Piepend motorgeluid

Goedemiddag,

Ik heb een vraag. En misschien dat iemand anders er ervaring mee heeft. Mijn skoda maakt continu tijdens het rijden een piepend geluid. Er zijn al 3 reparaties uitgevoerd om dit tegen te gaan maar niks helpt. De dynamo js vervangen, de Aircopomp is vervangen en de multiriem incl spanners. Maar toch blijft het geluid aanwezig. Ik kan jammer genoeg geen video bijvoegen van het geluid bij dit bericht maar die heb ik wel.

Iemand enig idee?

 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Als je een video uploadt op Youtube (private link) en de link hier post, kunnen we het filmpje zien.
 
Laatst bewerkt:

Hufters

Actief lid
Ik heb precies hetzelfde geluid zodra ik de airco uitzet is het weg auto is van 2016 1.2 90pk
 
Ja bij mij veranderd het geluid naarmate ik de airco harder of zachter zet. Alleen is de aircopomp al vervangen. Toevallig stond ik laatst naast een fabia 3 combi die hetzelfde geluid maakte. Misschien een skoda kwaal/geluid?‍
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat lijkt mij nu weer sterk: dan zou het 'leeggemaakt en opnieuw gevuld' moeten zijn.
Bijvullen mag niet, omdat je dan met een lekkende airco zou kunnen blijven rondrijden.
Het koelmiddel is weliswaar minder schadelijk dan voorheen, maar mag toch niet zomaar in de lucht komen.
 
Bedankt voor de reactie. Dat wist ik dan weer niet. Toen die tijd werd mij verteld dat de airco was bijgevuld. Maar dat ga ik dan nog even navragen.
 

gehaktbal

Forumguru
Zo'n beetje iedereen noemt het 'airco bijvullen' terwijl hij eigenlijk gewoon leeggepompt en gevuld wordt (evt met vacuüm/druktest tussendoor). Volgens mij hoef je je niet veel zorgen te maken ;)
 

Hufters

Actief lid
zou me niet te druk maken over dat geluid maakt die van mij al vanaf ik hem heb nu 5 jaar airco ook nog nooit gevuld
 

Cordoba

Forumguru
Het zou me niet verbazen als het een ventiel van de airco is die dit veroorzaakt. Bij mijn F3 nog nooit gehoord, en juist vorige week de airco laten leegtrekken/vullen, en in net geen 6 jaar ongeveer 30% van het koelmiddel (en dus ook smeermiddel er in) kwijt geraakt, dat is een normale waarde.
 

huubvanvugt

Forumguru
Ik heb recentelijk zelf naast mijn fabia 2 ook een Fabia 3 uit 2016 gekocht (een combi) wat een fijne auto. Afgelopen weekend had ik ineens dit geluid ook. Iemand al een oplossing voor dit geluid?
ik zag verderop in het forum ook iets van het vervangen van en kabeltje, maar dat leek mij een net ander geluid dan het bovenstaande.
 

Pindasaus

Forumguru
Als je dit geluid bedoelt dat er alleen is met de airco aan:

Het helpt als je de ventilatie op voeten + voorruit zet, dan is het minder erg dan via de ventilatieroosters aan de voorkant van het dashboard.

Volgens de eerste reactie op Youtube is dit de oplossing:
It's not expansion valve. In this case it's most probably AC compressor by itslef. VW started using SANDEN instead of DENSO and this is result. Ask for RMA and demand Denso compressor.
 
Laatst bewerkt:

gehaktbal

Forumguru
@Pindasaus Die Youtube-reactie is denk ik de gouden oplossing.
Vraag me wel af of dat geluid van die Sanden-pomp gewoon een eigenschap is, of ook echt kenmerkend is voor een kortere levensduur?
Blijft wel dat Denso naturlijk Japans dus superieur moet zijn :pieker:
 
Bovenaan Onderaan