Pcv klep 1.8tsi

HarmFeenstra

Nieuw lid
Hey allemaal,

Ik heb een vraag over een onderwerp waar best en ander over te vinden is, maar ik versla er een beetje in.

Mijn Octavia 2 1.8tsi die hield wel eens een beetje in bij constante, niet al te hoge snelheid. Vooral met koude motor. Ik heb geen foutcodes. Nu was ik wat aan het zoeken en kom ook tegen dat een defecte pcv klep dit kan veroorzaken. Dat ding gaat wel vaker stuk. Nu las ik ook dat je die kan testen door de oliedop eraf te draaien. Hij moet een vacuüm hebben en de motor moet er op reageren.

Gisteren heb ik een andere klep gemonteerd omdat de motor niet reageerde op het verwijderen van de oliedop. Toen ik na vervangen de dop los draaide reageerde de motor daar direct op.

Vandaag check ik even weer. En er is wel een vacuüm maar de motor reageert bijna niet op losdraaien. Alleen even een klein beetje als ik de dop er er weer op doe.

Nou, na dit hele verhaal. De vraag is eigenlijk hoe test je nou echt of de PCV klep goed is. Welke symptomen moet je wel of niet zien/ervaren?

Oh, en mocht iemand andere briljante ideeën hebben die die "storing" kan veroorzaken, ik houd mij aanbevolen.

Alvast bedankt!

Edit: het verschil in symptomen is warme en koude motor, dus ik ga er vanuit dat dit nu wel goed is. Morgen even met koude motor rijden om te zien of hij nog inhoud bij constante snelheid.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Van de PCV gaat het membraan kapot. Daardoor regelt de klep niet meer goed en zuigt de motor het carter op onderdruk, namelijk de druk die ook in het inlaatspruitstuk (na de gasklep) heerst. Daardoor krijg je bij een stationair lopende motor ook moeilijk de olievuldop los, omdat je die dan tegen die onderdruk in moet trekken.
Dat voel je bij het loshalen van de dop direct.
Bij een goed werkende PCV kun je de olievuldop er bij draaiende motor veel gemakkelijker af halen.

Bovenaan Onderaan