Topic weer even leven inblazen. Ben vandaag even met de GTI naar buiten geweest en stopwatch weer meegenomen. Wel waaide het fors, dus dat heeft wel gevolg voor de tijden. Heb een mooi stuk weg gevonden waar ik makkelijk heen en terug kon keren en waar ook bijna niemand rijdt. Ik heb alleen maar 80-120 sprintjes gedaan. In iedere versnelling 4 keer. 2 keer met wind tegen en 2 keer met wind mee. De eindtijd is bepaald ahv gemiddelde tijd, dus dan is de windfactor ietwat uitgeschakeld. Auto heeft nu 1300 km gelopen en is nog niet helemaal ingereden, maar de prestaties vallen me niet tegen.
Wind tegen 80-120 (tussen haakjes de gemiddelde meting wind in de rug en gemiddelde meting wind tegen)
3e versnelling: 3,9 seconden (3,8 - 4,0)
4e versnelling: 5,3 seconden (5,1 - 5,5)
5e versnelling: 6,9 seconden (6,6 - 7,2)
6e versnelling: 8,9 seconden (8,1 - 9,8)
Zie met name in 6e versnelling de grote invloed van de wind.
Op papier is de auto in deze meting zelfs sneller als mijn vorige BMW 130i, maar dat is niet helemaal een correcte weergave van de werkelijkheid. De BMW presteerde met name fenomenaal in top-end toerenbereik en bij 80 in 3e versnelling zat de BMW nog niet helemaal in het feestgebied. In een meting van 100 naar 160 (nog niet gedaan met de Golf) ga je wrsnl wel zien dat de BMW sneller is. Ook voelt de BMW sneller aan boven de 180 km/h. Ik heb de GTI er heel even boven gehad en merkte daar wel verschil.
Ga binnenkort bij betere omstandigheden nog een keer meten en dan ook verschillende 100-160 sprints maken in de verschillende versnellingen, want over 2 weken gaat de tuning (Abt) erop en moet ik natuurlijk wel adequaat vergelijkingsmateriaal hebben. Ik ben wel heel benieuwd naar de meting na de tuning.