"parkeerstand" spiegel bijrijder

EdZ

Donateur
Ik heb weer eens wat vreemds.
Normaliter zet de rechterspiegel zich in de parkeerstand als ik de achteruitversnelling inschakel. De knop staat dan op "R", zoals het boekje voorschrijft. Nu gebeurt het de laatste tijd regelmatig dat dat niet gebeurt. Maar zodra ik dan de knop in "L" zet, kantelt het spiegelglas ineens wel terwijl dat in "L" juist niet zou moeten gebeuren. En als ik die stand zo laat dan moet ik 'm de volgende keer weer in "R" zetten, zoals het heurt.

Herkent iemand dit? Lijkt wel of het spiegelknopje in mijn Karoq af en toe denkt dat het stuur rechts zit. Ik weet zeker van niet....

Geen heet hangijzer, maar wel vreemd. Overigens zijn de spiegels wel aan de stoelconfiguratie gekoppeld, maar niet aan de sleutels (aangezien ik twee sleutels en 3 bestuurders heb).
 

Bakkertje

Forumguru
Heb je niet ergens in een menu ingesteld dat de auto in een links rijdend land is toevallig?
Iets anders zou ik niet kunnen verzinnen
 

Canon-Eye

Forumguru
In een linksrijdend land zou het logischer zijn als de linkerspiegel omlaag zou kantelen, maar dat lees ik niet terug in de startpost...
 

EdZ

Donateur
Nee, in beide gevallen gaat wel de rechterspiegel omlaag, maar soms moet ik de schakelaar in L zetten om dat te laten gebeuren. Meestal in R zoals het hoort - aangezien het in L nooit zou moeten werken. Tenzij het in rechtssturende landen juist in L moet (vandaar dat ik daar aan dacht). Dan zou de software soms dus juist de L beschouwen als het signaal om de spiegel te kantelen en dan zit elders in de softwrae verstopt om welke spiegel het gaat.

Zijn er überhaupt Skoda's waar de linkerspiegel ook kan kantelen?
 
Welke bouwjaar Karoq heb je en heb je elektrische stoelen?

ik heb me scheel gezocht naar deze optie of zelfs achteraf inschakelen met vcds/obd11 maar het was alleen mogelijk met een elektrische stoelen met geheugenfunctie....
 

EdZ

Donateur
2018 en ja (bestuurdersstoel). Maar deze optie (spiegel kantelen) had mijn Leon uit 2015 zonder electrische stoelen ook. Zat/zit gewoon ergens in het menu. Is ook niet afhankelijk van electrische stoel, al onthoudt ie dan wel de exacte spiegelstand per geheugenplaats.

Edit:al kan het natuurlijk weer iets zijn dat ze in een pakket hebben gestopt...
 
Ah dat verklaart een hoop!

Bij mijn configuratie van de 2022 model was er geen elektrische stoel functie beschikbaar (HEEL JAMMER). Ik heb gezocht om de optie achteraf aan te slingeren maar dat gaat bij de Karoq alleen werken als je een stoel hebt met geheugenfunctie. De overige automodellen zijn zoals je al aangaf al via een andere geheugenmodule verbonden. Verder heb ik geen antwoord op je vraag, ik was wel even benieuwd hoe je zijspiegel omlaag kon in zijn achteruit.
 

Canon-Eye

Forumguru
In mijn Leon (jaargang 2017, maar gebouwd laat-2016) zitten geen elektrisch verstelbare stoelen en van huis uit kantelde de spiegel ook niet bij achteruitrijden. Dat kon echter toch wel worden geactiveerd door iemand met zeer brede en diepgaande kennis van VCDS/VCP.
 
Je krijgt hem niet ingeschakeld met VCDS/VCP OBD11 bij een karoq zonder geheugenfunctie in je elektrische stoel.
Mijn voorgaande leases (VAG) had ik wel een zijspiegel die kantelt zonder elektrische stoelen.
 
