Plaats hier je (tussen) acceleratietijden..

sitechris

Donateur
blijft een nette score, 0-100 in 7,6 seconden! Dat doen weinig auto's je na. Zeker als je rekening houdt met 400nm waarmee je je voorwieltjes teistert.
 

sitechris

Donateur
Gisteren heb ik samen met Veejay even paar vergelijkende sprintjes gemaakt tegen een recent door JD gechipte BMW 330D E90 uit 2006. Volgens JD rollerbank kwam de auto uit op bijna 300 pk en was koppel meer dan 600 NM. Toch wel tot onze verbazing was de GTI sneller. Kan twee zaken betekenen: Of de JD rollerbank overdrijft, of de Abt chip levert meer dan 260 pk. Ik denk zelf het eerste, want de BMW voelde snel aan, maar niet als 300 pk (zou hem op 250 pk schatten). De auto miste toch wat punch tijdens het rijden. De GTI voelt veel agressiever aan en is sneller. De Abt chip bevalt overigens erg goed. Abt krijgt soms nog wel eens (terechte) kritiek, maar met de 2.0 TSI weten ze goed raad.
 

Race Eend

Forumguru
Een benzine auto is in sprinten altijd sneller dan een diesel natuurlijk... bovendien ga je met een DSG (dat klopt toch chris?), altijd sneller schakelen dan met een automaat.

De bmw deed overigens op dezelfde bank 242pk / 524Nm origineel. (en zal weer wat kilo's zwaarder zijn dan de gti). Ik vind het niet zo vreemd dit resultaat..
 

sitechris

Donateur
Ik heb handbakje, dus acceleratie is iets minder (ik schakel niet snel genoeg ha ha). Wij hadden alle drie eigenlijk niet verwacht dat dit verschil er toch zou zijn. BMW is 200 kilo zwaarder en met bijna 300 pk/600 nm moet je ook gewoon in rechte lijn bij acceleratie kunnen profiteren van vermogen en koppel. Wat wellicht wel scheelt is de subjectieve snelheidsbeleving, die is in de BMW relatief laag. Je ziet wel dat het hard gaat, maar met name aan de teller zie je dat. Merken doe je het niet heel erg. Gaat allemaal erg gemakkelijk. De GTI is veel agressiever. Echt een wereld van verschil.

Voor mij iig prettig om te weten dat de GTI goed in zijn vel zit, ik ben benieuwd wat de GTI doet tegen bv een standaard 335D. Moet ik toch weer een excuus vinden om snel weer eens de Autobahn op te gaan.
 

sitechris

Donateur
Ik heb handbakje, dus acceleratie is iets minder (ik schakel niet snel genoeg ha ha). Wij hadden alle drie eigenlijk niet verwacht dat dit verschil er toch zou zijn. BMW is 200 kilo zwaarder en met bijna 300 pk/600 nm moet je toch ook gewoon in rechte lijn bij acceleratie kunnen profiteren van het surplus aan vermogen en koppel?

Wat wellicht wel scheelt is de subjectieve snelheidsbeleving, die is in de BMW relatief laag. Je ziet wel dat het hard gaat, maar met name aan de teller zie je dat. Merken doe je het niet heel erg. Gaat allemaal erg gemakkelijk. De GTI is veel agressiever. Hardere duw in de rug, aggresief motorgeluid. Echt een wereld van verschil.

Voor mij iig prettig om te weten dat de GTI goed in zijn vel zit, ik ben benieuwd wat de GTI doet tegen bv een standaard 335D. Moet ik toch weer een excuus vinden om snel weer eens de Autobahn op te gaan.
 

VEEJAY

Forumguru
Jammer, want ik dacht dat je met een 330D met JD chip toch wel een getunede gti killer zou hebben, niet dus. Ondanks het beroerde :grin: schakelen van Chris bleef ie gewoon voor :eek:oo:

Ik had nog een Vag log naar Jeroen gestuurd van je ABT tuning, maar niks meer van gehoord. Ik dacht als het allemaal te extreem zou zijn dan zou ik het wel horen.

Mijn 140pk O2 had 197PK op de JD bank maar bij Beek racing en een andere rollerbank via Seat-online had de auto precies twee keer 181pk. Denk eerder dat de BMW zijn best 270pk heeft.
 

