Pollenfilter vervangen

Rick Blaine

Actief lid
Ik wil voor de zomer graag mijn pollenfilter controleren en zonodig vervangen. Ik weet inmiddels dat hij rechtsvoor zit onder de motorkap bij de voorruit, maar weet iemand of hij gemakkelijk te vervangen is? Zo ja, wat kost een nieuw filter bij de Skoda dealer? (ex montage, in BTW)
 

guitar_billy

Senior Member
is goed zelf te doen bij de O1.
paravan omhoog, filter eruit, nieuw filter erin, paravan omlaag.

twee jaar geleden kostte het mij 20 of 26 euro voor een aktief-koolstof pollenfilter. deze filtert nog beter uitlaatgassen weg.


als je toch daar bezig bent, reinig alle bladeren die je tegenkomt en controleer de afwatering naar achter de voorspatborden, deze wil nog wel eens verstopt gaan zitten door bladeren en zand. zoek anders even op "paravan" op dit forum.
 

Tachi

Actief lid
Rechterruiterwisser verwijderen. Rechter plastic kap (parafan) verwijderen. Nu kan je erbij.

Tenminste dat is bij mijn O1. Als je je motorkap open doet, dan zie je 'm ook net onder je parafan.
 

Rick Blaine

Actief lid
Moet de hele ruitenwisserarm verwijderd worden? Hmmm... dat was bij de Marea toch handiger, daar zat gewoon een speciaal luikje voor het pollenfilter... :xyxthumbs:

Ik zal morgen eens kijken als het niet te hard regent! Bedankt alvast.
 

Gieliovd

Forumguru
Pardon, regen? Tis hier prachtig weer!

Die ruitenwisserarm is niet zo'n probleem toch? Kappie eraf, boutje eruit, arm eraf.

Pas op met de veerwerking dat je geen ster in je raam klapt. Gebeurt best vaak als mensen hun wisserbladen vervangen.... blad eraf, tegen de arm stoten, PATS! metaal op je ruit. Einde ruit.

Succes met je klusje.

Enne, dat is dan het enige fijne aan een Marea ;)
 

Rick Blaine

Actief lid
Het heeft hier vandaag wel even wat gedruppeld, maar het was niet veel. Heb de auto met de hand gewassen en daarna helemaal in de was gezet, dus het pollenfilter moet nog even wachten... had daarna geen puf meer ;)
 

Monteurtje

Forumguru
Ruitenwissers hoeven er NIET af om bij het interieurfilter te komen. Auto op contact. Ruitenwisserschakelaar bedienen. Zodra de ruitenwissers recht omhoog staan, in ieder geval als ze ongeveer op de helft zijn. Contact uitschakelen. En de ruitenwissers blijven staan en kan je de parafaanplaat rechts verwijderen. Voorzichtig uit de rand wippen waar die ingeklikt zit. Niet met veel geweld een schroevendraaier er tussen steken. Of de plaat breekt en in het ergste geval de ruit.
 

van_der_P

Senior Member
Bij de Roomster zit, volgens mij, het filter aan de bijrijderskant in het interieur, links tegen de middenconsole. Voor het schoon maken een stofzuiger standby houden.
Of is dit een ander filter waar het in deze discussie over gaat ?
 

Rick Blaine

Actief lid
De Roomster is wel een hele andere auto dan de Octavia 1, dus het is wel aannemelijk dat het filter niet op dezelfde plaats zit. In het boekje van mijn auto staat dat hij rechts onder de parafaanplaat zit, dus ik ga hem daar wel zoeken ! :)
 

Gieliovd

Forumguru
Ik dacht ook meteen aan de Fabia waar hij net zoals de Roomster in het interieur zit.

Zo zie je maar.

@ ruitenwisser: ja, ok als je dan bij kunt.... handig!
 

Monteurtje

Forumguru
Octavia I en Superb I. Interieurfilter in waterbak onder parafaanplaat.
Fabia I en II, Octavia II, Roomster, Superb II en Yeti waarschijnlijk ook, achter dashboard bijrijderszijde.
 

Rick Blaine

Actief lid
Het is gelukt, ik heb het pollenfilter eruit gehaald en zo te zien was hij al een tijdje niet gedaan... Omdat de Skoda garage al dicht was heb ik er maar even een stofzuiger overheen gehaald en ook de bladeren onder de parafaan weggezogen. Binnenkort ff een nieuwe filter halen en monteren. Voor een hooikoortspatient als ik wel lekker :)
 

Rick Blaine

Actief lid
Update: Pollenfilter zit erin! Ik heb ook zo'n koolstofding gekregen bij de dealer, die is wel wat dikker dan een normale, dus ik moest een beetje de randjes van de zijkant wat bijknippen. Maar toen paste hij wel.

Helaas zag ik dat er inmiddels wel een barst in de voorruit zat waar de metalen strip begint van de parafaanplaat. Ik heb hem zaterdag denk ik iets te hard aangedrukt, hoewel ik wel voorzichtig ben geweest.... Enfin, de voorruit zat al vol sterren en butsen, dus een nieuwe is wel gewenst. Ik heb autotaalglas al ingeseind.

Wel een rare constructie trouwens, dat met die strip. Erg kwetsbaar. Hoe moet je die parafaanplaat in dat gootje drukken zónder dat de ruit eraan gaat? Ik had alles nog wel zo netjes schoongemaakt voordat ik het weer monteerde... :confused:
 
Toen ik een jaartje geleden het filter wilde laten vervangen, heb ik ook speciaal gevraagd om een pollenfilter (ook hooikoorts). De garage (niet Skoda-dealer) zei dat als je voor de Octavia I een filter besteld, je standaard een pollenfilter krijgt.

Wat ik begrijp van Rick Blaine is dat het koolgedeelte in een apart zakje zit dat op of onder het (pollen)filter wordt geplaatst?
 

Rick Blaine

Actief lid
Vandaag bij Autotaalglas Utrecht een nieuwe voorruit laten plaatsen. Prima en vlot geregeld daar, hij zit er keurig in. Wat een verademing! Nu nog even wachten tot de flatblades en de grüne Plakete binnenzijn, dan kan ik het afmaken :)
 

guitar_billy

Senior Member
@ZZR600 : een pollenfilter is misschien standaard, een aktief-kool pollenfilter niet. deze filtert geuren en uitlaatgassen beter weg.
 

Rick Blaine

Actief lid
Het koolstof zit in het filter verwerkt, tussen 2 lagen "papier". Mijn vrouw kreeg bij de Skodadealer ook standaard deze koolstofversie, maar het oude filter was een normaal "papieren" filter.
 
Bovenaan Onderaan