"Plotseling" olieverbruik

Ik heb een vraagje over het ploseling toenemen van het olieverbruik van mijn wagen. Het is een O1 uit 2003 met de 2.0 8V motor, aantal gereden km is nu 67.000.
De eerste vijf jaar heb ik tussen beurten (Q1, dus 2 jaar interval) geen olie hoeven bijvullen. Dit jaar, het zesde jaar van de wagen, is me al 2 keer overkomen dat een oranje olielampje gaat branden en er olie bij moet (bij peiling droge peilstok, terwijl ik regelmatig de oliestand controleer). Het lijkt er nu op dat vanaf het zesde jaar de wagen 1 liter op zo'n 5000 km verbruikt. Is er een reden voor deze plotselinge toename? Ik zie geen abnormale (blauwe) rook uit de uitlaat komen en de motor gedraagt zich nog precies hetzelfde als dag 1. Ik heb gehoord dat deze motor wel wat olie lust, maar ineens van nooit bijvullen naar 3x per jaar een liter erbij??
 

van inkel

Forumguru
Ik heb een vraagje over het ploseling toenemen van het olieverbruik van mijn wagen. Het is een O1 uit 2003 met de 2.0 8V motor, aantal gereden km is nu 67.000.
De eerste vijf jaar heb ik tussen beurten (Q1, dus 2 jaar interval) geen olie hoeven bijvullen. Dit jaar, het zesde jaar van de wagen, is me al 2 keer overkomen dat een oranje olielampje gaat branden en er olie bij moet (bij peiling droge peilstok, terwijl ik regelmatig de oliestand controleer). Het lijkt er nu op dat vanaf het zesde jaar de wagen 1 liter op zo'n 5000 km verbruikt. Is er een reden voor deze plotselinge toename? Ik zie geen abnormale (blauwe) rook uit de uitlaat komen en de motor gedraagt zich nog precies hetzelfde als dag 1. Ik heb gehoord dat deze motor wel wat olie lust, maar ineens van nooit bijvullen naar 3x per jaar een liter erbij??

Is er zichtbare olielekkage aan de onderzijde van de motor, dit kan duiden op een kappote krukaskering.
 

guitar_billy

Senior Member
er is denk ik geen logische reden voor een plotselinge toename van olieverbruik tgv ouderdom. dus wat zijn de 10 verschillen tussen toen en nu ?

er zou iets stuk kunnen zijn, maar ook : is je "rijden" nog wel hetzelfde ? hiermee bedoel ik of je korte stukjes rijdt, in de stad of bv meer op de autosnelweg.

mijn 2.0 motor verbruikt zo een 1L per 7500km, maar dit is veel minder bij 80km/h wegen dan als ik met 140km/h over de snelweg rijdt. dus de belasting / het gebruik van de motor is bij mij van veel invloed op het olieverbruik.
maar ook hier, geen blauwe rook, en steeds een goede loop etc...
 
Dat is het vreemde, de omstandigheden zijn niet veranderd. Ook is er geen olielekkage waar te nemen.
 
Afgelopen halfjaar heb ik ook al tot 2x toe gehad dat het oranje lampje met de piep die erbij hoort is gaan branden onder het rijden. Beide keren op de snelweg, en beide keren toch maar wat olie rbij in gemikt. Ook bij mij geen olielekkage op het oog (moet alleen binnekort nog eens goed onder de wagen gaan liggen).
Probleem 1, welke olie moet er nu in om bij te vullen? De specs in de handleiding geven geen lekker antwoord, muv de VAG specs.
Probleem 2, waar blijft die olie? Want olie verdwijnt nooit zomaar, een deel verbrandt mee tijdens het rijden, maar dat is zo marginaal, daardoor zal het oranje lanpje niet gaan branden. Tenzij er niet voldoende is afgevuld bij de laatste beurt.....
Mijn O1, okt 2002, 1.6i, 122dkm.
En inderdaad, geen blauwe rook, goede motorloop, rijden zonder gezeur.

MVG, Peter
 
Kweetnie of het volgende ermee te maken heeft, maar.......
Vorige week ging opeens het motormanagement lampje branden. Uitermate jeweetwel, omdat het gezien de omstandigheden niet uitkwam (maar ja, wanneer komt het wel uit).
Indachtig het olieverbuik, toch maar besloten om zsm naar de garage te gaan om de boel uit te laten lezen. Het probleem dat zich voor toen mij vrouw ermee onderweg was, ik heb daarna zelf nog met de auto gereden, maar kon niks vreemds constateren. Afgezien van een momentje van onregelmatig lopen, maar dat was het dan ook wel.
De volgende dag, vrouw met auto naar garage, en naturrlijk.... Bij de garag gekomen werd de auto bang, en was het lampje uit..... Natuurlijk een leuke reactie in de garage (veelzeggende blikken, heb je weer zo'n muts....). Gelukkig, vrouwlief liet zich niet beetnemen, auto werd uitgelezen (geen bijzonderheden), maar..... De carterontluchting was wel helemaal aan gort, en verteerd op de flexibele delen. In hoeverre dat invloed heeft op het motormanagement durfde de monteur niet te zeggen, of na de reparatie (168 euri's) het lampje uit blijft durfde de monteur ook niet te zeggen, maar ik sluit het niet uit.
Ik weet niet hoelang ik al heb gereden met een kapotte carterontluchting, maar ik weet wel uit ervaring dat het voor de verschillende drukken in de motor handig is als de boel dicht zit. De olie vleigt er daar niet direct uit, maar de oliewalm wel af en toe. Misschien kun je eens controleren of de ontluchting ook gaar is?

MVG, Peter
 
Bovenaan Onderaan