Plek in band ?? Inkeping

Ik heb een nieuwe auto uit 2018 met 38000 op de teller Gelijk op vakantie gegaan en zag bij aankomst in Frankrijk een rare plek in mijn band rechts voor.
Weet iemand hoe dit kan en wat het kan zijn .
En kan dit veel kwaad...

dank je
 

Bijlagen

  • D1A926B7-E3F3-4D4D-ADD1-3239899EB855.jpeg
    D1A926B7-E3F3-4D4D-ADD1-3239899EB855.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 60

hemi24

Forumguru
Foto zegt meer dan 1000 woorden...

Als het een bult of een uitstulping is : niet mee verderrijden!

Als het een deuk is, hoeft het niet direct te betekenen dat dit kwaad kan :

upload_2020-8-2_21-48-36.jpeg
 
Laatst bewerkt:

machlo

Forumguru
20190808_131536.thumb.jpg.dd686ab8cb4a389e907c98ff8b4bf9f9.jpg
Ik heb vorig jaar per ongeluk een stoepje meegenomen.....band zat er net 2 weken nieuw op...:banghead:
Toch maar een nieuwe erop gezet....
 

Eltjo

Forumguru
Niet te angstig worden.... ik heb met een door eigen toedoen ontstane bobbel (3-4 cm in doorsnede) op de wang van een band ca. 30 dkm gereden (wel overgezet naar de achteras).
Vervolgens hobbelde de auto achter na een nacht in een hotel parkeergarage bij het wegrijden. De dag daarvoor nog 1000 km afgelegd zonder probleem.
Alleen, niet de band met de bobbel was slecht geworden, maar juist de andere kant. Die band zat een jaar of 7 als nieuw reservewiel in de auto. Toen heb ik omdat de banden wel aan vervanging toe waren ze uiteraard beide vervangen.
Later op de huidige auto ook nog vele duizenden km’s met een bobbel gereden.

Wel regelmatig de bobbelband extra in de gaten gehouden en ik controleer regelmatig de bandenspanning die bij mij zelden te laag is.

Vroeger eens Milestone banden op mijn auto gemonteerd gekregen door de Mazda dealer; die hadden een slechte grip bij nat wegdek wat bleek toen ik (geen ABS) remmend rechtdoor de bocht uitgleed tegen een auto. Dat was voor beide oude auto’s een beetje einde verhaal.
Tja, wat is linker? Bobbelband met grip of goedkope band met slechte grip? Doet er verder niet toe...

Wil je zorgeloos rijden met maximale veiligheid, neem dan een prima band zonder schade die je niet verder dan 3 mm oprijdt. De prestaties nemen toch al af bij afslijten.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Een deukje kan geen kwaad. Heb 10 jaar in de bandenwereld gezeten en dit is alleen karkas structuur geen probleem. Als er een breuk zou zijn dan krijg je een bult door de druk in de band. Dus jouw band kan gewoon blijven zitten
 

JeSko

Forumguru
@Peter-036

Niet cru bedoeld maar als je geen band kan vervangen aan 70-150 euro kan je toch ook geen auto betalen? Maar inderdaad gewoon vervangen met zo'n bobbel erop, zou ikzelf geen meter meer met rijden maar goed. Deukje kan blijkbaar geen kwaad, wist zelfs niet dat banden konden deuken.
 

Eltjo

Forumguru
Bobbel, oud, half sleets of sliks bij plots natte omstandigheden zijn allemaal risico’s.
Ik geef aan dat je bij elke beschadiging niet gelijk panisch hoeft te worden. Het kan best wat hebben, hoewel het risico dat het misgaat toeneemt en de grote en aard van het probleem daarin een grote rol spelen.

Ja, er vergaan veerboten, rijden bussen in afgronden etc. doordat de genomen risico’s en verwaarlozing te groot waren.
Je zal er alleen versteld van staan hoe vaak het gelukkig allemaal (net) goed gaat. Het is allemaal een kwestie van inschatting, vinger aan de pols houden - voor zover mogelijk en opmerkzaam blijven.

In de het geval van de topic starter lijkt het een deuk die ik ook vaker heb gezien, maar toch liever niet zou zien.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Pfff @eltjo2 ik zou jou niet graag als medeweggebruiker tegenkomen zeg.

Een bult op de band wil echt zeggen dat je schade hebt gereden = je eigen stomme fout = zelf opdraaien voor de kosten om zodoende weer veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen.

Ga je serieus beknibbelen op het enige contact tussen de auto en het wegdek?

Je hebt vast nog nooit een klapband meegemaakt en wat er dan allemaal bij komt kijken. Geloof me, de kosten van een aanrijding en herstel wegen niet op tegen de aanschaf prijs van een bandje.

Ja ik besef me dat ik best wel fel uit de hoek kom, maar wat je stelt, schiet mij in het verkeerde keelgat.
 

Eltjo

Forumguru
Ik wil niets goed praten.

Ik heb wel direct een spiegelverhoger aangeschaft toen ik deze auto kocht. Dan zag ik het verkeer van rechts tenminste ook aankomen. En dat leek me ook veiliger en goedkoper dan een botsing.

Gelukkig weten we niet wat een ander allemaal wel en niet doet en laat, want soms denk je dan meer dan pff en vind je het gek?

Ik ken iemand die tot op het minimale profiel doorrijdt en internationaal vrachtwagenchauffeur was. Geld geeft hij graag uit dus dat is niet het punt als je je dat misschien afvraagt.
Hoeveel kijken nooit naar hun banden(spanning)...?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan