PDC instellingen

Als ik de versnellingsbak (DSG) in z'n achteruit zet, dan wordt het geluid van de radio volledig uitgeschakeld.
Op de een of andere manier komt het nogal vaak voor dat ik naar iets interessants zit te luisteren (radio 1) als ik achteruit moet rijden en vind ik die onderbreking dus irritant. :(
Mijn vraag is, of er een instelling is waarbij het volume omlaag gaat i.p.v. uit bij het achteruit rijden. Net zoiets als er bij navigatie gebeurt.

bij voorbaat dank.
Léon

FredV

Banned
Als ik de versnellingsbak (DSG) in z'n achteruit zet, dan wordt het geluid van de radio volledig uitgeschakeld.
Dat is bij alle auto's met PDC.
Helpt het als je het volume harder zet als je in zn achteruit staat? Net dus zoals je het volume van de verkeersinfo kunt regelen?

Dat heeft zeker effect als ik hem daarna weer in z'n vooruit zet ;)
Ik zal eens zoeken of er in de Columbus een optie zit, maar ik denk het niet.

Edit: ik snap nu wat je bedoelt. zal dat eens proberen

FredV

Banned
dit zegt de handleiding van de swing-radio:
[FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]
PDC VOL*​
[/FONT][/FONT]
Als uw voertuig met ’parkeerhulp’ is uitgeust, wordt het volume automatisch op een​
vooraf ingestelde waarde gelagerd, wanneer de ’parkeerhulp’ actief is.

Het lijkt er dus op dat het een fabrieksinstelling is

bluskabouter

Forumguru
als je de achteruit inschakeld, kun je door de volumeknop te draaien de volume sterkte regelen.
dit zelfde geldt voor het volume als je een carkit hebt die op de radio is aangekoppeld.

FredV

Banned
als je de achteruit inschakeld, kun je door de volumeknop te draaien de volume sterkte regelen.
Regel je dan het volume van de piepjes of van de radio, maw is de radio dan duidelijker door de piepjes te horen?
En is het volumeniveau weer normaal als je de achteruit uitschakelt?

hemi24

Forumguru
Ik zal eens zoeken of er in de Columbus een optie zit, maar ik denk het niet.

Probeer maar eens onder "Tone" en dan onder "PDC: Verminderen van het audiovolume"...

...de boekjes in het dashboardkastje hebben nog vele verrassingen voor je... :grin:

@ Bluskabouter: Kan inderdaad het volume opvoeren als de achteruit ingeschakeld is, maar dan is het volume bij vooruit rijden aanzienlijk!

@Hemi24: Dank voor je wijze woorden, maar die keuze heb ik niet! Wel de grafische display van de PDC op het scherm van de Columbus.
Het zou er mee te maken kunnen hebben dat de Columbus niet geheel correct in het systeem hangt; daar moet ik nog mee terug naar de Dealer.
Ik heb bv ook geen Navi informatie in de Maxidot
We hebben het overigens over een Fabia II en die kan pas sinds de facelift met een Columbus overweg (CANbus versie)
Eerst maar eens naar de dealer dus.

Léon

FredV

Banned
Elbee51,
In t nav-systeem van de VW Caddy (vergelijkbaar met Amundsen) is het volume van de PDC ook te regelen:
Met de knop 'Setup' en dan Volume kiezen. Daar kun je dan t volume van de PDC regelen, laag-midden-hoog.
Misschien werkt dit bij jou ook?

FredV,

Ik heb bij setup/volume geen keuzes betreffende de PDC, wel voor Navigatie.
A.s. Woensdag gaat hij naar de garage. Maar eens kijken of dat wat oplevert.

FredV

Banned
@elbee51.
Blz 11 van je Columbus-handleiding:
De toets Tone (klank) zit links op het front van je radio en is de onderste toets!

Door het drukken op de toets (klank) kan u de volgende parameters kiezen:
•​
* PDC: verminderen van het audio-volume- Instelling van het volume bij het

parkeren

hemi24

Forumguru
Probleem is dat Elbee een beetje afwijkende combi heeft als ik het goed heb: F2 met Columbus. Dus ik verwacht dat er nog het één en ander met vagcom "pas" moet worden gemaakt...

@hemi24

klopt. Ik heb dan ook geen keuze voor volume van PDC onder toon. Enfin over een uurtje naar de dealer, dan zien we wat dat oplevert

Wellicht een volkomen overbodige opmerking... maar ik maak 'em toch..:grin:

Ik heb een O2 pre FL Elegance Buss Line met Columbus maar ik kan op via tone geen volume regelen voor PDC.. (dat wil ik overigens ook niet) Ik kan me overigens wel de vraag van de TS voorstellen.

Gisteren bij de Dealer geweest (Garage Sneeuwbal). Omdat via VAGCOM de Columbus niet via menukeuzes op de Fabia II te configureren blijkt, hebben ze bij PON navraag gedaan. PON gaf aan dat deze combinatie niet (optimaal) gaat werken.

Monteur Ed nam daar geen genoegen mee en zag daar een uitdaging in.
Na een uurtje bit-flippen heeft hij de volume-regeling voor de PDC in het Columbus menu tevoorschijn getoverd :cheer:

Ook heb ik nu in het maxidot display menukeuzes voor audio en navigatie; deze zijn verder nog niet functioneel. (= leeg schermpje)
Ed gaat volgende week zaterdag (op z'n vrije dag!) verder tweaken, omdat hij wil weten hoe het moet.

Daar wordt je toch blij van!? :yeah:

Darkside

Forumguru
in je maxi dot kan je dat instellen. Daar kun je de toon hoogte en de geluidsterkte apart instellen voor en achter.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip [/MODERATORBREAK]

FabiaGL

Actief lid
Op de swing radio kan je wel degelijk zelf de PDC volume in stellen, dit doe je als volgt: als de radio aan staat druk je de geluidsknop in(rechts naast setup), je komt nu in een keuzemenu en selecteert 'next', je komt nu in het vervolgmenu en kiest 'PDC volume'.
Als je bijvoorbeeld volumesterkte 5 selecteert en je radio staat standaard op 12 dan zal de radio bij het parkeren op volume 5 springen en kan je gewoon radio blijven luisteren.

Het loont bijzonder de moeite om met de menu's te 'spelen'. Er zijn heel veel dingen in te stellen, bijvoorbeeld dat de radio zelf harder gaat bij hogere snelheden.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

Bovenaan Onderaan