Piepend / schrapend geluid elektromotor iV

SuperbIV

Senior Member
Sinds een paar dagen komt dit geluid vanuit de elektromotor. Lijkt toch iets mis te gaan...

Heb de dealer het filmpje al gemaild.

Ben benieuwd of iemand van jullie dit geluid al eens ervaren heeft.

Het is overheersend, zelfs met de motorkap dicht en alleen aanwezig als je een stukje gereden hebt.. Wellicht iets van koeling of zo waarvan de lagers versleten zijn...

Laatst bewerkt:

SuperbIV

Senior Member
Dealer geeft aan dat het van elektronisch gedeelte van de DSG komt. Helaas is het onderdeel waarschijnlijk niet op voorraad.

SuperbIV

Senior Member
Ja.. Ik heb helaas wat mindere ervaring daar met mijn vorige auto. Uiteindelijk ok, maar kostte een lange en hele dure weg.

De dealer gaat de mechatronica module onder garantie (gelukkig met 2 jaar verlengd bij aankoop) vervangen. Hopelijk is het daarmee afgedaan.

SuperbIV

Senior Member
Mechatronica is vervangen, maar geluid zit blijkbaar in de bak zelf. Dus nu komt er een geheel nieuwe DSG onder. Kan hem, als het goed is, woensdag weer ophalen.

Cordoba

Forumguru
Ik zie het topic nu pas, maar het lijkt mij nogal logisch dat het geluid niet uit de mechatronica komt. Het zal waarschijnlijk uit het mechanische deel van de electromotor (lagers?) of uit de DSG-bak zelf komen.

SuperbIV

Senior Member
De DSG bak vermoeden ze nu inderdaad. Hoop niet de elektromotor.. Hoewel, beter nu maar in de garantie.

Ik laat weten of het met de DSG bak is opgelost.

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Hoor je waarschijnlijk niks van terug, nieuwe bak komt in een houten transportkrat en de oude bak gaat daar in retour; mogen ze bij de dealer waarschijnlijk niet eens verder demonteren…

SuperbIV

Senior Member
Probeem is opgelost met vervanging van volledige DSG. Hij rijd weer even geniaal als altijd.

Iemand interesse in een Superb iV met nieuwe DSG, 30K km en nog 2 jaar garantie?

We gaan mogelijk kijken voor iets kleiners en misschien volledig elektrisch. We hebben ook een Octavia en die is groot zat als familie wagen.

SuperbIV

Senior Member
Als je hem wilt slijten zou ik dat wellicht niet meteen via dit topic doen :nailbiting:

We hoeven hem niet perse te slijten, was ook een aanbod met een knipoog (die had ik er misschien meteen bij moeten zetten ;)). Waarschijnlijk houden we hem nog wel een tijdje aan. Zijn alleen aan het oriënteren of overstap naar wat kleiners en misschien volledig elektrisch voor ons beter zou zijn.

Maar misschien is het voor iemand juist nu toch wel interessant die een Superb iV wil kopen. Dit aangezien de levertijden extreem lang zijn. Op deze zit nu weer de volle 2 jaar fabrieksgarantie op de DSG en Mechatronica. En op de auto zelf zit nog 1 jaar en 10 maanden. En hij heeft niets geleden in z'n 2 jaar tijdens Corona tijd.

Laatst bewerkt:

DommelBelgium

Forumguru
... zit nu weer de volle 2 jaar fabrieksgarantie op de DSG en Mechatronica. En op de auto zelf zit nog 1 jaar en 10 maanden ...
Ben je daar zeker van? Op een - in garantie - vervangen onderdeel zit niet opnieuw 2 jaar garantie eh ... toch ? De 'gewone' fabrieksgarantie loopt door, maar voor die vervangen onderdelen telt het niet opnieuw van 'nul' ...

SuperbIV

Senior Member
Ah, ik dacht dat de 2 jaar op onderdelen opnieuw ging lopen. Maar gelukkig hebben we de wagen gekocht met 2+2 garantie. Daar is nu nog 1 jaar en 10 maanden van over.

Dus dat is toch nog bijna 2 jaar ook op de vervangen mechatronica en bak.

Bovenaan Onderaan