Panoramadak gaat niet open

Ik lees veel over dakramen die niet dicht gaan maar die van mij gaat niet open.
Ik probeerde hem 2 maanden een keer open te doen maar hij maakte ff geluid en voor de rest niks.
Ik dacht mischien te koud.
Maar van de week met probeerde ik het weer en wat geluid en dan niks.
Zelfs met een beetje naar boven duwen en openen lukt niet.
Heb m nog niet uitgelezen.
Wat zou het kunnen zijn?
 

ertromp

Forumguru
Je zult toch echt de combinatie motor/regelunit moeten uitlezen om te zien waar het probleem zit. In 1e instantie zou je zeggen een motorprobleem
 
Ik heb hem uitgelezen met een CarScannerPro app, 2017 delphi en vcds 12.12 maar die vonden niks.
Hij wil wel open, maar gaat gelijk in een beveiligingsstand.
 

ertromp

Forumguru
VCDS 12.12 hmmmmm dat zou ik al niet gebruiken maar beter een officiële recente.
Dan zou mijn indicatie zijn dat er waarschijnlijk vuil ergens tussen de geleiders zit. Wordt het dak niet scheef naar boven geduwd of zo?
 
Vanmiddag tijdens naar huis rijden weer geprobeerd.
1e keer wilde hij naar open maar veerde weer naar beneden.
2e keer ging hij opeens wel open.
Leek wel alsof het het allemaal een beetje vastgeplakt zat.
Ik heb hem nog niet dicht gedaan.
Ga alles nog uitblazen met een luchtpistool en dan de dakraamrubbers insmeren met vaseline of siliconenspray.

Vandaag ook nog uitgelezen met een autel maxidas maar meer dan een bijna lege sleutel batterij en kapotte deurspeaker vond hij niet.
 

hemi24

Forumguru
Vaseline blijft vuil op kleven en siliconen kunnen rubbers laten uitzetten…
Kortom, twee producten die ik juist niet zou willen toepassen!
 
Ok. Duidelijk.
Ik ga de dakraamrubbers eerst wel schoonmaken met een sopje warm water met dreft.
Kijken of dat helpt.
Of is dreft ook niet aan te raden?
 

ertromp

Forumguru
@witte tdi Voordat je met al de goed bedoelde tips hierboven aan de gang gaat zie:
 
Heb alle groene aanslag, stof, zand en verwijderd van alle rubbers met een sponsje sop.
Hij gaat nu gewoon open en dicht.
Ga dat onderhoud schuifdak eens doorlezen en kijken wat ik daarvan kan doen.
Bedankt.
 
Moet iig met een speciaal vet wat vrij droog is en waar geen vuil aan blijft plakken. Zoals hierboven al gepost door hemi 2 verschillende. 1 voor geleiders de ander voor de rubbers. Het dient ook aanbeveling de voorste afvoer gaatjes te reinigen. Beste met perslucht en daarna doorspoelen. Warm water, niet heet. Wel reduceerventiel gebruiken met max 2 of 3 bar. Er mag niet teveel druk op.
 
En uit ervaring kan ik zeggen dat je regelmatig je dak eens helemaal moet openen en sluiten. Zodat alles wat los blijft zitten. Ik probeer dit om de 2a 3 weken toch wel te doen.
 
Bovenaan Onderaan