'Piggyback' (zekering) Škoda Fabia Combi III

Slider

Forumguru
how-to-wire-a-fuse-tap-correctly_7e48f630-c8e7-49b6-adc7-b9e05285fdac.png

Maar 1 punt van de zekering krijgt de 12V (vast op geschakeld) en de andere kant van de zekering brengt die 12V naar het systeem waar de zekering voor dient.

4x4-icon-relay-activation-lead-piggy-back-fuse-holder-piggyback-fuse-holder-l-7bcbe354704164cb.jpg

Dit is wat ik bedoelde met voldoende ruimte, omdat de piggyback maar op 1 manier geplaatst moet worden, moet je daar wel de fysieke ruimte voor hebben.

Lang verhaal kort: Meten is weten!
Ga met een multimeter op zoek naar een zekering met genoeg ruimte, die geschakelde 12V geeft en niet vaste 12V (tenzij je dat juist wilt uiteraard).
Voor dat type zekering de passende piggyback kopen.

Arjan1985

Forumguru
Aan de bovenkant van de zekering kan je ook meten. Die 2 metalen puntjes liggen altijd bloot. Zie de foto hierboven. Onderste 10 ampere zekering. zie je rood en 2 metalen puntjes. Links en rechts van de 10.
Zodoende kan je altijd je zekering doormeten of per pin meten wat de spanning is.
Die stekkers die je aan je bedrading knelt altijd testen door te trekken of ze niet loskomen. zeker als je niet zo’n mooie tang gebruikt als EDK aangaf is de kans groot dat je niet goed knelt. En niet goed knellen is warm worden en vonken onder belasting. (Wellicht niet met 12 V maar toch..)

EdK

Forumguru
@Arjan1985 voor de AMP schoentjes en doorverbinders moet je niet de tang hebben die ik al aangaf aan Tees
Maar moet je de volgende gebruiken
Die knijpt dus waar de blanke draad word gekneld en andere deel van de tang knijpt de trekontlasting op de isolatie.
En ja de prijzen zullen wel tegenvallen , maar er zijn andere merken die wat goedkoper uitvallen.

hemi24

Donateur
In plaats van zo'n piggyback, zou je ook gewoon een lege zekering positie kunnen aansluiten; iets meer werk, maar dan gewoon iets nettere oplossing...

zoek maar eens in de montagehandleidingen van o.a. trekhaken…
Op zich al een redelijk overweldigende opdracht, ;)

Maar wat ik kan vinden (bv. https://westfalia-trekhaak.nl/index.php?dispatch=attachments.getfile&attachment_id=14109) lijkt me helemaal overwegend... Ik neem immers aan dat ik dan die 'body control unit' ook uit elkaar zou moeten schuiven, kabelboom zou moeten 'onttapen' enz.? Of zie ik dat verkeerd?

Zitten gewoon steekverbindingen achterop
Anderzijds lijkt dit me erop te wijzen dat het toch simpeler kan? (Al kan ik me wel inbeelden dat de 'output' met zo'n steker kan, maar de 'input' moet toch ook nog aangesloten worden?)

hemi24

Donateur
Achterkant van de zekeringhouder bestaat aan één kant van de zekeringen uit een doorlopende strip (voedende kant) en aan de andere kant van de zekering een afgaande pin, waar je de verbruiker met een kabelschoen aan verbindt; door de zekering in het desbetreffende slot te steken sluit je de stroomkring.

Stekkers op de BCM moet je vergeten en afblijven voor het aansluiten van externe verbruikers zoals bedoeld in dit topic!

Bovenaan Onderaan