P0401 EGR insufficient flow melding (verholpen)

Voor de laatste APK, maart 2023, ging het Engine-check lampje branden zonder noemenswaardige motorproblemen. ODB2 uitgelezen en de P0401 code kwam er uit. Insufficient Flow EGR. De boel zit verstopt of de EGR klep werkt niet goed...Lang mee rondgereden, omdat je weet dat t geen kwaad kan, maar t stoort toch dat gele lichtje (Iets later kwam een tweede storing, Misfires agv defecte penbobine, gelukkig merk je dat direct aan het lopen maar ook het Engine-check lampje ging knipperen).

P0401 is een bekend probleem op YT. Na wat filmpjes kijken was duidelijk dat dit zelf te verhelpen is. Hij kwam nog wel door de keuring maar heb nu t probleem maar aangepakt.

Eerder al de EGR-klep er afgehaald en schoongemaakt, en ook het gasklaphuis een beetje aangepakt, was wat angstig om de klepstand te verstoren, dus niet op mn vriendin's manier (Lomp en Onhandig) gedaan, maar met beleid, dit was niet afdoende, code bleef komen. Voor de zekerheid nieuw klep (€60) besteld en de boel er nogmaals afgehaald, nu ook de ring met de poort naar de EGR pijp er afgehaald en goed schoongemaakt, dat was wel nodig. Gelukkig is eea simpel los te maken, het liefst had ik de pijp ook nog onderhanden genomen, maar die is wat lastiger onder het blok vandaan te halen.
Na schoonmaken, terugplaatsen met nieuwe EGR-klep erop en het verwijderen van de ECU code nu wel resultaat, code blijft weg. K-Klusje geklaard.

VAG_BBY_EGR_TB3.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Mooi verhaal dit, en nuttig voor anderen! Dank daarvoor.

Om welke motor gaat het hier? En hoe heb je de pijp e.d. schoon gemaakt? Meen me te herinneren dat VAG hier aceton voor voorschrijft, dacht dat ik dat ook gebruikt heb toen ik m'n gasklephuis van m'n F1c 1.4 16v had schoongemaakt. Aceton kan aardig aggressief zijn voor kunststoffen en rubbers, maar t werkte wel enorm goed voor die plakkerige zooi die rond de EGR en gasklephuis zat.
 
Bedankt, het gaat om de 1.4 16v BBY, voor t schoonmaken heb ik carburateur cleaner gebruikt, volgens mij ongeveer t zelfde als remmenreiniger, verdampt ook snel dus kan best aceton bevatten. de pijp is ook van metaal maar loopt met een bocht en er zit een ophangbeugel aan dus lastig uit t blok te wurmen, kon daarom alleen de ingangen beetje doen met schroevendraaiers.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan