'Piepen' koppeling

aoctavia

Nieuw lid
Als ik 's ochtends achteruit mijn inrit afrijd, de openbare weg op en ik schakel vervolgens in zijn 1, laat de koppeling opkomen, dan hoor ik vaak een raar geluid bij het laatste stukje dat de koppeling opkomt. Piepen, dan wel slippend geluid.

In het begin was dit alleen bij het wegrijden, laatste tijd gebeurt dit vaker onderweg bij het optrekken in de eerste versnelling, b.v. na het wachten bij een verkeerslicht.

Weet iemand wat het probleem hiervan is en hoe dit mankement kan worden opgelost?
 

JohnD

Nieuw lid
Hoogst waarschijnlijk je druklager van je koppeling naar de klote. Snel naar de garage en na laten kijken voor je de boel echt verder naar kloten rijdt.
 

Kogamyata

Senior Member
Plotseling kon ik bij afrit van snelweg niet meer terugschakelen. In de berm gezet en geprobeerd 1e in te schakelen maar er klonk luid geknars. WW -lepelwagen bracht 'm naar garage en mij naar huis. Later bleek het de koppeling te zijn. Monteur liet 't zien. Het huis waar de koppelingsplaat in zit bevat 4 veren. Deze moeten vast zitten. Bij mijn Fabia van 11-2010 en 270.000 km op teller, bleek 1 veer op en neer te bewegen. Dat was het euvel. Voor € 450,- weer opgelost.
 
Bovenaan Onderaan