Parkeersensoren werken niet meer

Louise

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn Skoda Superb. De parkeersensoren willen het niet meer doen, het enige wat ze doen is in achteruit een lang piepsignaal en een melding op het dashboard: optisch parkeersysteem niet beschikbaar.


Weet iemand wat dit juist is?


Alvast bedankt!
 

SVincent

Actief lid
Ik heb een superb II sedan uitvoering of hatchback....(altijd lastig met dat dubbele systeem).
Bij mij is ook na een kleine aanrijding van achter één van de sensoren kapot, of het stekkertje zit er niet goed in?:pieker:

Zal even kijken of ik hem kan uit laten lezen om te kijken om welke sensor het gaat.

Kan ik:
  1. De sensor van buitenaf uit de bumper "wippen" of zit hij van achter geborgd of kan hij niet door het gat??
  2. Erbij vanaf de onder/achterkant zonder demontage bumper?
  3. de hele bumper ervoor moeten demonteren? (en zo ja heeft iemand een linkje/handleiding?)
Weet iemand het OEM partumber en wat is de originele leverancier? Of kan ik gewoon ieder alternatief kopen die ik hier zie https://www.auto-onderdelen24.nl/skoda/superb-3t4/28253/10718/parkeersensoren en werkt dat goed? Iedereen die ervaring heeft met bepaald type dat werkt houd ik me aanbevolen.
 

SVincent

Actief lid
Oke even aan VCDS gehangen:


Address 10: Park/Steer Assist (J791) Labels:. 1T0-919-475.clb
Part No SW: 3T0 919 475 B HW: 3T0 919 475
Component: PARKHILFE PLA H07 0003
Revision: -------- Serial number: 66430829201660
Coding: 000004
Shop #: WSC 33361 790 00000
VCID: 3C7752C6BF2995A68D-8068

1 Fault Found:
01547 - Sensor for Parking Aid; Rear Mid-Right (G205)
009 - Open or Short to Ground
Freeze Frame:
Fault Status: 01101001
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 230
Mileage: 133128 km
Time Indication: 0
Date: 2012.06.01
Time: 08:31:41

Freeze Frame:
Temperature: 1.0°C

Gelukkig maar 1 zoals het er nu uitziet. Iemand ervaring met het uitwissellen?
 

SVincent

Actief lid
Zelf even de 5 torx van de bumper aan onderzijde losgemaakt en met beetje open houden van de bumper met 1 hand de sensor eruit kunne halen.
Screenshot_20180623-104132.png
Fotootje misschien handig voor anderen die willen weten welke sensor er zit.

Maar bij nader inzien lijkt de bumper bij de aanrijding spanning te hebben gezet op de stekker aansluiting en liggen de draadjes uit de stekker zelf. Het is dus maar de vraag of de sensor wel kapot is, de stekker is het sowieso.

Nu vraag ik me af:

Kan ik alleen een nieuwe stekker hiervoor bestellen? Iemand een nummer?

Of kan ik zelf met kunst en vliegwerk stekker proberen te repareren of een stekker van andere kabelboom knippen en solderen? (of gebeurt er dan iets met de weerstand en beïnvloed dat de werking?)

Anders hele nieuwe kabelboom voor achter.... Ook daarvan maar op zoek naar artikelnummer... En eventuele volkswagen equivalent nummer......

Als iemand tips heeft, heel graag. Vond met zo'n lange bak toch best handig pdc..
 

SVincent

Actief lid
Geen idee hoe precies de werking is van een dergelijke sensor, maar dacht gezien er vast iets van een glijdende schaal is in de vorm van een mA of V signaal weet ik niet zo goed wat de impact zou zijn.

Maar ik ga op zoek, iemand toevallig een nummer van een dergelijke stekker? Zal vast bij een conrad of farnell te bestellen zijn. Of iemand die een kabelboom deels heeft?

En is er toevallig ergens waar ik het originele kabelboom van skoda kan vinden?
 

Jewepe

Forumguru
@SVincent
Voor wat het waard is. Ik heb nog een setje van vier nieuwe originele sensoren liggen met kabelboom etc.. Gekocht voor mijn Superb die ik twee weken geleden ingeruild heb. Mag je hebben tegen kleine vergoeding. Stuur maar een PB als je het interessant vindt.
 

SVincent

Actief lid
Oké stekkertjes besteld, heeft iemand een pagina uit werkplaatshandboek oid waarin beschreven staat hoe bumper gedemonteerd moet worden?
 

Roeland80

Forumguru
1 van de 8 kapot
Uitlezen. Vv, verder rijden
Je kan ook heel makkelijk zonder uit te lezen checken welke parkeer sensor stuk is.
1. Activeer je parkeer sensoren (door hem in zijn achteruit te zetten)
2. Leg je vinger losjes op de sensor je voelt hem dan tikken of wanneer je je oor er tegen aanlegt hoor je hem tikken.
3. Wanneer 1 van de sensoren niet tikt en de anderen wel weet je dat die stuk is tikken ze allemaal niet kan het een groter probleem zijn.

Dit werkte bij op mijn O2 uit 2011

Groeten Roeland
 
Bovenaan Onderaan