Pallas 17" onder Superb

MarkvdD

Forumguru
Ik heb een set Pallas 17" te koop en iemand vraagt me of ze onder een Superb 2 passen.

Heeft iemand ze onder z'n Superb 2 of weten jullie of dat past?

De ET waarde is ET 54 bij 7J breed.

Het gaat om dit model :

1bdf8043e760c30bcc35c8ea33fc6918.jpg
 

MarkvdD

Forumguru
Thanks voor de link en de info.

Wat ik altijd vergeet, komt een velg verder naar buiten of valt ie verder naar binnen met een hogere ET waarde?
 

hemi24

Forumguru
Vergeet die site nou toch eens, die geeft vrijwel nooit de juiste waarde aan!

origineel was de S2 leverbaar met 17” Callisto of Trifid velgen 7,5x17 ET49.

Daarnaast kon je ook de 17” Venus velgen krijgen 7x17 ET49.
 

MarkvdD

Forumguru
Dus technisch gezien zal het passen zonder dat ze aan de binnenkant zullen aanlopen?

Of het mooi staat is dan aan de koper om te bepalen
 

andrehj

Forumguru
Dus technisch gezien zal het passen zonder dat ze aan de binnenkant zullen aanlopen?

Of het mooi staat is dan aan de koper om te bepalen
Dit zijn toch velgen van een Octavia? Zo ja, dan hebben ze een te lage draagkracht voor de zwaardere Superb.
 

Cordoba

Forumguru
En hoe groot is het maximale gewicht van de Octavia tegenover de Superb....zal het 300kg schelen? Bij deze spaakdikte (foto in startpost) is dat geen kwestie.

En dan is dat ook nog eens over 4 wielen verdeeld, dus 75 kg extra per wiel, hoewel dat totaal gewicht eigenlijk niet relevant is. Het gaat namelijk om het wiel dat het zwaarst belast wordt, en dat zijn waarschijnlijk de voorwielen, maar die wielen moet dan ook het zwaarste blok en de zwaarste uitvoering van de Octavia aankunnen. Niet alleen bij stilstaan, maar ook bij rijden, remmen, stevig genomen bochten of als een een gat in de weg zit. Kortom als je velgen tussen redelijk vergelijkbare automodellen wisselt, is dat bij normaal gebruik geen probleem. Gebruik op circuit of in rallye's dat is een ander verhaal, maar dan zijn de looks van velgen ook niet zo belangrijk.
 

Cordoba

Forumguru
@JeSko Ik gok dat die 3500 kg geen technische grens is, maar dat dit te maken heeft met rijbewijzen en bijbehorend maximaal wagengewicht, hoewel dat voor de velgen natuurlijk niet uitmaakt, max gewicht is max gewicht.
 

JeSko

Forumguru
@Cordoba

Octavia 1892 kg
SuperB 2109

Dus idd de 300 die Peter al eerder aangaf ;)

Edit: dit is de maximaal toegelaten massa van beide, die 3500 die ik eerder poste en verwijderd heb is gecombineerde massa, van wat ik ervan terugvind, dat zal zijn met aanhanger ? En gaat inderdaad van wat ik nu lees ook over de benodigde rijbewijzen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan