html

Timothee

Actief lid
Ik kan me echt niet voorstellen dat dit gezond is. Er wordt altijd gezegd dat je je motor eerst goed warm moet rijden voordat je gaat planken. Met zo'n modificatie denkt je motormanagement eerder, te vroeg eigenlijk, dat de motor warm is. In principe ga je dus te snel op het gas, wat mij niet erg gezond lijkt op de lange duur.

Matra_Murena

Actief lid
Dat roeten is dus het probleem. In het begin als de motor nog schoon is zal je inderdaad door inspuiting van meer brandstof een vermogenswinst berijken. Naarmate dit langer duurt gaat de motor vervuilen door onvolledige verbranding en gaat het vermogen omlaag. Uiteindelijke resultaat kan dus zelfs zijn dat je na een jaartje minder vermogen hebt dan voorheen.
Als je al je vermogen omhoog gaat halen, neem dan een goeie chip, alhoewel de veiligheidsmarges die je hiermee omzeild ook niet voor niets ingesteld staan door Skoda.

japiejo5

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Matra_Murena</font><hr />

Als je al je vermogen omhoog gaat halen, neem dan een goeie chip, alhoewel de veiligheidsmarges die je hiermee omzeild ook niet voor niets ingesteld staan door Skoda.

[/ QUOTE ]

Ik heb juist begrepen dat dit DE truc is van veel autofabrikanten,...1.9TDI en de 2.0TDI zijn in feite dezelfde motor,...alleen is de een terug getuned en de andere Getuned. Weet er het fijne ook niet van,...maar het klinkt erg aannemelijk!

Dutch4x4

Senior Member
Ja en nee. Het hangt er helemaal van af welke onderdelen er rondom en in hetzelfde blok worden gebruikt.

Als het blok, de zuigers, de turbo, de injectoren etc. identiek zijn aan een versie met meer vermogen, ja, dan kun je zo goed als ongestraft tunen, zeker tot aan het vermogen van de duurdere versie.

Maar er zijn ook motoren die sterkere materialen gebruiken in de hoogvermogende versies, en dan zit je in de versies met lager vermogen wel eerder aan tolerantiegrenzen.

Bij VAG komen beide scenario's voor en vaak ook nog gemengd. Kortom, eerst goed een motorreeks van binnen bekijken en vergelijken.

Maar dat je soms flinke mazzel kunt hebben, is zeker waar, in ieder geval bij VAG, maar bijvoorbeeld ook bij de Volvo-diesels. De varianten met het laagste vermogen zijn bijna allemaal gedowntuned.

Neem mijn 1.8T van 150 pk. Is van binnen identiek aan de 1.8T van 180 pk in de O1 RS en de Leon I TS, een motor die ruim binnen de toleranties blijft als je 'm tunet naar 210 pk. Maar dat betekent dus ook dat 'mijn' 1.8T op dezelfde manier naar 210 pk is te tunen, met als gevolg 30 'gratis' pk's extra.

Maar dat geldt weer niet voor alle 1.8T's van 150 pk. Die in de Superb bijvoorbeeld heeft een kleinere turbo en kleinere injectoren en kan dus minder hebben.

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: japiejo5</font><hr />

1.9TDI en de 2.0TDI zijn in feite dezelfde motor

[/ QUOTE ]

Nou, dit lijkt me nu juist weer niet, alleen al vanwege de verschillen in cilinderinhoud!

Maar het geldt bijvoorbeeld wel voor de vorige generatie 1.9 TDI's. 90 pk en 110 pk hetzelfde, 130 en 150 pk ook vrijwel hetzelfde, maar alleen met zwaardere zuigerstangen.

Zoiets althans, heb me nooit zo verdiept in TDI's, weet niet precies waar de klepel hangt. Maar de klok heb ik de afgelopen jaren in ieder geval wel in die richting horen luiden.
grin.gif

Trol

Lid
Denk dat er wel een redelijk groot verschil is met de 1.9 en de 2.0 niet? Zo heeft de 1.9 2 kleppen/cillinder en de 2.0 er 4. 8v en 16v. Dat moet toch ook iets uitmaken doet mij vermoeden?

Trol

Lid
hele andere nu waarschijnlijk ook weer niet, maar de cillinder is gewoon anders.. Als ge nu de 1.9 van 105 vergelijk met de 1.9 van 130 van vorige generatie zeg maar. Vraag ik mij af waarom deze 1.9 (105) niet naar 130 kan. Als de versnellingsba k het aankan etc uiteraard.

Bovenaan Onderaan