Ik kom van mijn werk terug op Den Helder, vanaf daar rij ik een provinciale weg richting Den Oever dat is zo'n 25 a 30 km, met een snelheid van 80 km/u. Daarna ga ik de oprit van de A7 op (zeg Leeuwarden richting Amsterdam). Omdat de motor dan al lekker op temp is gekomen, ga ik even de "benen uitslaan" dus dooraccelerend van 80 naar de 210, wat schetst mijn verbazing binnen 10 a 15 secs tijdens deze actie krijg ik het "koelwater icontje"alarm en zie dat mijn temp meter op 130 C staat, dus meten naar de vluchtstrooken de motor afgezet.
Om een lang verhaal kort te maken, ANWB gebeld en mijn garage, was al in samenspraak met de garage tot de conclusie gekomen dat het "plastic??!!" pompwiel van de as was afgelopen waardoor er geen watertransport door het blok mogelijk was. 15 min later komt de Wegenwacht eraan, ik zeg ik weet waarschijnlijk al wat er is, hij zegt, nog voor te kijken, ik ook, pompwiel draait niet meer mee op de as, komt heel vaak voor bij de 1.8 turbo blokken van de VAG groep. Nog even een check uitgevoerd, en vermoeden was bevestigt. Dus de auto op transport gesteld naar de dealer in mijn woonplaats.
Nu heb ik de dealer gevraagt of er een gemodificeerde waterpomp is met een stalen pompwiel die er niet meer afloopt?! Wat schetst mijn verbazing, nee die hebben ze niet, ik krijg dus weer dezelfde rommel! Tevens uitte de dealer de opmerking: Meneer, is bij ons nog nooit eerder voorgekomen dit is voor het eerst! Tjezus denk ik dan, dat deuntje heb ik al eerder gehoord, denkt hij soms dat de huidige autorijder uit een ei komt!
Heb nog met Jeroen Dik van JD Engineering gebeld en die was zeer bekent met dit euvel, zei tevens dat het maar sporadisch was dat er een stalen pompwiel voor de waterpomp te krijgen was, zijn advies: Zowel distributie riem als de waterpomp eens per 100.000 km preventief vervangen.
Dus die ingreep laat ik nu maar uitvoeren a 430 euri
Exup
Om een lang verhaal kort te maken, ANWB gebeld en mijn garage, was al in samenspraak met de garage tot de conclusie gekomen dat het "plastic??!!" pompwiel van de as was afgelopen waardoor er geen watertransport door het blok mogelijk was. 15 min later komt de Wegenwacht eraan, ik zeg ik weet waarschijnlijk al wat er is, hij zegt, nog voor te kijken, ik ook, pompwiel draait niet meer mee op de as, komt heel vaak voor bij de 1.8 turbo blokken van de VAG groep. Nog even een check uitgevoerd, en vermoeden was bevestigt. Dus de auto op transport gesteld naar de dealer in mijn woonplaats.
Nu heb ik de dealer gevraagt of er een gemodificeerde waterpomp is met een stalen pompwiel die er niet meer afloopt?! Wat schetst mijn verbazing, nee die hebben ze niet, ik krijg dus weer dezelfde rommel! Tevens uitte de dealer de opmerking: Meneer, is bij ons nog nooit eerder voorgekomen dit is voor het eerst! Tjezus denk ik dan, dat deuntje heb ik al eerder gehoord, denkt hij soms dat de huidige autorijder uit een ei komt!
Heb nog met Jeroen Dik van JD Engineering gebeld en die was zeer bekent met dit euvel, zei tevens dat het maar sporadisch was dat er een stalen pompwiel voor de waterpomp te krijgen was, zijn advies: Zowel distributie riem als de waterpomp eens per 100.000 km preventief vervangen.
Dus die ingreep laat ik nu maar uitvoeren a 430 euri
Exup