Porsche Macan 360mm remmen op Octavia RS

Arjan1985

Forumguru
@Captain Hook met jou hybride remt die dan ook mee op de elektrische motor? Indien ja. Dat scheelt wellicht al veel in extra rem power en hoef je minder je remblokken aan te spreken? En ervaar je faden wellicht nooit

En het is ook net hoe je rijd. De een als een bejaarde en de ander als Verstappen of iets ertussen in.

In een sportauto zoals een RS of wat voor sportauto dan ook moeten remmen gewoon dik overmaats zijn. Je motor vermogen moet de zwakste schakel zijn :ROFLMAO:

Ik had er een half jaar geleden ook al een topic over aangemaakt, omdat ik de standaard O3FL traag of niet abrupt genoeg vond remmen. Rem half in, aantikken wil ik het liefst vol in m’n gordels hangen

Iemand gaf (terecht) de tip je rempedaal gewoon harder in te duwen.

Dat werkt enkel eventjes.
Remmen en standaard remblokjes zijn gemaakt voor hooguit enkele malen een noodstop vanaf maximale snelheid, en dan houd het wel op is mijn ervaring in doorsnee auto’s.
Op een heftig niet alledaags ritje van 22 km in de polder van mijn werk naar huis en weer terug ( 2x16=32 drempels!) dus veel remmen etc krijg ik het voor elkaar dat ze faden na 18 km. Dat is toch best eng.

Laatst bewerkt:
De PHEV remt standaard af op de elektromotor.

Dat van fading is opzich wel bijzonder. Al denk ik dat je dat faden zou moeten zoeken in de remvloeistof. Er vanuitgaande dat je een sponzig remgevoel krijgt, of hem steeds verder moet intrappen voordat hij hard aanvoelt. Wellicht gebruiken ze een relatief standaard specs DOT4 waarbij het droge kookpunt fabriek af al relatief laag ligt. Neem je dan veroudering mee in de berekening dan kom je op het natte kookpunt uit, wat ook opgegeven is in de specs, en dat kan dan wel eens vies tegen vallen.

Maar het kan uiteraard ook in de compound van de blokken zitten. Op de SV650 had ik altijd gesinterde blokken, iets minder lief voor de schijf maar dat remde beduidend beter dan de fabrieks organische blokken (niet dat er plantjes in zitten, maar zo heet het nou eenmaal..) ik weer niet of er ook sinterblokken voor auto’s zijn. Vast wel. Nadeel: stofvorming. Maar dat probleem kun je ook hebben met reguliere blokken van derden. Je wilt immers weinig stof en een goed coefficiënt.

Je zou iig eens kunnen informeren welke remvloeistof er gebruikt is. Indien je echt een hoger kookpunt zou willen kun je een hoger dan standaard-spec DOT4 nemen of kiezen voor een DOT5.1. Nadeel van 5.1 is wel dat deze nog een iets meer hygroscopische eigenschap heeft dan DOT4, dus de vervangingsinterval is daarmee eerder bereikt.

SuperBeeb

Forumguru
Denk eerder een lesje anticiperen, die drempels liggen er niet voor niets, en jij weet dat ze er liggen. Iets eerder je gas los, zonder remmen eroverheen. Is onder de streep waarschijnlijk net zo snel, en met minder benzine en slijtage.

Captain Hook

Forumguru
Dat dus @SuperBeeb ! :thumbsup:
De remmen, af-fabriek, op een auto zijn echt ruim voldoende voor normaal en veilig gebruik. Zelfs met een paar noodstops.
Maar noodstops zijn geen alledag, maar uitzonderingssituaties.

Ik heb al zoveel bergpassen gereden en me altijd verbaasd over hoe mensen het voor elkaar kregen om hun remmen roodgloeiend te stoken. Dan zou ik het probleem eerder zoeken in je rijvaardigheid en -beheersing.
Nog afgezien van het feit dat de openbare weg geen racecircuit is. :koffie:

@Fmoon Tip: anticiperen heet dat. ;) Je weet dat in Duitsland de Autobahn af- en opritten kort zijn, met een scherpe bocht. Dus op tijd naar de rechterbaan en gewoon je gas op tijd los laten.
Wel zo prettig voor de andere inzittenden en het overige verkeer. Met als bonus minder slijtage en mogelijke gevaarlijke situaties.
Hoe moeilijk kan het zijn? :)

Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Toch opmerkelijk dat meerdere RS rijders dit ervaren, en dat het volgens andere niet zo is. Ik heb zelf 10 jaar in een O3 RS gereden en wanneer ik op vakantie was met volle wagen met korte afritten heb ik dit ook ervaren. Dus wanneer je een beetje doorrijd en vaker remt geloof ik best dat je dit ook kan hebben wanneer je niet met volle auto rijd. Als je de rem even goed nodig had, voelde het soms spannend aan en had je het gevoel dat de auto gewoon slecht remde. En dan heb ik het niet over racen, maar gewoon vanaf de snelweg korte afslag dus flink de rem nodig.

Ik heb dit jaar dezelfde route gereden met een andere auto, en überhaupt dit jaar met vele andere auto’s gereden en heb dit gevoel niet ervaren. Dus het is wel echt iets waar de RS last van kan hebben.

eriktv

Forumguru
Ik snap de felheid van de discussie niet zo, leuk toch als iemand probeert z’n auto te verbeteren? En het ook nog leuk/mooi vindt?

Praktisch nut bij het rijden is in ieder geval evidenter dan dat van een wrap, gekleurde spiegelkappen o.i.d. ;) .

Ik anticipeer waarschijnlijk bovengemiddeld, ondanks dat ik >70% op de Autobahn rijd doe ik met gemak meer dan 200.000-300.000km met mijn schijven. Maar ook ik moet af en toe flink hard remmen. En dat heb in altijd een minder onderdeel van mijn Skoda’s gevonden. Wellicht ligt de grens van grip van mijn setup wat anders, want ik bezuinig geen cent op banden. Maar vertrouwen is een groot goed.

En als deze investering TS ooit een keer een metertje remweg scheelt, kan het het prima waard zijn. En als het nooit nodig, is een veiliger gevoel ook wat waard. Net als mijn wat over-de-top-voor-een-Superb-dieseltje Michelins.

Tomtomm

Senior Member
En heb je alleen de voorremmen gedaan, of ook achter? In je eigen topic zie ik alleen voor? En dat remt goed (achter diet altijd minder mee)?
Wil je hier verraden wat zijn set jou gekost heeft en wat de montagetijd zou zijn?
Ik heb ook de achteremmen vervangen voor een upgrade set. De achterremmen van een cupra, die zijn een slagje groter.
Ik weet niet meer precies de kosten van alles, de voorremmen kocht ik via onderdelenlijn voor 400 euro en de achterremmen via marktplaats voor 200.
Daarna heb ik alles nog schoongemaakt en zelf gespoten, denk dat de kosten daarvan tussen de 50 en 100 euro liggen.
Qua montage materiaal zoals de schijven en blokken heb ik alles via internet besteld, voorste schijven waren 250 p stuk en de blokken 100.
De achterremmen durf ik niet te zeggen.

Ik heb alles in een ochtend gemonteerd, ongeveer 2 uurtjes werk.

Bovenaan Onderaan