Over die DSG (en de stuurklepels)

cloink

Actief lid
Ik heb nog enkele maanden de tijd, maar mijn nieuwe lease wordt naar alle waarschijnlijkheid zo'n nieuwe S2.

Over de motor kan ik kort zijn: dat is met zekerheid de TDI met 170pk. Over de buitenkleur ben ik ook al zeker: zwart. En over de uitvoering kan ik ook kort zijn: een Elegance met Business Pack.

Maar nu komt de kat op de koord... :D Er rest me na dit alles nog een klein budgetje over en hoewel ik nog nooit echt met een automaat heb gereden, lijkt me zo'n DSG wel wat. De proefrit is me alvast zo bevallen dat ik er toch echt over nadenk om bv. de 18"ers te laten vallen "in favor" voor zo'n DSG. Wat denken jullie ervan? Vergroot of verkleint zo'n DSG net het rijplezier?

En nu we er toch over bezig zijn: voor ik in de testwagen kroop, dacht ik "cool, klepels aan het stuur, dat móet ik hebben!". Maar eigenlijk is de Sport stand best overtuigend en in die mate dat ik eigenlijk die klepels op een gans uur slechts tweemaal heb aangeraakt (en dan nog gewoon om eens te weten hoe het werkte). Ik vrees dus dat dit eerder voor "de show" is, dan echt bijdraagt aan het (schakel)comfort/gevoel? Of heb ik het mis?

Alvast bedankt voor de opinies! :)
 

TL@

Forumguru
Ik vind de DSG op mij O2 in ieder geval geweldig. Handmatig schakelen doe ik (bijna) nooit, maar ik heb dan ook geen schakellepels aan het stuur.

Ik zou zonder twijfel de 18-duimers laten vallen ten voordele van de DGS. In de file is het geweldig, bij gewoon rijden is ie geweldig en wanneer je stevig doortrekt is ie zo mogelijk nog beter.
 
je mist dan denk ik alleen wel het "ouderwetse" gevoel van autorijden (heb ik in ieder geval wel als ik in de automaat Civic van de zaak moet rijden)
 

TL@

Forumguru
je mist dan denk ik alleen wel het "ouderwetse" gevoel van autorijden (heb ik in ieder geval wel als ik in de automaat Civic van de zaak moet rijden)

Nee, eigenlijk totaal niet omdat ondanks het een automaat is, je nog steeds 100% contact met de wagen hebt, omdat het eigenlijk ook weer geen automaat is (geen koppelomvormer en geen slip)

Het enige wat een beetje wennen is, is dat je geen 100% controle meer hebt in automatische stand, maar is zo prettig dat je hem toch zijn werk laat doen.

In mijn geval had een sterkere motor wel beter gepast bij de dsg want 105pk is toch wat plat (maar ja, mocht ni meer van de baas, anders was het 2.0 geweest)
 

Enkhuizen

Senior Member
Je kan helaas geen opties uit pakketten laten vallen, 18" luna velgen zitten in nl in het business pakket en deze kun je niet eens omzetten naar een ander model, laat staan omzetten naar dsg (plus het feit dat dsg een stukje duurder is dan de meerprijs voor 18" velgen). Tenminste, dit vertelde twee dealers mij... Ik had bijv graag een columbus ipv bolero gehad en de andere 18" velgen. Dit was allemaal niet mogelijk....

Maarrrrrr.... dsg is wat mij betreft zijn meerprijs meer dan waard, het gaat als de brandweer en maakt van een 170pk in gewone stand een limo en in sport stand een snelle jongen. Het zal nooit een GTI worden maar daar is het de wagen niet naar. Maar de auto is "slechts" 1450kg, dat is voor 350nm en 170pk prima te verwerken. Ik ken weinig mensen die beter schakelen als de dsg. Ik trek nu met mijn golf plus 140pk dsg regelmatig zwaarder gemotoriseerde wagens er uit bij het stoplicht (kinderachtig maar wel leuk op zijn tijd :grin:). Op de momenten dat je hun neus ziet zakken omdat helaas het verzet gewisseld moet worden, is de dsg al lang al doorgeschakeld en heb je dus bijna (het is nog geen cvt) altijd vol vermogen. Voor mij nooit meer dat geroer in die middenconsole....
 

Stylist

Senior Member
Ik heb ooit de Fiat Stilo Abarth (hence the nickname) gehad: 5 cilinder 2.4, 170 pk en daar zaten die paddles ook in. Daar gebruikte ik ze veel omdat de semi-automaat zo ruk schakelde. Met zelf schakelen en wat met het gas spelen was het wel lekker rijden. Sterker nog, dan was het fun ! Maar dat had ook te maken met het verschil tussen benzine en diesel rijden.
Ik ben nu op zoek naar een nieuwe O2 combi of een S2 (helaas nog geen combi) en na 144K met een DSG zeg ik:"Leuk die paddles, maar die ga je niet gebruiken".
DSG schakelt fantastisch en je hebt niet het idee zelf te willen ingrijpen. Het enige wat ik doe is af en toe voor een scherpe bocht naar 'S' om af te remmen op de motor en meer power op de wielen te hebben door de bocht heen. Ook bij snel inhalen wil ik wel eens S gebruiken.
Dus ik zou zeggen: DSG ! En die paddles alleen als je alle andere gewenste opties al hebt en er is nog budget over.
 

