Pech met de Octavia 1.8 turbo

exup

Lid
Ik kom van mijn werk terug op Den Helder, vanaf daar rij ik een provinciale weg richting Den Oever dat is zo'n 25 a 30 km, met een snelheid van 80 km/u. Daarna ga ik de oprit van de A7 op (zeg Leeuwarden richting Amsterdam). Omdat de motor dan al lekker op temp is gekomen, ga ik even de "benen uitslaan" dus dooraccelerend van 80 naar de 210, wat schetst mijn verbazing binnen 10 a 15 secs tijdens deze actie krijg ik het "koelwater icontje"alarm en zie dat mijn temp meter op 130 C staat, dus meten naar de vluchtstrooken de motor afgezet.

Om een lang verhaal kort te maken, ANWB gebeld en mijn garage, was al in samenspraak met de garage tot de conclusie gekomen dat het "plastic??!!" pompwiel van de as was afgelopen waardoor er geen watertransport door het blok mogelijk was. 15 min later komt de Wegenwacht eraan, ik zeg ik weet waarschijnlijk al wat er is, hij zegt, nog voor te kijken, ik ook, pompwiel draait niet meer mee op de as, komt heel vaak voor bij de 1.8 turbo blokken van de VAG groep. Nog even een check uitgevoerd, en vermoeden was bevestigt. Dus de auto op transport gesteld naar de dealer in mijn woonplaats.

Nu heb ik de dealer gevraagt of er een gemodificeerde waterpomp is met een stalen pompwiel die er niet meer afloopt?! Wat schetst mijn verbazing, nee die hebben ze niet, ik krijg dus weer dezelfde rommel! Tevens uitte de dealer de opmerking: Meneer, is bij ons nog nooit eerder voorgekomen dit is voor het eerst! Tjezus denk ik dan, dat deuntje heb ik al eerder gehoord, denkt hij soms dat de huidige autorijder uit een ei komt!

Heb nog met Jeroen Dik van JD Engineering gebeld en die was zeer bekent met dit euvel, zei tevens dat het maar sporadisch was dat er een stalen pompwiel voor de waterpomp te krijgen was, zijn advies: Zowel distributie riem als de waterpomp eens per 100.000 km preventief vervangen.

Dus die ingreep laat ik nu maar uitvoeren a 430 euri
407.gif


Exup
 

purk

Senior Member
komt bij alle motoren voor bij de VAG groep waar de waterpomp door de distributieriem word aan gedreven ( met uitzondering van oude type blokken 1.3 )

Heel bekend probleem, jammer alleen dat de heren bij de VAG groep dit dan niet anders maken, misschien is het wel om de werkplaatsen vol te houden.

Kan het iedereen aanraden om de waterpomp bij elke wisseling van de tandriem mee te vervangen, scheelt een hoop narigheid.
 

Pedro

Lid
Als er in een VAG-werkplaats 10 auto's binnen staan hebben er gemiddeld 3 een afspraak voor dit probleem, nooit gehoord...........pffff, andere dealer zoeken.

Nu hopen dat er geen vervolgschade is.

Succes.
 

Dutch4x4

Senior Member
Ai, vervelend. Vriend van mij had 't afgelopen jaarwisseling nog met de geleende Bora van z'n vader. Kwam midden in Duitsland stil te staan, zat precies 100k op de klok.

Morgen heb ik de 90k-beurt, dus ik ga expliciet om preventieve vervanging vragen.
 

exup

Lid
jaja, voor het eerst in mijn leven geen Japanner en meteen in de prijzen. Skoda monteur in Spijkenisse zei nog, dan moet je een Japanner blijven rijden dan gebeurt dit niet, vrees dat het klopt. Repareren vlot ook niet erg, hoop maar dat het voor een donderdag klaar is, want andersmoet ik met de trein naar den Helder. Want mijn Honda blijft mooi in de Garage staan!
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik schaar deze preventieve uitgave à 52 euro (geen arbeidsloon gerekend) maar onder normaal onderhoud. En dan heb ik nog steeds geen extra kosten gehad aan mijn eerste niet-Japanner...

Wel één garantieakkefietje, dus brandschoon is-ie niet in vergelijking met de Honda's die ik heb gehad.

Maar goed, hoe vaak ik met de Legacy wel niet ben teruggeweest voor een resonerende aandrijfas... Ook allemaal garantie, maar het blijft gedoe.
 

Dutch4x4

Senior Member
Stalen pompwiel was ooit wel leverbaar trouwens, maar nu allang niet meer.

Plastic ding is hetzelfde als 20 jaar geleden...
 

exup

Lid
Vanmorgen nog even contact met PON importeur gehad, respons van PON:

Meneer we herkennen u klacht niet komt nooit voor is geen aandachts punt voor ons. Waarop ik zeg: Maar Mevr. Elfis de moderne klant komt niet uit een ei, elke auto liefhebber kent het medium internet, en op alle VAG auto forums kunt deze klacht vaker als gemiddeld tegen komen, op de VW / Seat / Audi en Skoda forums is het ook "een begrip van een zwak punt" maar goed alsjullie je hoofd in het zand willen blijven steken, U ook nog een goede middag toegewenst.