@Vishald
Ik heb gisteren toch echt bij mijn karoq uit 2018 zonder geheugen functie miror dip aangezet.
Werkt als een prima maar zoals je zelf als zegt (Zonder geheugen functie.)
De spiegel dipt iets en gaat weer terug maar je kan hem niet lager stellen dan deze standaard doet.
Althans dat doet die bij mij.

Korte samenvatting

mirror dip aanzetten bij achteruit eerst naar regel apparaat 52
blok 4 bit 2&3 aangezet

regelapparaat 09
dan in wachtwoord in voeren en naar 10
zoeken naar spiegelverstellung-spiegelabsenkung bei rueckwaertfart (of zoiets)
op active zetten
zoeken naar spiegelverstellung-Menusteuerung Spiegelabsankung (of zoiets)
op active zetten


dan kan je hem via je menu activeren en deactiveren
 

Canon-Eye

Forumguru
dan kan je hem via je menu activeren en deactiveren
Dat kan nog veel simpeler, namelijk door de spiegelverstelknop wel of niet in positie R te draaien.
Aanvullend: als de spiegel tijdens of na het achteruitrijden omlaag gericht staat, zal hij direct naar de normale positie terugkeren als je de knop uit de R-stand draait ongeacht of je (vooruit) rijdt dan wel stilstaat.
 

EdZ

Donateur
Ik zie in het instructieboekje inderdaad staan dat het alleen bij een electrisch verstelbare stoel met geheugen kan (itt tot bij mijn Leon):
"Spiegelvlak van de bijrijdersspiegel kantelen (wagens met elektrisch verstelbare bestuurdersstoel)"

Maar: je zal 'm ook eerst in een lagere stand moeten instellen vóór hij die stand onthoudt, hij kiest die niet vanzelf:

Instellingen voor buitenspiegel aan bijrijderszijde voor het achteruitrijden opslaan
De functie van het zakken van de bijrijdersspiegel bij het achteruitrijden kan in het infotainment in het menu  /  → → Spiegels en wissers worden geactiveerd.
› Contact inschakelen en de gewenste geheugentoets B » afb. 80 indrukken.
› De draaiknop voor de buitenspiegelbediening in de stand voor de bijrijdersspiegelinstelling draaien » pag. 82.
› De achteruitversnelling inschakelen.
› De spiegel aan bijrijderszijde in de gewenste stand zetten.
› Uit de achteruitversnelling schakelen. De ingestelde stand van de buitenspiegel wordt opgeslagen.

Mijn Leon had natuurlijk maar 1 geheugen, bij de Karoq heb ik 3 geheugenplaatsen. Ik kon me zo voorstellen dat het zonder die geheugenplaatsen überhaupt niet kan - maar Boost-Loading zegt dat het wel kan. Misschien iets dat nog wel aanwezig is maar standaard niet zichtbaar is en dus niet wordt gebruikt?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Volgens mij is het ook nog eens afhankelijk van de aanwezige modules in de deuren...
Bij de Golf 7 van m'n vrouw werkt het gewoon zonder elektrische zetels.
Bij de ID.3 hetzelfde, alleen heb je er daar niets aan, aangezien de spiegelverstelknop daar geen vast stand kent en daardoor standaard niet op "R" staat...
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn Leon heeft geen elektrisch verstelbare stoelen, dus ook geen geheugenplaatsen voor persoonsgebonden stoel- en spiegelinstellingen.
Maar na een VCDS/VCP-ingreep werkt het spiegel kantelen wel (zie post #13).
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Bij mijn Passat uit 2015 kon ik het ook activeren (vcds) die had geen elektrisch verstelbare stoelen. Ja half elektrisch rugleuning en lende steun, maar geen geheugen.
 
Bij mijn Superb (2012) beweegt de spiegel een heel klein beetje naar beneden in de achteruit. Ik gok dat ie ergens blokkeert/blijft hangen. Iemand tips om dit op te lossen?
 
Bovenaan Onderaan