Plaats hier je (tussen) acceleratietijden..

Ralph

Lid
JC: ( en de rest natuurlijk ) Mijn oprechte excuses!:blush:

Heb gisteren nog even wat test gedaan na jou posting en heb mijn filmpje erbij gepakt.

0-100 klopt wel
80-120 ook
maar 100-160 zit inderdaad een grote fout. Dit moet ongeveer 8 seconden zijn.

___JC___

Forumguru
Geeft niks Ralph, je auto is nogsteeds retesnel en sneller dan 90% van het Nederlandse wagenpark denk ik. :xyxthumbs:

VEEJAY

Forumguru
Alles onder de 10 seconden (100-160) is gewoon goed.

Mijn auto in huidige setting doet het rond de 8 seconden.

(DSG sportstand) 4e versnelling tot 130, dan 5e tot net voor de 160 en dan schakelt hij naar de 6e versnelling waar ik dan afklok. Hij klimt dan hoog in de toeren in elke versnelling.

Ik zou het eigenlijk in de 5e moeten proberen want dan rijdt hij op de koppel en hoeft er niet geschakeld te worden. Maar of hij dan ook sneller is denk ik gevoelsmatig niet.

sitechris

Donateur
Topic weer even leven inblazen. Ben vandaag even met de GTI naar buiten geweest en stopwatch weer meegenomen. Wel waaide het fors, dus dat heeft wel gevolg voor de tijden. Heb een mooi stuk weg gevonden waar ik makkelijk heen en terug kon keren en waar ook bijna niemand rijdt. Ik heb alleen maar 80-120 sprintjes gedaan. In iedere versnelling 4 keer. 2 keer met wind tegen en 2 keer met wind mee. De eindtijd is bepaald ahv gemiddelde tijd, dus dan is de windfactor ietwat uitgeschakeld. Auto heeft nu 1300 km gelopen en is nog niet helemaal ingereden, maar de prestaties vallen me niet tegen.

Wind tegen 80-120 (tussen haakjes de gemiddelde meting wind in de rug en gemiddelde meting wind tegen)
3e versnelling: 3,9 seconden (3,8 - 4,0)
4e versnelling: 5,3 seconden (5,1 - 5,5)
5e versnelling: 6,9 seconden (6,6 - 7,2)
6e versnelling: 8,9 seconden (8,1 - 9,8)

Zie met name in 6e versnelling de grote invloed van de wind.

Op papier is de auto in deze meting zelfs sneller als mijn vorige BMW 130i, maar dat is niet helemaal een correcte weergave van de werkelijkheid. De BMW presteerde met name fenomenaal in top-end toerenbereik en bij 80 in 3e versnelling zat de BMW nog niet helemaal in het feestgebied. In een meting van 100 naar 160 (nog niet gedaan met de Golf) ga je wrsnl wel zien dat de BMW sneller is. Ook voelt de BMW sneller aan boven de 180 km/h. Ik heb de GTI er heel even boven gehad en merkte daar wel verschil.

Ga binnenkort bij betere omstandigheden nog een keer meten en dan ook verschillende 100-160 sprints maken in de verschillende versnellingen, want over 2 weken gaat de tuning (Abt) erop en moet ik natuurlijk wel adequaat vergelijkingsmateriaal hebben. Ik ben wel heel benieuwd naar de meting na de tuning.

sitechris

Donateur
Vanochtend even met meer betrouwbare apparatuur (profi Dynorun achtig ding met GPS) een meting gedaan, daar zie je dat de tijden iets minder scherp zijn. Ben benieuwd wat de tijden zijn na chippen.

Golf 80-120
3 4,4s
4 5,9s
5 7,8s
6 9,6s

Golf 100-160
4 9,9s
5 13,5s
6 17,1s

Reden voor de afwijking met de stopwatch is allereerst de tellerafwijking (120 op teller is 114 echt) en het feit dat we nu met zijn 2-en in de auto zaten. Deze tijden zijn trouwens zo goed als identiek aan de tijden die ik vorige week zondag samen met VJ heb gemeten op de VAG-com.

VEEJAY

Forumguru
Als topicstarter wil ik (door voortschrijdend inzicht) toch wel even kwijt dat een acceleratietest dus niet zo heel veel zegt, dit omdat factoren zoals versnellingsratio, cw waarde en gewicht hierbij niet tot uiting komen. De waarden die Chris bijvoorbeeld weergeeft zijn alleen te gebruiken om bijvoorbeeld zijn eigen of andere GTI's te vergelijken als hij straks een chip heeft. De factoren blijven namelijk hetzelfde alleen het vermogen neemt toe en daarom zal je betere waarden zien.

