Positiesensor DSG

Hey Mede forumleden!

Vorige week begon mijn vakantie, caravan achter de auto en weg. Helaas na een ruim uurtje rijden kreeg ik een storing. Fout versnellingsbak gaf m’n display aan. Ik kon alleen nog in m’n 1,3,5 & 7 rijden. (Niet zo prettig met 1.600 kg erachter :pardon:) Dit jaar bleven we helaas in Nederland en hoefden we gelukkig nog maar een kwartiertje te rijden. Eenmaal op de camping de alarmcentrale gebeld en kwam er een sleepwagen. Deze las uit dat de positiesensor een fout heeft gehad. Fout gereset en nu niets meer aan de hand. Al ruim 400km probleemloos gereden (zonder caravan). Iemand ervaring met dezelfde storing of misschien tips? Auto is uit 2020 en heeft nu 96k op de teller staan.

Gr Mick

GertD

Senior Member
8min42 werk en 21 euro bij temu:D volgens google.
Filmpje
sensor

Uw dealer kan in sommige gevallen als de storing er nog inzit het regelapparaat appart vervangen ofwel wordt het een hele mechatronica. Dus best niet wissen en langs de dealer rijden. Deze leest hem uit en kan een regelapparaat op chassisnummer met de juiste software bestellen, levertijd +- 10 werkdagen. Dsg olie wordt dan ineens mee vervangen normaal.

Hi @GertD,
Bedankt voor je reactie, net gelijk even m’n OBDeleven eraan gehangen. En er zit inderdaad een verschil in de sensoren. Nu even tobben of ik me er aan ga wagen of toch naar iemand met ervaring breng…. Weten iniedergeval waar het fout gaat! Echt top, bedankt! :giggle:
IMG_7704.jpeg

GertD

Senior Member
Je zou moeten kunnen kijken bij een auto waarvan je zeker weet of deze waardes daar anders zijn.

Hoe nauwkeurig is een obd eleven, wat zijn goede waardes, hoeveel tolerantie mag er zijn?

Heb je nu geen storing, dan vermoed ik dat deze waardes nog binnen de grenzen zijn.

Dit zal inderdaad nog binnen de grenzen zitten, info haal ik uit de video die je gedeeld had. Kom er verlieverlee achter dat niet zo bijzonder is bij de kodiaq en het de “Mechatronix moet vervangen worden is” bij de andere topics. Jammer dat hier nooit een terugroepactie voor is geweest. Gaat te vaak fout. Heb bij mij in de buurt (Bergschenhoek) een bedrijf die ze beide reviseerd voor €1.550,- Het is niet een simpel klusje wat ik zelf even kan doen helaas.

GertD

Senior Member
Ik zou zeker eens horen bij verschillende plaatsen, ook bij je officiele dealer en bij een dsg hersteller. TVS of vag techniek ofzo. Ik vind een prijs van 1500 zeker niet duur voor zo een herstelling maar goedkoop is dat toch ook zeker niet.

MarcelBul

Nieuw lid
Hier zelfde probleem met zo’n 155k op de teller (auto uit 2020). Olie ververst bij 120k en verder dealer onderhouden. OBDeleven geeft je wat meer informatie dan de pechhulp die er de eerste keer bij kwam kijken. Krijg nu de foutcode P173600 wat na een beetje zoekmachine hulp neerkomt op een veelvoorkomend probleem van de DQ381 en over het algemeen wordt de oplossing vervanging van mechatronic aangeraden. Dat is een duur geintje die soms wel soms niet onder coulance wordt gerepareerd. Probleem treed alleen op bij zwaarder gebruik (caravan) en warmer weer. Omdat mijn dealer niets kon vertellen omdat de code door pechhulp er uit was gehaald was het risico voor mijzelf. Na aanschaf van een OBDeleven toch op vakantie gegaan en al een keer of 6 deze melding gehad. Codes dit keer in het systeem laten staan maar indien nodig motorwaarschuwing gewist (anders kun je bijvoorbeeld geen ACC gebruiken). Helaas komt dit probleem vaker voor en bij terugkomst maar eens met de dealer in conclaaf om na te gaan hoe blij ze zijn met mij als klant.
Aangezien dit een veelvoorkomend probleem is zou je zeggen dat er iets mis is met dit apparaat en er met deze prijsklasse auto toch ook wel wat meer verwacht mag worden.
Benieuwd naar soortgelijke verhalen en ook hoe (en via wie) het probleem is opgelost.

Einde van de maand gaat die van mij naar vagtechniek (voor mij 1,5 uur enkele reis). Daar wordt de Mechatronic vervangen. Zit hier soort van vast ivm tuning die op de huidige mechatronic staat. Ze hebben daar een hoop kennis wat ook wel erg prettig is. Heb door de verhalen hier de hoop op coulance geen kas gegeven. Duur groot onderhoudsbeurtje (€2.770,-) mits ze niet anders vinden. Maar ben het helemaal eens dat dit een coulance regeling had moeten zijn of terugroepactie.

Bovenaan Onderaan