Oververhit

J@N

Lid
Vorige week stilgestaan met oververhitte motor (octavia iii combi, 1.6 tdi greenline, 178000 km) Sinds dinsdag nieuwe waterpomp en distributie. Olietemp blijft nu op snelweg rond de 100gr. Wel wat warm lijkt me? Vandaag na zo’n 60 km rijden lijkt de katalysator oververhit te zijn. Zie bijgevoegde foto. Er komt rook van onder de kat lijkt het.. knettert als een kampvuur, maar gelukkig (nog?) geen brand. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Motor lijkt geen kv te gebruiken..
 

Bijlagen

  • 93EE921F-14D5-4E0B-9B1D-1C5863693ADF.jpeg
    93EE921F-14D5-4E0B-9B1D-1C5863693ADF.jpeg
    840,6 KB · Weergaven: 146

hemi24

Forumguru
Is je roetfilter niet domweg aan het regenereren?
100gr olietemperatuur is niets bijzonders, eerder gezond...
 

J@N

Lid
Geen idee, er kwam wel erg veel rook vanaf... dat zou op die plek normaal kunnen zijn?
 

turboturbo

Forumguru
Ik lees 2 dingen
1) dat je motor koeling problemen heeft gehad, maar dat zou nu opgelost zijn? (nieuwe waterpomp) Zag je toen ook een stijgende watertemperatuur meter op het dashboard?

2) de rook. Het regenereren van het roetfilter merk je (afhankelijk van het model auto) aan een lampje op je dashboard en als het stationair toerental (bij warme motor) tijdelijk verhoogt is. Het filter wordt tijdens het regenereren flink heet gestookt dus dat kan dergelijke symptomen (stoom/rook & stank) rondom de uitlaatpijp wel veroorzaken....
 

J@N

Lid
@turboturbo toen hij oververhit was stond de watertemp meter op max, olietemp heb ik niet bekeken, maar de olie was verfikt.. Kv stonk enorm, wat metalig/‘elektrisch’.. Dat rook je ook buiten de auto (toen ook rook) Waterpomp was finaal kapot.
Ik vond het nogal veel rook, zeker omdat het zo dicht achter het blok zit en dus ook onder de motorkap vandaan kwam. Hoger toerental en lampje is mij niet opgevallen. Ventilator ging wel/ bleef aan na het uitschakelen van de motor..
 

turboturbo

Forumguru
Als de watertemperatuur meter uitslaat kan je er idd wel vanuit gaan dat de olie ook richting te hoge temperatuur is geweest.

Dat de koelfans na blijven draaien en een stinkende branderige geur verspreiden zijn bekende producteigenschappen bij deze motoren (icm regenereren) dus niets om je zorgen om te maken.
 
Laatst bewerkt:

J@N

Lid
Dank voor het meedenken, ik rijd gewoon door... Gisteren de auto van mijn vriendin maar even gepakt.. Ik ben natuurlijk wat extra alert na vorige week.. de rook stinkt wel, maar niet zoals toen gelukkig! Wel een verschil met de 1.9 tdi fabia.. De motor moet duidelijk hard hard werken..
 

aiva tco adoks

Forumguru
Olie op 100 graden is idd vrij normaal als het regeneratie proces aan de gang is.

Bij mij ruikt het ook behoorlijk, warmte onder de hele auto vandaan, verhoogd toerental en de olie temp van 100/105.
 

J@N

Lid
Net zo’n 15 km gereden, niet harder dan 80 gereden en thuis toch de fan weer aan en ‘knisperende geluiden’ en wat rook. Temp olie en water niet hoger dan 75. In het begin liep hij stationair wat hoger in de toeren.. afmaken van het vorige regeneratieproces? Ik vroeg me nog af of het ook zo kan zijn dat de kat vies is door de verbrande olie en het daarom nu (vaker) kan gebeuren?
 
Bovenaan Onderaan