Panoramadak sluit niet meer

Santi

Lid
Goede middag,

Sinds vorige week ben ik in het bezit van een Octavia Edition BL met panoramadak. Na de eerste dag stond ik al bij de garage omdat het panoramadak niet wilde sluiten.

Probleem begon dat de "luchtstand" niet meer dicht liep. (sloot en ging meteen weer terug naar luchtstand)
Vervolgens hele dak geopend en weer dicht gestuurd. Dak liep dicht , maar ging meteen weer open en bleef in geopende stand staan (c.a. 30cm open). Kreeg het met geen mogelijkheid dicht.
Dealer heeft met de pc het dak in de "nulstand" gereset. De dag erna dak weer gebruikt en bleef bij sluiten het dak c.a. 1 cm op "luchtstand" staan. Vervolgens paar keer geprobeerd te sluiten. Geen resultaat. Vervolgens dak weer helemaal open gestuurd en was ik weer terug bij af dat deze weer open bleef staan op de 30cm.
Dealer weet niet wat het probleem is en wil de auto nu maar een dag houden om de storing te onderzoeken.
Zit dus niet echt een plan achter.....iemand suggesties of heeft het zelfde meegemaakt?
 

SNARFB

Senior Member
Exact hetzelfde gehad. Het leek alsof er iets tussen zat. Heb je al geprobeerd de sluitknop/schakelaar een tijdje (tegen de veerdruk in) vast te houden? Dit was bij mij de oplossing.
 
Laatst bewerkt:

Santi

Lid
@SNARFB, Het is idd net alsof er iets tussen zit en het dak een veilige modus aanneemmt. ALs ik de sluit functie vast houdt dan gaat het dak wel weer proberen te sluiten , maar loopt automatisch weer open.
 

SNARFB

Senior Member
Net zolang vasthouden tot ie dicht blijft.. Te beginnen met de kantelfunctie. Al geprobeerd?
 

Santi

Lid
Ga het morgen proberen. Dak was gister voor 2e keer in basis instelling gezet door dealer. Heb het nog niet aangedurfd om het dak te gebruiken. Je hoort de uitkomst dus morgen!
 
Dat heb ik inmiddels ook 2x (met paar maanden ertussen, wel regelmatig dak open) gehad. Op het laatste moment vlak voor definitieve sluiting gaat hij weer open. Het lijkt dan inderdaad alsof het dakmechanisme vindt dat er iets tussen zit. Niets te zien uiteraard.

Ik heb het dak toen zo ver mogelijk gesloten door de "op slot knop" van de sleutel te gebruiken en net voor het punt dat hij weer open springt te stoppen; dat lukt niet met de dakbedieningsknop in de auto. Vervolgens heb ik de auto zo gelaten en ben ik na een uurtje teruggekeerd. Toen sloot het dak beide keren alsnog zonder problemen.

Ik ben wel benieuwd naar de oorzaak, en daarmee naar een echte oplossing.
 

CDO

Forumguru
Ik herken dit, weliswaar in een S2C. Bij mij komt het ook nog wel eens voor wanneer mijn auto niet helemaal horizontaal staat. Aan de kant van de weg geparkeerd, iets schuin, lijkt het net of de auto iets tordeert en het dak last heeft met sluiten.

Wanneer ik de auto dan iets verzet naar een vlak stuk sluit het dak wel gewoon.

Kou en warmte in extremen zijn ook duidelijk van invloed.
 

Olavio

Senior Member
Ook een paar keer gehad, als de auto in de zon stond (meer dan 25 graden buiten) en je doet het dak open wil het niet meer volledig sluiten maar gaat het naar de kantelstand. Inderdaad priegelen met het sluitknopje op de ab, sloot het dak. De auto in de schaduw zetten leverde na enige tijd hetzelfde resultaat op. Al twee keer terug geweest naar de garage, daar wist men te melden dat het idd met de klembeveiliging te maken had (wellicht dat door de warmte het dak uitzette en daardoor niet meer goed sloot). Enfin beide keren heeft de garage het dak weer gangbaar gemaakt (veel smeermiddelen o.a. ook terug te vinden op de windbreker) en nu werkt alles weer.
 
Torderen en hogere temperatuur zijn plausibele verklaringen; dat had ik beide keren ook.

