Passen velgen van een Audi A3 op Ocativa?

Jessedew

Senior Member
Hoi allemaal,

Ik word binnenkort Skoda rijder. Heb nu een A3 Sb uit 2011, maar ivm gezinsuitbreiding voor een Octavia gekozen. (als het goed is foto in de bijlage)

Onder de A3 ligt 17 inch, 5 steeks velgen, en ik heb een set winterbanden 16 inch voor onder de Audi.

Nu is mijn vraag, zouden deze winterbanden ook onder de Octavia passen, daar zit nu 225/40/r18 onder.
 

Bijlagen

  • XC_TMBJC9NE9E0054392_6S-GF-70_06.jpg
    XC_TMBJC9NE9E0054392_6S-GF-70_06.jpg
    155,8 KB · Weergaven: 97

hemi24

Forumguru
De 16" velgen onder de A3 uit 2011 zullen hoogstwaarschijnlijk een ET-waarde hebben van 50.
In tegenstelling wat op de site zoals gepost door @Mali wordt weergegeven, zal het juiste aanhaalmoment voor de A3, gelijk zijn aan dat van de Octavia: 120 Nm

Voor de O3 hebben de 16" af fabriek ET46.

Klein verschil wat binnen de grenzen van toegestane afwijking ligt en waar je in de praktijk weinig van gaat zien.
 
Laatst bewerkt:

Jessedew

Senior Member
Haha. Nee maargoed ik wil de winterbanden eigenlijk alleen gaan gebruiken voor als ik bijv. echt naar de sneeuw ga. Of er veel sneeuw gaat vallen in Nederland.
Ik heb de Skoda deze week opgehaald, dus zal binnenkort eens kijken of de maten in de buurt komen.

Iemand een idee of ik ze zomaar los kan halen? Ik heb een bandenspanningsmetersysteem in de Skoda zitten, gaat dat niet ontregeld worden als ik de velgen verwissel? (ik weet niet precies hoe zo'n systeem meet of de bandenspanning nog in orde is)
 

hemi24

Forumguru
Geen enkel probleem, kun je zonder verder aanpassingen uitwisselen, het systeem werkt namelijk via de snelheidssensoren van de ABS (op basis van verschil in omwentelingen) en dus niet met aparte drukmeters/-sensoren op de velgen.
 

EdK

Forumguru
Geen enkel probleem, kun je zonder verder aanpassingen uitwisselen, het systeem werkt namelijk via de snelheidssensoren van de ABS (op basis van verschil in omwentelingen)
Maar als je ze gewisseld hebt mot je wel ff je bandenspannings gebeuren resetten zodat deze weet dat dit de juiste banden / bandenspanning is...
 
Bovenaan Onderaan