BaSsDruM

Senior Member
Gisteren m'n 80 -120 getimed. Exact lukt niet, maar zit rond de 3,5 sec. incl schakelmoment van 2 naar 3 (DSG). Is dat snel?
 

___JC___

Forumguru
Hee Chris, maar op de JD rollerbank die zogenaamd overdrijft had je ouwe O2 net 170pk toch? Dat waren er dus ook minder? En dat was een Abt chip toch?
:winkie:
 

sitechris

Donateur
Dat is zeker snel. Wel is de stopwatch niet ideaal. Als je met bv vagcom gaat meten mag je een halve seconde erbij tellen. Vagcom is nauwkeuriger en geen tellerafwijking
 

VEEJAY

Forumguru
Gisteren ff een 0-100 en 200meter sprint gedaan, eigenlijk om te kijken of de auto nog fit is na 40.000km gechipt.

Metric units
0 to 100 km/h: 6.4 +- 0.79s
80-120 km/h: 3.8 +- 0.77s

Time(s) km/h m
0.00 0.0 0.0
0.41 1.0 0.1
0.79 5.0 0.6
1.20 12.0 2.0
1.59 20.0 4.2
1.98 29.0 7.3
2.36 36.0 11.1
2.77 46.0 16.4
3.16 53.0 22.2
3.57 59.0 28.9
3.95 65.0 35.7
4.34 72.0 43.5
4.75 78.0 52.4
5.14 83.0 61.4
5.54 87.0 70.9
5.95 92.0 81.5
6.34 97.0 92.1
6.73 101.0 102.9
7.13 106.0 114.7
7.52 110.0 126.7
7.94 113.0 139.7
8.32 117.0 152.3
8.70 120.0 164.8
9.09 123.0 178.2
9.50 126.0 192.5
9.91 129.0 207.2
 

Race Eend

Forumguru
De JD bank overdrijft niet, de golf van Chris haalde ook 266pk-402Nm met de ABT software. Zoveel doet de GTI dus niet onder voor de (zware 330D automaat).

Kijk maar naar de wiel pk's. GTI met handbak: 244pk
330D met automaat 252 pk aan de wielen.

Dat met het hogere wagen gewicht van de 330D en het kortere toerenbereik van de diesel, maakt dat de GTI sneller zal zijn.
 

VEEJAY

Forumguru
Daarom moet men niet alleen op Pk's blindstaren. Ik misschien rond 200pk maar door de korte DSG bak geef ik best wat dikkere dieselauto's het nakijken.

In ieder geval heeft JD wel puik werk afgeleverd want de BMW rijdt nog steeds probleemloos. (daamee bedoel ik dat de bestuurder niet licht omgaat met zijn autos)
 

sitechris

Donateur
Eens. Gewicht en versnellingsbakverhoudingen kunnen prestaties ook flink beinvloeden. Ook ten negattieve heb ik wel eens in renaults met automaat ondervonden.
 

___JC___

Forumguru
Hee VJ, ik zit die acceleratietijden van je eens te bekijken. Maar 80 - 120 in 3,8 seconden? Dat is me één keer gelukt, maar dat was in een Leon met 280pk bij onze favoriete SEAT dealer uit Benthuizen vandaan...
 

VEEJAY

Forumguru
Ha die JC. We kunnen er rustig vanuit gaan dat de 0,77 seconden afwijking in de plus is. En ja die Edwin heeft altijd leuke anabolen demo auto's voor als je even met samengeknepen billen door Benthuizen en omstreken wilt sturen in een hot hatch. :)

Kan me nog goed een proefrit herinneren een Leonneke 1.8T met 230PK (was toen heeeel veeel) waar iedere keer bij volgas het dashboardkastje openviel haha.
 

Race Eend

Forumguru
tja het is ook veel te kort voor hoog vermogende auto's. Een ferrari is ook niet bizar snel tussen 80 en 120kph.

Je moet echt dingen als 100 tot 160 in de 4 meten. 80-120 doet wagens met serieus veel vermogen gewoon te kort.

Ik kan het met mijn ibiza in de 2e versnelling doen (omdat ik 8000rpm kan maken).
 
Bovenaan Onderaan