PHEV laadt traag icm Alfen laadpaal

Ik heb thuis een Alfen eve single pro laadpaal die traag laadt indien 3 fasen aan staat. Voorheen een superb phev die 3,4kw laadde, nu ik de kodiaq 2 phev aansluit max 1,2kw… Alles gecheckt aan de auto,app, loadbalancing uit en thuislader instellingen. Conclusie Alfen monteur is dat het probleem in de communicatie met de auto zit. Nu op 1 fase gezet (lader) en nu laadt hij met 3,6 kw. Lader thuis laadt Tesla wel rap, MG niet en kodiaq dus traag. Lijkt iets te zijn in de communicatie tussen laadpaal en bepaalde merken. Skoda dealer geeft aan dat auto up to date is en geen storingen heeft. Iemand hier bekend mee? Lijkt me dat dit vaker moet voorkomen bij een VAG phev en alfen laadpaal. Enige wat ik nog zou kunnen vragen is of de garage gaat laden aan een Alfen paal en kijkt of er een storing zichtbaar is.

ertromp

Forumguru
Geen probleem bij mij. Ik laad mijn Tiguan met de volle 11kW op mijn Alfen Single pro. Heb je niet de laadstroom beperkt of zo? Of gebruik je een app van de energieleverancier die iets overruled?

Ok, goed om te lezen dat het wel kan! Ik heb geen beperkingen aan staan, niet in de auto, ook voor de zekerheid app van Eneco verwijderd die ik niet gebruikte. Het is de communicatie bij het 3 fase laden wat niet goed gaat thuis, de auto lijkt de lader af te knijpen. Openbaar geen problemen... Test apparaat van monteur laadde thuis ook goed op 3 fase.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Is dat een lader met vaste kabel?
Als het een losse type 2 laadkabel is, heb je het dan al eens met een andere kabel geprobeerd?

hemi24

Donateur
Kans is heel groot dat het de kabel is, en dan met name hoe de polen zijn aangesloten, is mijn eerste gedachte…

marco_b

Forumguru
Normaal is de auto de vertragende factor. Ik weet dat de Mercedes ook gemaximeerd is tot 3,4 kw.

heb je gekeken welke laadsnelheid bij de paal is ingesteld? Bij mij staat deze door de PHEV op 16A. IMG_1975.png

Heb je ook al gekeken hoe hoog je stroomverbruik thuis zelf is op het moment van laden van de auto?
de auto gaat dan hierop reageren namelijk door het laden softwarematig te verlagen.

Dat maakt helaas geen verschil, op de momenten dat ik laad is het stroomverbruik minimaal thuis. Ik vermoed dat er iets niet goed in de kabel zit, maar voor nu laat ik het maar even zo, 3,5 kw per uur thuis laden is wel acceptabel met deze auto. Dank voor je reactie iig!

Ik heb zelf een EV-hub geplaatst en in de paal zelf kun je het vermogen voor het laden aanpassen. hierdoor laad hij niet hoger dan bv 10 / 16 amp. Het kan bijna niet in de kabel zitten en de auto maakt ook connectie met de laadpaal om het relais te bedienen. heb je ook technische documentatie van de laadpaal ? ikzelf laad hoofdzakelijk thuis en heb nu ook voor het eerst bij een snellader in het buitenland geladen dit ging ook wisselend vwb snelheid en of de accu warm en de omgeving koud is.

Bijlagen

• 16A originele dipswitch instellingen.jpg
    16A originele dipswitch instellingen.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 18
  • dipswitch zwart is positie stand.png
    dipswitch zwart is positie stand.png
    195,9 KB · Weergaven: 18
Ik ben niet zo technisch, het is geïnstalleerd via mijn werk, ik hou het maar voorlopig zo totdat ik aan een full electric ga.

ertromp

Forumguru
Je kunt je Alfen laadpaal instellen middels software de zogenaamde ACE service installer.
Je kunt daarmee diverse instellingen doen maar ook de sleutels programmeren etc. Wellicht daarmee diagnosticeren wat er aan de hand is.
Werkt prima dat programma maar dan moet je de paal natuurlijk wel met een kabel aan je netwerk gekoppeld hebben.

Vandaag mijn Kodiaq opgehaald, eerste laad sessie ging niet helemaal lekker 2kWh was de max. Na wat zoeken de paal van Zonneladen afgehaald en op normaal en de maximale stroom van 16A naar 32A gezet voor de laadpaal daarna met de volle 11kWh 3 fase kunnen laden.

Bovenaan Onderaan