Piepende koppeling?

Wallie

Lid
Iemand een idee?
Van de zomer voor het eerst gemerkt in Schotland bij heuvel op rijden: een soort fluitende/piepende toon uit het motorblok, alsof er een vogeltje in zit te fluiten. Beetje gas minder en het stopt, alsof er iets slipt, maar aan het vermogen merk ik echter geen verschil. Auto moest daarna toch voor een beurt, maar de garage merkte niks geks.

Nu in Nederland heb ik het ook gemerkt als ik ergens stijl heuvel op rij (ja, dat kan heel soms in Nederland... :D, dezelfde piep. Ook hoor ik een korte piep op moment van wegrijden in de eerste versnelling, op het punt waar de koppeling aangrijpt. Verder merk ik aan vermogen/rijgedrag geen verschil, en ook flink doortrekken is geen probleem.

Iemand een idee? Auto moet over 5000km toch voor een beurt, zal het gelijk aangeven.
 

namleop

Actief lid
Is dat een fluit/piep op constante toonhoogte?
Heel toevallig viel mij dat vanochtend voor het eerst op. Ik liet de auto uitrollen voor het stoplicht en toen hoorde ik het duidelijk. Toen het start-stop de motor uitzette was het weg. Het was dus niet de ventilatie of airco (die stond uit). Maar met de auto in z'n vrij was het er ook, dus het lijkt mij niet iets met de versnelling te maken hebben.

Ik zie dat jij de 1.9TDI hebt, ik heb een 1.2 TDI, misschien dat het iets met de turbo te maken heeft? Misschien is er iemand met een benzine-Fabia die dit ook heeft?

Overigens is het geen harde piep bij mij, komt net boven de ventilatie uit als die op standje twee a drie staat. Bij jou ook?
 

piair1982

Forumguru
Ik hoor het bij mijn 1.2 tsi ook. Maar alleen bij deellast en vollast. bij gas los en uitrollen geen toon. Radio en climatronic ook uit. Lijkt rechtsvoor uit de motorruimte te komen. Is een constante toon en niet toerental afhankelijk...
 

Wallie

Lid
Thanks voor de replies, maar 't is bij mij geen constante toon, het gaat een beetje op en neer, zoals een vogel die fluit en daarom doet het mij aan iets slippends denken. Is bij mij alleen heuvel op te merken. Bij uitrollen, stationair of op gewoon vlak wegdek niks aan de hand.
 

Ron467

Actief lid
Toch niet gewoon je multiriem (dynamo, waterpomp) die versleten is of niet strak genoeg staat?:ahum:

Hoor je veel bij oudere auto´s als ze gierend de straat uit rijden, als rubber dan warm is, is slippen over (tijdelijk).
Kan natuurlijk een mindere versie zijn in jouw auto omdat je het nu al hebt.
 

Wallie

Lid
Nou, ik heb wel eens naar die multiriem gekeken, geen beschadegingen of slijtage te zien. Volgens mij zit ie ook strak zat, al heb ik geen idee hoe strak dat ding moet zitten.
 

joost_d

Nieuw lid
Ik neem aan dat die 5000 km er nu wel op zitten. Hebben ze nog iets kunnen vinden mbt die "piep"bij het aangrijpen van de koppeling?
 

Wallie

Lid
Nou, inmiddels is de auto met ruim 157.000km terug naar de leasemaatschappij. Op moment van het eerste bericht hier in de thread stond hij op zo'n 110.000km gok ik. Garage heeft nooit wat gevonden, en piepen is ook niet erger geworden (wel altijd gebleven). Heb er vrolijk mee door gereden en nooit iets mee gehad, ook een stoplichtsprintje was geen probleem er voor.
 

Ronnie

Forumguru
Motoren hebben tegenwoordig automatische multiriemspanners, wanneer de riem zou slippen is hij versleten en verbrandt deze. Dan is hij zowieso kapot.........
Auto is inmiddels al weg.......
 
Bovenaan Onderaan