PDC en gebruik trekhaak.

octaaf11

Actief lid
We hebben bij aanschaf van onze gebruikte O2 een vaste trekhaak laten monteren.
Tot zover alles prima, bij het plaatsen van de fietsendrager viel me op dat de PDC gaat loeien omdat hij de fietsendrager ziet. Bij onze vorige auto was dit middels een microswitch in de contactdoos uitgeschakeld. Dis zodra er een stekker in de contactdoos zat werd de PDC uitgeschakeld, en geen loeiede PDC meer.
Hoort dat bij een O2 ook zo te zijn geschakeld?
Johan

Yeti Linka

Actief lid
Bij mij is dit via een instelling uitgeschakeld. Zodra ik de stekker van een fietsendrager of caravan in de stekkerdoos stop werkt de PCD aan de achterkant niet meer en krijg ik het symbool van een aanhanger in mijn display van de columbus. De dealer kan dit zo instellen.

octaaf11

Actief lid
Oke, dan wacht ik de garantie even af, of tussendoor wanneer ik naar JB ga, vraag ik het daar deze instelling te veranderen.
De garage waar ik de auto heb gekocht mag wat mij betreft alleen in garantie gevallen aan de auto komen, en verder liever niet dus.
Johan

cvegreen

Forumguru
octaaf11 , je hebt precies ook niet veel vertrouwen in de garage waar je je auto gekocht hebt . Maar ik denk wel dat het met een aanpassing in je computer goed moet gaan.

hemi24

Forumguru
...mits er een aanhangwagenmodule is gebruikt die 2-weg verkeer met het CAN-bus netwerk toestaat en niet alleen gegevens ervan "leest"...

octaaf11

Actief lid
Aanhangwagenmodule???? Hoort dat er altijd bij wanneer je een trekhaak monteerd? Of is dat afhankelijk van welk bedrijf hem plaatst, de een doet het wel en de ander niet bedoel ik dan.
Johan

Ronnie

Forumguru
Dit hoort erbij, Deze module maakt de aanhanger "zichtbaar" voor het Can-bus systeem,(dit regelt alle electronica aan boord)
Ik heb een tekening geplaatst in het topic "download centrum".

octaaf11

Actief lid
Ik zal dit bij de garage gaan vragen idd. Naar aanleiding van het schema van ronnie ben ik goed gaan zoeken bij de papieren die ik bij de auto heb gekregen. Ik herkende het schema, en vond daarbij ook de elektrische aansluitingen in de handleiding. in de handleiding werd benadrukt dat zowel het mistlicht als de PDC uitgeschakeld moesten worden nadat de stekker in de contactdoos is gestoken. Dit gebeurd na de juiste aansluiting en de modulen oid.
Ik ga maar eens terug naar de garage.
Dank voor de reacties, ik sta wat sterker in mijn schoenen nu.
Johan

octaaf11

Actief lid
Vandaar dat ze het vergeten zijn? We hadden een totaalprijs afgesproken, dus inruil eneen aantal werkzaamheden. Het zou toch niet zo zijn dat dit dan er niet bijin zit als onderdeel van een complete trekhaak monteren. Zal eens kijken wat de dealernorm is. En anders maar eens op bezoek bij de garage waarom dit niet gebeurd is.
johan

hemi24

Forumguru
Een stuurapparaat "vergeet" je heus niet, wellicht dat er een module is geplaatst die alleen van de CAN-bus "leest", dan blijven de parkeersensoren inderdaad gewoon piepen, maar uitschakeling van het mistachterlicht zit er meestal wel in...

octaaf11

Actief lid
hemi24,
was natuurlijk een beetje cynisch bedoelt omdat, zoals je elders kunt lezen, ze oa vergeten waren de brandstoffilter en motorolie te verversen. Zoals van tevoren afgesproken overigens, en overeen gekomen bij de verkoop!!!

Op de schema's van Bosal staat een module getekend die er standaard bij zit neem ik aan, en die moet het PDC uitschakelen!
Ze mogen het even gaan onderzoeken.

Het lijkt alsof ik erg cynisch en wantrouwend doe over de verkopende garage, in mijn beleving is dat terecht. Na overleg met de Bovag, ivm bovag garantie, bemiddelen ze bij verdere vragen/klachten/opmerkingen.
Dat nadat er een en ander mis is gelopen. En dan druk ik me echt netjes uit.
Johan

octaaf11

Actief lid
barryXX,
Normaal gsproken zit dat bedrag bij de complete prijs die het onderbouwen van een trekhaak kost. Ik had met de garage afgesproken dat zij de trekhaak er onder zouden bouwen. Dus heb ik het nu niet over nog eens een 250 euro er tegenaan gooien. Die 250 euro zat m.i. bij de totaal prijs van de trekhaak. In de handleiding die er bij zit praat Bosal ook over onderbouwen van de trekhaak en de kabelboom zo aansluiten dat het mistlicht en de PDC uitgeschakeld wordt wanneer de stekker in de contrastekker gaat. Dus wanneer de fietsendrager of caravan erachter gaat.
Het icoontje(uitlachen) kan ik dus niet plaatsen. Het gaat mi om een stuk werk wat niet geleverd is/lijkt te zijn.
Johan

octaaf11

Actief lid
Ik heb de vraag ook aan Bosal gevraagd. Ze geven aan dat wanneer er ook de voertuigspecifieke draadbundel gebruikt is, de PDC uitgeschakeld wordt! Wel moet dit door de garage/dealer in de centrale computer gemeld worden. Met jullie en deze info ga ik op weg.
Johan

octaaf11

Actief lid
Ik heb een afspraak gemaakt, de garage vond dat bij gebruik trekhaak normaal gesproken de PDC uitgeschakeld moest worden.
Ben benieuwd.
Een dag later komen er bij JB hulpveren onder. deze ochtend even langsgereden, leuk bedrijf met voor mijn gevoel bevlogen mensen.
Ik had voor de citroen ook een dergelijk adres.
Johan

ddejonge

Actief lid
Hoezo stuurapparaat van weet ik hoeveel euro's...?!?
Bij mijn O2 heb ik ook een vaste trekhaak laten installeren. Bij de eerste keer dat ik een aanhanger achter de auto had, ging de PDC echter over zijn nek.

Meteen even de garage gebeld; dat is vreemd meneer, want de trekhaak dient aangemeld te zijn bij de computer. Komt u maar even langs => trekhaak aangemeld bij de computer (en meteen 'needle sweep' aan laten zetten) en binnen een half uur was ik weer op weg naar huis.

Als ik nu met een aanhanger rijd, dan zie ik bij het achteruit rijden een aanhanger symbool en de PDC is gedeactiveerd.
Overigens in combinatie met een Amundsen.

Bovenaan Onderaan