Exup

P.s.: zekunnen geen waterpomp met een stalen pompwiel leveren, bummer!
 

exup

Lid
Berichtje van mij aan PON, zie onderstaande:

Geachte Heer Dorrestein, (gesproken 3 april 2007 16:50)

Nav telefonisch contact met Mevr. Elfis ( 3 april 2007 om 10:15) mbt platstic pompwiel waterpomp 1.8 VT Turbo, kreeg ik te horen dat dit onderdeel niet vaker dan gemiddeld problemen geeft en er ook geen gemodificeerde waterpomp is met een stalen pompwiel. Ook de dealer is hier niet van op de hoogte, ook vertelde mijn Skoda dealer Veprada in Spijkenisse me dat deze storing bij hun nog niet eerder was voorgekomen, ik was de eerste in hun ervaring.

Nou getuigt dit niet van een professionele houding, want hierbij voel ik mij niet serieus genomen, natuurlijk is dit al veel vaker voorgekomen, de hedendaagse klant die ook geinteresseerd is in de auto techniek en dan met name auto's uit de VAG groep weer des te meer de plussen alswel de minnen van het product.

Toen ik met pech kwam te staan, had ik via telefonisch contact met de garage al uitgedistilleerd dat het de waterpomp moest zijn en de ANWB die 20 min later kwam zei al: Ik weet al voor 99% zeker dat het de waterpomp is, want dit euvel kom ik bij heel veel VAG auto's tegen met het 1.8 20VT turbo blok!

Ook op diverse forums, waaronder het Skoda forum en het Seat Online forum weet des te beter van dit zwakke punt van de 1.8 20VT turbo blok. Ook weten ze te vertellen, ondanks dat Veprada zegt niet op de hoogte te zijn van een gemodificeerde waterpomp met een stalen pompwiel, dat er wel degelijk een gemodificeerde waterpomp met stalen pompwiel uit de Audi TT is gemonteerd op diverse Seat Leon's alswel Skoda's zal tevens gelden voor de VW's alswel de Audi's die met dit blok word uitgerust, als u wil kan ik ook op die forums ook info inwinnen. Ook een gerenomeerde VAG tuner JD Engineering die al meer dan 15 jaar en onberispelijke reputatie heeft mbt tunen van VAG motoren kent dit euvel als geen ander.

Wat me wel bevreemd is dat indien mijn Skoda dealer een waterpomp kan bestellen met stalen pompwiel ze geen garantie kan verlenen op de waterpomp, is op zijn zachtst gezegt toch wel vreemd voor dit standaard blok dat in alle 4 de VAG groep auto's word geplaatst. Maar voor mij geen probleem dat 'risico' zal ik graag op mij nemen omdat dit een veel betere oplossing dan weer een plastic pompwieltje.


Dus mijn verzoek aan u:

-gaarne reageren op mijn schrijven.
-gaarne anticiperen op mijn verzoek tot het leveren van een gemodificeerde waterpomp met stalen pompwiel. (van de Audi TT)
-het doornemen van de door mij bijgevoegde link's

http://www.seat-online.nl/index.php/topic,30673.0.html
http://www.seat-online.nl/index.php/topic,27744.0.html
http://www.seat-online.nl/index.php/topic,33376.0.html
http://www.seat-online.nl/index.php/topic,30157.0.html


U word bij deze alvast bedankt voor uw spoedige reactie en het terwille zijn van van het oplossen van mijn probleem, Mvgr Exup
 

exup

Lid
Ja kijk, ook bij auto importeurs zie je vaak toch dezelfde defensieve houding als in eerste instantie in de medische wereld vele jaren geleden. De mensen zijn mede door internet doorgaans zeer goed geinformeerd en mondig, tevens zit een medicus niet meer in een ivoren toren en word door zijn patienten ook gewoon als mens gezien, die ook niet alle wijsheid in pacht heeft.

Ook auto importeurs worden meer en meer geconfronteerd met mondige c.q. kundige mensen die up-to-date zijn met de laatste stand van zaken, zoniet dan weten die personen via internet te bereiken dat de info gauw is ingewonnen. PON moet gewoon nog even "inslingeren" op de (zeer) snelle ontwikkelingen van hun klanten door internet.

Exup

P.s.: Let wel de impact voor Importeurs heeft economisch zeer grote impact, doordat vroeger een enkeling vasthoudend en kundig was moets er maar sporadisch gecompenseerd worden. Nu maakt iedereen die dat voor elkaar krijgt en dus meteen wereldkundig, ga maar na wat voor impact dat heeft!
 

purk

Senior Member
geef mij dat onderdeel nr van de waterpomp met stalenpompwiel.....gelijk betellen voor octaaf.
 

exup

Lid
Jongens toppie, zullen de dealer en importeur op de hoogte stellen van de mogelijkheden! (haha)

Exup
 
Bovenaan Onderaan