Platte batterij opladen met warmte ?!

tist

Actief lid
Een vraagje, iets raars in ieder geval.
Een paar dagen terug zag ik in een TV programma, in de badlands in australië een tweetal die 's nachts naar goud aan het zoeken waren.
Dit met ondersteuning van de verlichting van hun wagen, die stilstond, en de motor die niet draaide.
Plots ging het licht uit, 1 van de 2 direct gaan proberen de auto terug op te starten, maar hij bleef dood.
Batterij plat, en dat was zo te zien en te horen een groot probleem, zo helemaal afgezonderd van alles.

De 2e man maakte er geen probleem van, hij zei we maken als eerste een vuurtje, halen de batterij uit de wagen, en plaatsten die in de buurt van dat vuurtje in een putje, en daar duwden ze dan heet zand tegenaan van het vuur, hij zei zo laad die terug op.
Ik vond dat raar en hechte er weinig geloof, aan, echter de morgen nadien de batterij goed warm, terug in de wagen en jawel hij starte zonder enig probleem. Kan dat ?
Zou die terug opladen? Of gedeeltelijk doordat ze warm is ietsje extra nog kunnen geven ?
Als dit klopt is het een nuttige weet voor als je ooit ergens nergens dit voorhebt.
Dit programma heeft niets nodig aangaande mechaniek, enkel het reilen en zeilen van hun zoekwerk, dus het zal zeker geen enkel nut hebben om iets te laten zien wat fout is ten aanzien van deze gebeurtenis.
Wat denken jullie ?
 

Tees

Donateur
Lithium accu's functioneren het best zo rond de 25-30 graden, wat precies de optimale temperatuur is voor loodaccus (zoals de accu in een ICE) weet ik niet precies. Maar ze functioneren sowieso slechter bij koud weer, dus als je er wat meer warmte in stopt, kan je wat meer lading eruit halen. Ook de reden waarom in de winter zich altijd startproblemen manifesteren, en in de zomer veel minder.

Daarnaast zal een accu altijd iets hoger in lading komen als de belasting er een tijdje afgehaald wordt. Dus ik denk dat de combi van de accu opwarmen en even laten rusten net voldoende lading gaf dat ze weer verder konden.

Trouwens doen fotografen in koude gebieden het ook zo: accu's in je broekzak steken en met een draadje naar je camera, want met temperaturen ver onder 0 houden accu's t maar heel kort vol.
 

LdN

Forumguru
Dat je een accu kan opladen met een verhoogde temperatuur is onzin, je kan hooguit het laatste restje capaciteit er uit halen maar dat gaat echt niet werken bij omgevingstemperaturen van 30 tot 40 graden Celsius, dan zit een lood accu al in het hoogste deel van zijn temperatuur range.
Vergeet niet dat het een TV programma is waarin de indruk wordt gewekt dat ze helemaal alleen in de Australian outback zitten, maar wie maakt dan die beelden?
Natuurlijk de volledig uitgeruste cameraploeg met hun auto's die met ze mee loopt en die vast voorzien is van extra accu's en laders op zonne energie of gewoon domweg een kleine generator.
Een paar uurtjes een lader er op en gaan met die banaan, het wonder van de batterij "opladen" met warm zand is geschiedt
 

tist

Actief lid
Kan uiteraard heel goed zijn dat de camera ploeg er een handje in had, en dat zie je niet natuurlijk.
Vind het wel ergens deels gewaagd om zo dan iets mee te geven, als je dan als onwetende daar ook terecht komt, en je er van uit gaat dat zulks wel mogelijk is ???
Persoonlijk denk ik ook dat de info die Tees meegaf wel best kan, maar verder opladen dat zal wel een fabeltje wezen.
Wou het verhaal toch effe meegeven :)
 
Bovenaan Onderaan