Portier raam piept bij openen en sluiten

Jasper-RS

Forumguru
Ik heb sinds enige tijd last van een piepend geluid als ik mijn bestuurders raam omhoog en omlaag doe. Dit is alleen bij droog weer.
Het geluid is lastig te lokaliseren maar het lijkt me weg te komen van het rubber waar de ruit langsheen glijd.(horizontale rubber) Heeft iemand hier een tip of oplossing voor. Een beetje vaseline of wb40 erlangs lijkt me geen optie want dan wordt het hele raam vet en smerig. Het betreft trouwens een O2c RS uit 2006

Bedankt alvast.
 

ertromp

Forumguru
Heeft waarschijnlijk te maken met het stuifmeel in deze tijd. Ik zou eerst eens een keer de ramen en de rubbers heel goed schoonmaken met een sopje.
Het raam gaat toch wel helemaal goed naar beneden? Dat piepen is een bekend kwaaltje O2 / Altea / Golf en kan zelfs inhouden dat de raammotor op het punt staat kapot te gaan.
Maar eerst goed schoonmaken van het rubber wellicht alleen stuifmeel wat aan het rubber plakt
 

De Stip

Forumguru
Mijn linker voorportier raam, maakt een bonkend geluid bij naar beneden gaan. Omhoog is het een stuk minder. Wat zou dat kunnen zijn?
 

Jasper-RS

Forumguru
Heeft waarschijnlijk te maken met het stuifmeel in deze tijd. Ik zou eerst eens een keer de ramen en de rubbers heel goed schoonmaken met een sopje.
Het raam gaat toch wel helemaal goed naar beneden? Dat piepen is een bekend kwaaltje O2 / Altea / Golf en kan zelfs inhouden dat de raammotor op het punt staat kapot te gaan.
Maar eerst goed schoonmaken van het rubber wellicht alleen stuifmeel wat aan het rubber plakt
Goed schoonmaken heb ik al geprobeerd dit helpt ook niks. Ik denk toch dat het van het mechanisme komt of de motor. Zal deze week eens de deurkaarten demonteren en bekijken
 

skodaboy

Forumguru
ik heb dit bij mijn 02 ook gehad
het raam aan de bestuurderszijde piepte zowel bij het openen als sluiten.
de andere 3-ramen gingen zonder piepen open of dicht.

dus de deurbekleding eraf en het raammechanisme in gespoten met WD-40,
vervolgens het raam enkele keren open en dicht doen,indien nodig de boel nog es inspuiten tot hij niet meer piept.
de raammotor komt ook vrij simpel los,het kan zijn dat de as waarop de motor loopt die het raammeachanisme aandrijft wat droog is,dus kijk dit ook ff na en desnoods wat invetten..:jaja:

nadien ga je wel je raam moeten schoon maken omdat het vettig zal zijn..lang leven de ruitenreiniger..
 
Laatst bewerkt:

Jasper-RS

Forumguru
ik heb dit bij mijn 02 ook gehad
het raam aan de bestuurderszijde piepte zowel bij het openen als sluiten.
de andere 3-ramen gingen zonder piepen open of dicht.

dus de deurbekleding eraf en het raammechanisme in gespoten met WD-40,
vervolgens het raam enkele keren open en dicht doen,indien nodig de boel nog es inspuiten tot hij niet meer piept.
de raammotor komt ook vrij simpel los,het kan zijn dat de as waarop de motor loopt die het raammeachanisme aandrijft wat droog is,dus kijk dit ook ff na en desnoods wat invetten..:jaja:

nadien ga je wel je raam moeten schoon omdat het vettig zal zijn..lang leven de ruitenreiniger..

Dit ga ik deze week eens proberen. En het piepen is nogsteeds niet teruggekomen ?
 

Freakin

Actief lid
Nou, heb dit probleem ook (best erg) en heb daar ook ooit een topic over gemaakt. Dealer laten kijken en die geeft aan dat het wel mee valt en dat reparatie aardig wat kost.
Bij mij piepen 3 van de 4 ramen....

