Plotseling inhouden de Yeti 1.8TSi 4x4 2010

Vorige week zaterdag toch maar voor de zekerheid de winterbanden laten monteren. De Yet liep nog als een zonnetje
Na de plotseling koude-inval afgelopen weekend werden we zondagavond op weg naar en van een verjaardagsfeestje echter geconfronteerd met het telkens inhouden van de motor. Er brandde zo nu en dan een waarschuwingslampje van het uitlaatgascontrolesysteem.
Mijn vrouw gebruikt de Yet tegenwoordig voor dagelijks woon- werkverkeer, dus inmiddels zitten er zo'n 80.000 km op. Afgelopen maandag morgen durfde ze het niet aan en is direct naar de dealer gereden. In eerste instantie werd geconstateerd dat de bobine nogal vochtig was, dus droog en schoon gemaakt. Vervolgens werd de rit naar de werklocatie afgemaakt, waarbij wel de indruk was, dat de motor nog steeds zo nu en dan inhoudingsverschijnselen vertoonde. De terugweg op deze maandag was echter weer dramatisch. De motor kwam nauwelijks op snelheid, dus met 100 km/u op de snelweg en hortend/stotend op de binnenweg weer naar de dealer.
Vandaag is er een eerste diagnose gesteld. Kettingspanner/distrubutieketting/nokkenasversteller moet naar gekeken worden, dus de motor moet uit elkaar om verder te kijken. Morgen verwacht ik een prijsopgave.
Ben enerzijds benieuwd naar de verdere diagnose, maar nog meer wat dit prijskaartje gaat vermelden.

Als ik de forumonderwerpen goed heb doorgenomen, is het niet duidelijk of dit echter onder een Pon-coulanceregeling valt. Ik weet op dit moment ook niet of deze Yeti onder z.g. terugroepacties viel.
Dus ben ik benieuwd naar soortgelijke ervaringen en de afdoening hiervan.

Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Had de garage dat de eerste keer niet kunnen constateren. Vaak slaat die een storing op. En dan is het meteen stoppen. Niet meer mee rijden. Waarschijnlijk is de ketting al iets versprongen. Dat wil niet meteen zeggen dat de kleppen ofzo beschadigd zijn. Dan moet die echt een paar tanden versprongen zijn.
Kettingspanner is binnen half uur te controleren of die de oorzaak is. Wat wel waarschijnlijk is. Er zit namelijk een rubberen stop in de afdekking van de ketting thv de spanner. En dan kan je die controleren.
Voor reparatie moet er wel wat gesleuteld worden.

Ik ben geen techneut, maar het vervolgverhaal begint, dat er een kogeltje met veer uit de sponning is gesprongen met gevolg oliedrukverlies en vervolgschade (Elders op het forum:
Is de passing van de persplunjer niet helemaal in orde zal er olie ontsnappen)
. De chef werkplaats had dit nog nooit meegemaakt. De distributieriem is o.a. daardoor een tandje versprongen. Maar om alles weer in goede staat te brengen moet het volgende allemaal vervangen worden: distributieketting, spanner, geleidingsrails, nokkenasbrug, onderste distributiekap+kit,nokkenas bout inlaat, bougie's, olie +oliefilter. Daar komt natuurlijk nog de nodige uurtjes werk bij. Totaal worden de kosten geschat op een kleine € 1500,- Wel zal de dealer PON voor een coulanceregeling benaderen. De Yeti is een zakelijke auto en wilde ik juist naar privé overdoen met ingang van het nieuwe jaar, dus toch nog maar even wachten, totdat duidelijk is dat de Yeti weer spic en span in orde is.

Laatst bewerkt:
Vandaag de Yeti weer kant en klaar kunnen ophalen. Gelukkig vallen de uiteindelijke kosten mee door een beroep te doen op de coulanceregeling, want enerzijds heeft Pon bijgedragen en de dealer. Dus samen hebben ze de helft voor hun rekening genomen.
Ik moet zeggen dat dit dus netjes is opgelost.

Belangrijke conclusie: Het waarschuwingslampje van het uitlaatgascontrolesysteem betekent dus ook onmiddellijk naar de garage en niet verder meer rijden.

Bovenaan Onderaan