"Parkeersensoren schoonmaken" + schijnwerpers

Goede morgen,

Recentelijk krijg ik meldingen "Parkeersensoren schoonmaken" te zien in display. Dit gaat gepaard met een luid piepen.
Tevens knippert schakelaar op console voor DSG pook. Auto is zo schoon als maar kan zijn. De sensoren bevatten geen vuil, vliegjes of wat dan ook.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of het er mee samenhangt weet ik niet, maar de schijnwerprs onder in bumper werken ook niet meer sinds kort.
Normaal branden die met uitslag van de stuur om extra te belichten naar links of rechts. Vreemd.

Heeft dit wellicht te maken met melding "Inspectie NU!" op dashboard? Verder geen klachten, prima Octavia met alle denkbare opties (bj 2007).

Als iemand hier ervaring mee heeft of wellucht zelfs een oplossing kan aandragen, graag. Alvast mijn dank.

Sjoerdb

Forumguru
Als het bouwjaar 2007 is, dan is het geen octavia type 3. Wellicht duidelijkheid geven of verplaatsen naar goeie plek.

Schijnwerpers = mistlampen voor zijde....

Tees

Donateur
Een martertje aan het knagen geweest? In ieder geval klinkt dit alsof je problemen met de bekabeling hebt.

Werken de mistlampen voor wel als je ze met de lichtschakelaar aanzet?

En wellicht kan je je nog even voorstellen in de Meet & Greet, dat waarderen velen hier.

Als het bouwjaar 2007 is, dan is het geen octavia type 3. Wellicht duidelijkheid geven of verplaatsen naar goeie plek.

Schijnwerpers = mistlampen voor zijde....
Hallo Sjoerd,
bj 2007 was een foutieve ingave, moet 2017 zijn, excuses.
Het is exact deze uitvoering met identieke velgen.

Groet,
Jeroen

Bijlagen

• Škoda_Octavia_Combi_III_a_(cropped)_proc.jpg
    Škoda_Octavia_Combi_III_a_(cropped)_proc.jpg
    71 KB · Weergaven: 22
Een martertje aan het knagen geweest? In ieder geval klinkt dit alsof je problemen met de bekabeling hebt.

Werken de mistlampen voor wel als je ze met de lichtschakelaar aanzet?

En wellicht kan je je nog even voorstellen in de Meet & Greet, dat waarderen velen hier.
Hallo Tees,

Uiteraard zal- en wil ik mij verder voorstellen. Een betrer begin en kennismaking.
Vraag over sensoren kwam zo wat 'bot' in het forum, begrijp je reactie.
Zal alles controleren met andere instellingen. Laat het je weten. Dank voor de voorgestelde adviezen.

Groet,
Jeroen

hemi24

Forumguru
Of toevallige samenloop van omstandigheden van defecte parkeersensor én toevallig een instelling (onbewust) aangepast waardoor de cornering lights niet meer aan staan..?

Parkeersensoren blijft 'problematisch'. Knipperende schakelaar achter de DSG pook en gaat gepaard met een luid signaal (piepen). Overigens stopt dit vanzelf na een paar seconden. De mistlampen (cornering lights) werken wel met (handamtig) inschakeling van de lichtstand (volledig naar rechts). Op stand 'auto' echter niet (meer). Blijft toch wat vreemd, zeker omdat het voor een week of wat geleden allemaal nog prima functioneerde. Software en electriciteit leiden soms huin eigen leven... :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
In de O2 (en wellicht ook in de O3?) zit in de MFD de mogelijkheid cornering lights aan of uit te zetten. Misschien per ongeluk een keer uitgezet?
Als de mistlampen zelf wel werken, dan moet t toch een softwareding zijn. En ik schat dan dat dat los ligt van de parkeersensoren.

Dank Tees! Zal er naar kijken. Heb gisteren de MFD ook naar fabriekinstellingen gereset om eens na te gaan of dat enig soelaas biedt. Maakte (helaas) geen verschil. Zal de instellingen controleren in MFD onder 'Car' en verlichting.

Laatst bewerkt door een moderator:

CharlesTucker

Forumguru
In mijn O2 (MY2012, gekocht eind 2011) zat die mogelijkheid niet in de MFD, het scheen wel te kunnen via VCDS maar dat heb ik nooit geprobeerd. Mijn O2 had geen cornering lights, in tegenstelling tot eerdere bouwjaren. Mijn uitvoering ("Elegance") had wel mistlampen.

In m'n O3 heb ik wel cornering lights, maar de mogelijkheid om het uit te zetten heb ik ook nooit gezien in de menu's.

Zal ook proberen of de parkeersensoren functioneren bij onderstaande lichtstand. De corner lights doen het dan namelijk wel.

Bijlagen

• 2022-06-09 08_20_38-Lichtschakelaar Skoda Octavia 3 _ OnderdelenZoeker.nl.jpg
    2022-06-09 08_20_38-Lichtschakelaar Skoda Octavia 3 _ OnderdelenZoeker.nl.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 10

Tees

Donateur
In mijn O2 (MY2012, gekocht eind 2011) zat die mogelijkheid niet in de MFD, het scheen wel te kunnen via VCDS maar dat heb ik nooit geprobeerd. Mijn O2 had geen cornering lights, in tegenstelling tot eerdere bouwjaren. Mijn uitvoering ("Elegance") had wel mistlampen.

Ik heb cornering lights idd aangezet met OBDeleven, en dan verschijnt de optie in de MFD. Een familielid van me heeft een full option O2, en daar zit het standaard wel in.

Wat betreft de auto stand: is het wel donker genoeg dat de dimlichten aangaan? In de autostand werken de cornering lights volgens mij alleen als het donker is (gelijk met dimlichten).

Het mag wat vreemd klinken, maar het probleem schijnt zich momenteel vanzelf te hebben opgelost.
Mistlampen met corner lights werken weer op lichtstand "Auto" (ja, ook tijdens daglicht) en de parkeersensoren functioneren ook weer.
Schiet mij maar lek, software leidt een eigen leven zo lijkt het.

Had eerder de MFD naar fabriekeinstellingen teruggezet (navigatie werkt nu ook 'beter' moet ik zeggen; denk dat de vorige eigenaar een aantal zaken daarin had aangepast, etc.). Ik houd het even in de gaten of het goed blijft werken allemaal. Dank nog voor jullie reacties- en adviezen. Zal mijn spoedig bij "meet & greet' verder voorstellen, dat zowiezo goed- en beter. leuk ook. Prettige dag gewenst.

hemi24

Forumguru
Het mag wat vreemd klinken, maar het probleem schijnt zich momenteel vanzelf te hebben opgelost.
Mistlampen met corner lights werken weer op lichtstand "Auto" (ja, ook tijdens daglicht)
Dat klinkt inderdaad vreemd en is ook niet zoals het hoort..!

hemi24

Forumguru
Cornering functie op de mistlampen zou pas met ingeschakeld dimlicht mogen werken, dus als jij zegt dat ze het overdag met de schakelaar op stand AUTO ook doen is er iets niet goed geprogrammeerd.
Tenzij het schemerig/donker (of regenachtig) was en je dimlichten waren geactiveerd.
Maar met dagrijverlichting actief, zouden de cornering lights niet aan mogen gaan…

• Leuk
Waarderingen: Tees

Rallye

Forumguru
Maar dan zijn het dus geen cornering lights (één lamp gaat aan als je het stuur beweegt) maar DRL (twee lampen altijd aan als het licht uit is)?

Bovenaan Onderaan