cloink

Actief lid
Je kan helaas geen opties uit pakketten laten vallen, 18" luna velgen zitten in nl in het business pakket
Misschien had ik moeten vermelden dat ik in België zit? ;) Hier heb je voor de leasers een "Business Pack", alwaar geen 18" velgen inbegrepen zitten (en je dus terugvalt op de standaard 17" exemplaren). En daar de leasingmaatschappij een grotere velgmaat (en ditto banden dus) redelijk fiks doorrekent, kom je bijna op de meerprijs van de DSG uit. Dit even ter info. :)

(en euh, ik moet tot mijn scha en schande toegeven dat ik het ook wel eens leuk vind om aan de stoplichten een "getjoende" wagen het nakijken te geven, dus misschien is die DSG alleen daarom al zijn geld waard! :D)
 

cloink

Actief lid
Ik ben nu op zoek naar een nieuwe O2 combi of een S2 (helaas nog geen combi) en na 144K met een DSG zeg ik:"Leuk die paddles, maar die ga je niet gebruiken".
DSG schakelt fantastisch en je hebt niet het idee zelf te willen ingrijpen. Het enige wat ik doe is af en toe voor een scherpe bocht naar 'S' om af te remmen op de motor en meer power op de wielen te hebben door de bocht heen. Ook bij snel inhalen wil ik wel eens S gebruiken.
Dus ik zou zeggen: DSG ! En die paddles alleen als je alle andere gewenste opties al hebt en er is nog budget over.
Dat dacht ik dus al... :) Ik heb maar een uurtje gereden met die S2, maar het werd me al snel duidelijk dat de S-stand me zó kon overtuigen dat er inderdaad absoluut geen nood was aan de paddles.

Rest nog de vraag: kan je zo'n 3-spakig stuurwiel op de Elegance wel krijgen zónder paddles? :crazy:
 

Pendragon

Forumguru
Ja, die optie is er wel, maar dan zit er ook geen radio bediening op. Optie is PLB (3 spaaks lederen stuurwiel + klein leerpakket).
 

breef

Lid
Er is wel een 3-spaaks stuur met bediening...

3spaak.jpg
 

Pendragon

Forumguru
Dit zijn de opties:

PLB: 3-Spaaks lederen stuurwiel + klein leerpakket
PLA: 4-spaaks lederen stuurwiel + klein leerpakket (verplicht bij DSG)
PLG: 3-spaaks multifunctioneel lederen stuurwiel met radiobediening en schakelpaddles + klein leerpakket (alleen voor DSG transmissies)
PLE: 4-spaaks multifunctioneel lederen stuurwiel met radiobediening + klein leerpakket
PLD: 3-spaaks multifunctioneel ledereen stuurwiel met radio- en telefoonbediening en schakelpaddles + klein leerpakket (alleen voor DSG transmissies)
PLC: 4-spaaks multifunctioneel lederen stuurwiel met radio- en telefoonbediening + klein leerpakket.

Bij de opties waar ook telefoonbediening zit moet je dan ook verplicht telefoonvoorbereiding II of III bestellen.

Hopelijk is het zo duidelijk. Deze wijsheid staat allemaal in de prijslijst van Skoda :)
 

cloink

Actief lid
Hmm, tegenvallertje. Het leasebudget is wat gekrompen, waardoor een TDI 170 DSG niet meer tot de mogelijkheden behoort. De keuze is dus de volgende:

1) TDI 170, zonder DSG, zonder "Business" pakket (o.a. GPS)
2) TDI 140, met DSG en mét "Business" pakket

Persoonlijk vind ik dit een heel moeilijke keuze, want zo'n 140pk is toch echt niet van de snelste en ik vrees dat ik me daar ga aan ergeren?
 

breef

Lid
Ik stond voor dezelfde keuze min of meer.. crisistijden in de IT :ahum:

Ik heb toch voor de 170PK zonder DSG gekozen, wel met business pakket ivm de vele opties voor weinig.. vooral om het extra vermogen en de mooiere loop van de commonrail motor
 

Psioneer

Actief lid
Gezien de files van tegenwoordig gaat mijn prioriteit de volgende keer toch bij de DSG liggen. De (gechipte) 145pk (ongeveer) zijn voldoende om mijn Sup meer dan gemiddeld vlot door het niet-file verkeer te loodsen. En zoals ik ooit eerder in een ander topic verteld heb spreek ik die pk's eigenlijk helemaal niet zo vaak aan.
Kortom; ik denk dat DSG meer freude am fahren oplevert dan pk's.
 

breef

Lid
File's heb ik amper last van.. werk in het verre oosten.. hooguit een keer stukjes 80km/uur op de A1 richting Deventer
 

Tacovia

Nieuw lid
Persoonlijk vind ik dit een heel moeilijke keuze, want zo'n 140pk is toch echt niet van de snelste en ik vrees dat ik me daar ga aan ergeren?

Ik heb een O2 140pk inspuiter met DSG en ik ben misschien niet de snelste, maar wel 1 van de snelsten. Nadeel: DSG rijdt zo fantastisch dat mijn vrouw elke keer mijn wagen meeneemt, vooral voor het gemak in de file. :smirk:
 

Enkhuizen

Senior Member
ik heb nu een golf plus 1422 kg 140 PK DSG en ik ben meestal het snelste weg bij het stoplicht als het moet... ruim voldoende vermogen en ook bij de tussensprintjes bij het inhalen schakelt de dsg even terug en voila, voor je het weet, illegale snelheden.

De superb 1512 kg, slechts 1 extra inzittende.... dat zal niet veel verschillen...

Ik heb de 170pk genomen, voornamelijk om de reden dat deze een stuk stiller en mooiere vermogensafgifte heeft, maar niet voor het vermogen zelf. Dat zit bij de 140 pk wel snor...
 
Bovenaan Onderaan