Pon garantie, alleen als het niet kapot gaat.

D'Ieteren zal zich even gaan haasten omdat de nederlandse importeur niet werkt zoals het hoort.
Feit is dat dit niet enkel bij Skoda voorkomt, ik heb namelijk even erg ( of zelfs nog erger) meegemaakt bij oa. Opel, Volvo en Saab, dat zijn nu eens 3 merken waar ik nooit van mijn leven nog een voet inzet.
Hoe dan ook, garantie is steeds tussen klant en dealer, de dealer moet het op zijn beurt maar oplossen met de invoerder.
De dealer kan moeilijk doen omdat hij weet wat een hoop gezeik er op hem afkomt met de invoerder maar dat maakt uiteindelijk jouw zaak niet, ervaring leert mij dat een kordate en zelfverzekerde toon tegen de dealer meestal wel helpt
smile.gif
 

ericb

Actief lid
Bij mijn opel zafira, 2 auto's terug, zijn we uiteindelijk bij de rechter beland. Ik betaalde, na reparatie de rekening gewoon niet
cool.gif
 

ericb

Actief lid
Gewonnen! Na 18 maanden(toen was de garantie nog maar 1 jaar bij opel),en 18000 km viel de stuurbekrachtiging uit. De pomp van de stuurbekrachtiging was kapot. ongeveer 600 aan onderdelen en 1600 arbeidsloon. Was blijkbaar veel werk. Na de eerste weigering kwam er een coulancevoorstel vanuit de importeur, ik hoefde maar een kwart te betalen. Nog steeds geweigerd en toen wilde de verkoopleider er ook nog een deel bijleggen en hoefde ik nog maar 300 te betalen.
Na een aantal brieven van een incassoburau heeft mijn advocaat ze vriendelijk verzocht om (1,5 jaar verder) of de rekening kwijt te schelden of nu eindelijk maar eens naar de rechter te stappen. Dat hebben ze ook gedaan en verloren. Ik heb mij overigens nooit beroepen op de garantie maar op het burgelijk wetboek waarin staat dat je een bepaalde verwachting van een product mag hebben als het gaat om levensduur etc.. Ik zat natuurlijk in de mooie positie dat de auto wel gerepareerd was maar ik de rekening nog niet betaald had.
 

johann

Lid
Er bestaat inderdaad iets zoals het consumentenrecht. Als er onderdelen kapot gaan waarvan je redelijkerwijs () mag verwachten dat ze langer meegaan, hoef je toch niet de volle mep te betalen. Wel een deel, er is dan immers sprake van waardevermeerdering, door het nieuwe onderdeel.

@SkodaHobby,
Mbt d'Ieteren: ken uw klassieken!!!!
Voorheen immers ook auto/koetsenbouwer.
 

ericb

Actief lid
In mijn geval was het oordeel van de rechter dat het betreffende onderdeel van fitaal belang was voor het veilig functioneren van de auto dat het gewoon niet zo snel kapot mocht gaan en ik hoefde ook geen deel te betalen voor de, theoretische, waardevermeerdering. Over het algemeen zal er inderdaad sprake van een eigen bijdrage zijn, zeker als het onderdeel normaliter aan slijtage onderhevig is.
Ik heb tijdens de zitting overigens wel verteld dat ik zo weinig vertrouwen in de auto had(opel kon niet garanderen dat het niet weer zou gebeuren) dat ik de auto vrijwel direct na het uitvallen van de stuurbekrachtiging heb ingeruild en het mij dus al veel geld gekost heeft.

Ik denk dat de consument zich veel vaker op het artikel in het burgerlijkwetboek kan beroepen maar vaak zullen de eventuele kosten van een gang naar de rechter niet opwegen tegen de schade. Voor een deel is het dus een wetsartikel wat in de praktijk waardeloos is.
 

mebis

Nieuw lid
ey hier wil ik ook wat meer van weten ..omdat ik in een belgische garage werk en bij ons ist bij vw/audi ist 2jaar garantie op alles werkuren en onderdelen of et nu 1euro kost of 5000euro ...en na 2jaar zijn er nog verlengde garantie's met een % tussen kost van x aanta %voor klant en x aantal % voor vw/audi..


(edit) te snel geweest pon is dus zelfde als d'ieteren in belgie '' de invoerder''
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: mebis</font><hr />

ey hier wil ik ook wat meer van weten ..omdat ik in een belgische garage werk en bij ons ist bij vw/audi ist 2jaar garantie op alles werkuren en onderdelen of et nu 1euro kost of 5000euro ...en na 2jaar zijn er nog verlengde garantie's met een % tussen kost van x aanta %voor klant en x aantal % voor vw/audi..


(edit) te snel geweest pon is dus zelfde als d'ieteren in belgie '' de invoerder''


[/ QUOTE ]

Beste Mebis, zou je iets meer aandacht aan je berichtjes willen geven en er eventueel een spellingscontrole overheen willen laten gaan.
Ik heb dus echt geen zin dit soort berichtjes te gaan lezen...
 
Bovenaan Onderaan