Mijn octavia is van 2005, dus het vervangen van de raammechanismes vind ik ook wat te veel van het goede..

Ik heb er mee leren leven, ook al sta je soms voor paal met die gekke rotherrie.. Zwak punt van de Octavia denk ik :(
 
Laatst bewerkt:

Jasper-RS

Forumguru
Nou, heb dit probleem ook (best erg) en heb daar ook ooit een topic over gemaakt. Dealer laten kijken en die geeft aan dat het wel mee valt en dat reparatie aardig wat kost.
Bij mij piepen 3 van de 4 ramen....

Mijn octavia is van 2005, dus het vervangen van de raammechanismes vind ik ook wat te veel van het goede..

Ik heb er mee leren leven, ook al sta je soms voor paal met die gekke rotherrie.. Zwak punt van de Octavia denk ik :(

Ik heb gisteren het hele mechanisme gesmeerd maar dit hielp helemaal niks. Nu dus het complete raammechanisme uitgebouwd. Ik heb vandaag een nieuwe besteld en deze komt morgen binnen.

Kosten vallen mij reuze mee. €110,- voor een nieuw raammechaniek en ik denk 2,5 uur werk. Voordeel als je een beetje handig bent.

Bij mij piepte en kraakte trouwens alleen het bestuurders raam.
Bijrijders raam heel af en toe maar vind het prima zo.
 

Freakin

Actief lid
Ik vind 110 euro niet goedkoop, het geluk is dat je hem zelf in kan bouwen.. ik begin er niet aan, en ben dus een bak geld kwijt bij de dealer..

Succes ermee! ;)
 

Jasper-RS

Forumguru
Ik vind 110 euro niet goedkoop, het geluk is dat je hem zelf in kan bouwen.. ik begin er niet aan, en ben dus een bak geld kwijt bij de dealer..

Succes ermee! ;)

Ik betaal liever nu €110,- dan dat mij straks de ruit niet open of dicht wil. Of nog erger de kabels knappen en de ruit onderin de deur valt. Zul je net zien dat dit gebeurt tijdens een vakantie in buitenland. Dan wordt het pas duur.
 

Joske

Forumguru
wij ook, om dit terug te koppelen :D

zo kunnen we het volgende mijn-ramen-piepen-in-mijn-O2-slachtoffer naar dit topic doorverwijzen ;) ;)
 

64rhfx

Senior Member
Kan misschien iemand vertellen hoe ik het best de bekleding verwijder voordat ik wat stuk maak? Bij mijn passat was de lijst onderaan waar het raam in vast zat compleet verroest en dat wil ik naast het piepprobleem ook even aanpakken.
 

Kensel

Forumguru
Heb ik inderdaad ook gehad.. Na een paar flinke regenbuien was het weer verdwenen..
Hoop dat het inderdaad het stuifmeel was haha
 

Sparkie

Forumguru
Bij mij piept hij alleen het laatste stukje net voordat hij dichtgaat.

Het klinkt zoiets als zzzzzzzzzzzzzz pfffiep.
 

haassie

Forumguru
Met het warme weer van de laatste weken piept bij mij ook het raam aan de bestuurderskant....de andere ramen lopen geluidsloos ongeacht temperatuur of weer. Bij koeler weer loopt het raam gewoon altijd goed, of na een regenbui is het ook weg. Maar als ie het doet piept hij ook echt goed luid.

Of iets loopt droog wanneer het warm is doordat de boel uitzet, of met het droge warme weer zijn de rubbers dermate droog dat de boel begint te piepen. Heb al eens een siliconen spray sessie gehad waarbij ik de zijkanten heb ingespoten alsmede de rubbers in de deur waar het raam in de deur verdwijnt ....vette boel, zonder echt resultaat, behalve wat besmeurde ramen.

Iemand een idee waar je gericht moet mikken om dit weg te krijgen? Heb het idee dat het op 1/3 afstand van de buitenspiegel zit .
 
Bovenaan Onderaan