Past et20 17'' op Citigo

hallo,

Kan iemand mij vertellen als et waarde 20 op een citigo past,
Velgen maat 17" banden maat 185.35.17

Ik hoor het graag

Mch Michael
 

Octavia32

Forumguru
Nee dat past niet, want voor 17" is de ET waarde over het algemeen ET 40 dit zou inhouden dat je wielen met 2cm naar buiten komen in de wielkas.

ET-waarde (offset) van velgen

uitleg-et1.png

Een ET-waarde (offset) geeft aan hoeveel milimeters de middellijn van de velg afwijkt van de wielnaaf. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe meer het wiel naar buiten komt te staan (afbeelding: ET1).

kijk anders even naar deze link dan zie je wat wel past.
http://www.wielkracht.nl/17-inch-velgen-voor-een-skoda-citigo-vanaf-2011/#selection
 
Is het dan niet zo dat de wielen binnen de kast vallen. Of slaat ie dan op de wielen als ie door de vering gaat. Heb zelf geen idee daarom vraag ik het even!

Danken voor reactie alvast
 

ertromp

Forumguru
6,5J / 17" bij een ET43 is een originele velgmaat voor bijvb de UP.
Die et 20 lijkt me inderdaad zoals @Antera aangeeft erg laag voor dat onderstel die gelijk is aan de UP
 

ougie

Forumguru
Ik vrees dat je problemen krijgt met je schokdempers, de wielen zullen er erg dicht bij komen of zelfs aanlopen.
Bij Et waarde is een afwijking van 15 % acceptabel.
Ik vind dit altijd wel een handige site.
http://www.steekmaat.nl/
Ook handig als je bv op MP een setje winterbanden zoek, kun je nakijken welke auto's nog meer de maat hebben die jij zoekt.
Als je ets op gebied van bandenmaat wilt veranderen kijk ik altijd even hier.
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Ik vrees dat je problemen krijgt met je schokdempers, de wielen zullen er erg dicht bij komen of zelfs aanlopen.

De wielen komen 2cm verder naar buiten te staan, van de dempers vandaan juist? De wielkasten zullen het probleem zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Acceptabele afwijking van ET-waarde in procenten is klinkklare onzin:
- afwijking in % geeft niets aan van de plaats van de band t.o.v. de carroserie (plaatwerk) en stuurinrichting
- afwijking van de ET-waarde voor de belasting van de wiellagers, moet je hebben in mm, omdat dit de arm is voor de scheefbelasting van je wiellagers. Normaal wordt tot 5 mm afwijking in ET-waarde gezien als acceptabel. Grotere afwijkingen geven extreme belastingen op je wiellager in de richting waar het wiellager er slecht tegen kan. Gevolg is dat je de wiellager extreem snel moet gaan vervangen door slijtage, wees niet verbaasd als je bij dergelijke ET-afwijkingen al binnen enkele tienduizenden km's al je wiellagers moet vervangen.
 

Cordoba

Forumguru
@Antera: ik heb er al gezien die bij 25.000 km de lagers konden vernieuwen, dus het kan wel heeel hard gaan Mark. Vaak wordt onderschat hoe groot die horizontale krachten op de wiellagers zijn, en hoe groot dat effect is. Je moet én in staat zijn om die krachten met een rekensommetje te berekenen, én kunnen inschattten hoe groot dat effect op lagers is. Er zijn lagers die dat soort krachten wel aan kunnen, maar die zijn daar ook op ontworpen, en scoren weer minder op andere punten.
 

Noord26

Forumguru
@ Cordoba: dan waren die lagers hoogst waarschijnlijk toch al van een zwakke batch en zouden ze ook zonder andere ET-waarde van velgen vrij snel stuk zijn gegaan.
 

Noord26

Forumguru
@Octavia32: je citeert nu wel erg ongelukkig. Want als je de hele post had geciteerd zag je dat het mijn reactie op @ougie was die beweerde dat de wielen 2cm dichter naar de schokbreker kwam te zitten, terwijl het andersom is.
 

ougie

Forumguru
Sorry dames/heren, kleine vergissing, natuurlijk komen de velgen muur naar buiten nagelang de et waarde lager is. En natuurlijk kun je elke waarde en verandering in procenten aangeven. Als de originele et waarde 43 is, en je mag 10% afwijken, is een et waarde tussen 38,7 en 47,3 ook nog geschikt.
 
Bovenaan Onderaan