Chris zijn auto doet over 100-160 niet 9,9 seconden maar eerder 6.5 tot 6 seconden. Er moet dan wel geschakeld worden maar dat doet er niet toe. Je kunt dus niet bijvoorbeeld zeggen mijn Suberb TDI doet het in 100-160 in 8 seconden in de 4 dus de auto is sneller dan de GTI. Die conclusie is niet juist. Misschien zit je net toevallig in een beter toerenbereik.

sitechris

Donateur
Klopt, maar het is wel een indicatie van de trekkracht in een bepaalde versnelling. Voorbeeld....de Lexus IS 220d had giga lange 6e versnelling waardoor die auto pas boven de 160 ging accelereren in 6. Toch prettig om te weten wat een auto in een bepaalde versnelling dan doet.

sitechris

Donateur
net mijn door abt getunede gti opgehaald en na rustig warmrijden even op het gas gestaan met stopwatch erbij (uit het losse polsje, dus pin me er niet op vast.). Verbijsterende verschillen. 80-120 in 3e versnelling een seconde eraf! Zat rond de 3,0 seconden in 3e versnelling. Wtf! Kon echt mijn ogen niet geloven.

Wel een nuance, met een accurate meting met VAG-com of Dynodinges mag je er wel een paar tienden tot een halve seconde bij optellen. Maar toch....it still is fast. In 6e versnelling 2 en een beetje seconden eraf, zat nu onder de 7 seconden. Auto is niet alleen stuk sneller, maar hij voelt ook veel sneller aan. De wow-factor is er echt aan toegevoegd. Ook toegevoegd: turbogat! Redelijk stevig, overigens wel altijd vermakelijk als je een lompe duw in je rug wilt voelen.

Voorlopige conclusie: wow! Deze keer geen gezeik met tuning dus. Heerlijk!

___JC___

Forumguru
Zo die trekt aardig door! Een vriend van me is zaterdag bij JD geweest met zn Golf VI, 270pk en 400NM. Ik heb er nog niet in gereden, maar dat moet aardig van zn plek gaan zo te zien..

sitechris

Donateur
hij is iig tot 180 (in alle versnellingen) sneller dan de 130i en die ging ook best goed vooruit. Het zou me overigens niet verbazen als de 130i boven de 220/230 sneller is. Die bleef zeker boven de 200 echt als een bezetene doortrekken (atmosferische motor heeft zeker ook voordelen). Ben benieuwd hoe dat met de GTI gaat, maandag ga ik naar Dortmund, so let's find out (hopelijk heb ik genoeg ruimte en werkt het weer mee).

sitechris

Donateur
Even snel wat beeldmateriaal geschoten van mijn ritje naar Dortmund:

Acceleratie in 4 en 5 vanaf 110 tot 200 km/h: http://www.youtube.com/watch?v=QTk6zXQJDaY
Acceleratie in 5 van 100 naar 200 km/h: http://www.youtube.com/watch?v=WXlDdmTqe14
Acceleratie in 6 vanaf 105 tot 230 km/h: http://www.youtube.com/watch?v=xXAz0n43NoM
Acceleratie in 5 naar 6 van 180 naar 250 km/h: http://www.youtube.com/watch?v=PZmQw3mYp50

Algemene indruk: ik ga wel iets terug in de vermogenschatting, ik denk dat vermogen uiteindelijk wel rond de opgegeven 260 pk ligt, 280 pk is net wat teveel van het goede. Ik verwacht wel dat het koppel iets hoger ligt dan de opgegeven 360 nm. Auto is in 6e versnelling echt uitmuntend. Vanaf 100 km/h lekkere duw in de rug en terugschakelen is eigenlijk niet nodig, je bent de meeste auto's in 6 echt wel te snel af.

Topsnelheid niet kunnen uittesten, asfalt was steeds net op, iets teveel vakantieverkeer. Wel paar keer 250 aangetikt. Ik denk met wat geduld en ruimte dat de auto de 265 op teller wel moet kunnen halen. Boven de 240 is de versnelling aan het afnemen, had de 130i overigens ook.

Welke sneller is? Ik denk dat het redelijk gelijk op gaat, zie bv deze 130i video als voorbeeld. http://www.youtube.com/watch?v=pLmYfg_fdJc. Ook de voortgang van de 130i begint boven de 240 wat af te nemen.

Algemene indruk: stabiliteit prima, auto is rustig te berijden, ook bij snelheden van 250 km/h. Dat was in de BMW duidelijk niet het geval. Het is overigens geen Merc, daar geeft het onderstel nog net wat teveel feedback voor, maar de besturing is snaarstrak op hoge snelheid.

Waar ik meest over te spreken ben is echter de aandrijflijn. Wat een verdomd agressief blok is het toch (net als de BMW uiteraard)! Ongeacht toerental, je hebt altijd karrenvracht power en de unit klinkt lekker opzwepend. Dat is toch het lekkere van hot-hatch, je wordt betrokken bij het rijden. Heerlijk!

Racer

Lid
Hi Chris,

Zo, die gaat lekker van zijn plek, dat kan ik niet bijhouden in mijn O2, ben ik bang :) Maar ja, de mijne is natuurlijk ook bedoeld als familie-combi-pakezel!

Have fun!

Racer

VEEJAY

Forumguru
Gisteren ff een logje gemaakt, omdat ik na het rijden met Chris zijn GTI ging twijfelen aan mijn eigen auto.. Gelukkig is er niks mis mee..

Metric units
0 to 100 km/h: 7.6
400m: 15.3 +- 1.00s, @148 km/h
80-120 km/h: 4.7
200 meters: 10.0 +- 0.99s, @117 km/h

Bovenaan Onderaan