Nav dit topic heb ik de handleiding er nog eens op nageslagen: het gaat kennelijk om de zgn "sluitkrachtbegrenzing". Als dit optreedt, schijnt het mogelijk te zijn door de knop "kantelstand sluiten" vast te houden, het dak alsnog helemaal te sluiten. Mocht het euvel zich ooit weer voordoen, dan ga ik dat proberen. Werkt allicht handiger dan de truc met de sleutel -- en bovendien zou het dak er helemaal van dicht moeten gaan.
Schermafbeelding 2015-10-29 om 20.28.14.png
 

Santi

Lid
Vandaag dag gebruikt. No problemo!.....Hopen dat het wegblijft.
@Djuced, stukje over de sluitkracht begrenzer heb ik ook gelezen en de eerste keer geprobeerd. Dit hielp toen niet.

Iedereen verder probleemloze kilometers gewenst!
 

Brains75

Actief lid
Hier gisteravond dus ook dit probleem gehad. Dak tijdelijk afgeplakt met plastic, omdat ik werken moest. Aantal uur later, na herhaaldelijk proberen, ging dak gelukkig weer dicht. Vandaag hele dag weer geen probleem gehad. Ik leg voorlopig wel ff stuk plastic en wat ducktape in de auto.
 

Leon!!

Lid
ik weet wel dat ik geen panodak meer neem. Hoop geld voor betaald, en vind het een drama ding, kraakt/piept. Is al 2x ingevet en schoongemaakt. Volgende keer geef ik die 1200 euro wel uit aan iets anders
 

Badsloefke

Forumguru
Is de reden waarom ik het niet genomen heb ik heb in de plaats de standverwarming gekocht omdat mijn auto altijd buiten staat...

Was ook eerst van plan deze optie te nemen tot ik las hoeveel problemen het soms geeft... Zoals alles moet je er wat geluk mee hebben natuurlijk...
 

Eemspoort

Forumguru
Dat geintje had ik een paar dagen terug ook. Had hem op ventileren staan en wou niet meer dicht.
Althans, hij wilde wel (bijna) dicht, maar ging dus weer open. Alles gecontroleerd, geen blokkade of vuil gevonden, dak geforceerd gesloten en klaar.
Ondanks dat ik dit nu 2 keer heb me gemaakt in een jaar ben ik toch blij dat ik hem heb, want de keren dat ik er van genoten heb zijn niet op 2 handen te tellen. Zodra het kan gaat ie open!
Het is gewoon een onderhoudsgevoelig ding. Ik heb hem tussentijds zelf nog eens een beurtje gegeven, nadat ie wat geluid begon te maken. Beetje schoonmaken en de gootjes voorzichtig doorspoelen, daarna wat WD40 op de rails gespoten. Met positief resultaat.

Laten we wel zijn, we zijn nogal verwent geraakt met de auto's van tegenwoordig. Je krijgt het gevoel dat je nergens meer aan hoeft te denken, want veel word voor je gedaan, er zitten beveiligingen op, enzovoort.
Maar het blijft een stuk mechaniek. En mechaniek heeft onderhoud nodig. Het ene mechaniek meer dan het andere.
En aangezien vele mechanieken steeds complexer worden, word onderhoud ook steeds belangrijker.

Vele jaren terug had ik een Opel Rekord 2.2i GLS met origineel elektrisch stalen schuifdak. Deze lag niet mooi recht in rust en hij was wat traag. Op een mooie dag het ding deels uit elkaar getrokken, al het vuile vet verwijdert, heel licht ingevet en opnieuw afgesteld. Resultaat, hij ging weer als nieuw. Met het originele motortje, want die was dus niet lui geworden, het mechaniek was gewoon vervuild. Dat was mijn eerste auto met schuifdak en sindsdien heb ik geen angst meer voor zulke daken. En als het dak in de Superb echt problemen gaat geven, dan krijgt die gewoon de zelfde behandeling. :)
 

B@s0302

Senior Member
Zoals een aantal mensen al ontdekt heeft activeert het dak de klembeveiliging op een onbedoelde manier. Behalve het schoonhouden van het loopwerk wil de windvanger nog weleens de boosdoener zijn.. Staat dan te strak afgesteld en zakt niet goed/te langzaam.
 

Brains75

Actief lid
Bij mij is het gelukkig bij die ene keer gebleven. Ik gebruik kantelstand erg vaak en vind dit dak echt helemaal het einde.
 

Peter Up

Nieuw lid
De klembeveiliging reageert op de stroom. Als de accuspanning laag is zal de stroom toenemen en de klembeveiliging sneller onterecht ingrijpen. Tip: Als je het probleem hebt de motor even starten en opnieuw proberen.
 
Bovenaan Onderaan