Ouderdom bepalen HID xenonlamp (D1S)

guitar_billy

Senior Member
hallo !
ik rij met veel plezier in een Octavia2 van 4.5 jaar oud met af fabriek xenon (D1S lamp), volgens mij nog het originele setje. nu gaan xenon lampen lang mee maar ook xenon hid verouderd langzaam en straalt dan minder licht uit.
ik ben voornemens een nieuw setje lampen erin te zetten omdat ik er nog zeker een aantal jaren mee wil rijden en voor mijn gevoel minder licht heb dan mijn vorige van-vers-halogeen-voorziene O1.

wat ik me nu afvraag is het volgende :
staat er een datumcode oid op een xenonlamp zodat je de ouderdom kan bepalen?


ik heb wat foto's op Google bekeken maar kan niet echt wat zien, op wat kryptische stikker coderingen na dan. bv :
90p-7.jpg

D1S.jpg

Osram-D1S-66144-xenon-bulb.jpg

D1s_Xenon_HID_Bulb.jpg
 

Captain Hook

Forumguru
Twee dingen:

-de lichtopbrengst van je Xenon lamp vermindert idd met het aantal branduren. Maar als een nieuwe lamp al jaren (ongebruikt) in de verpakking zit, zul je niks merken van die veroudering. Tijdens het gebruik veroudert 'ie, vooral doordat de inwendige structuur verandert.
-als je nu nieuwe Xenon lichtbronnen koopt, hebben die over het algemeen een andere kleurtemperatuur dan een aantal jaren geleden. Dit is door de fabrikanten met elkaar afgesproken.
Ze zijn niet meer zo blauwig als dat ze vroeger waren. Hierover zijn al diverse draadjes geweest. Het valt vooral op als je b.v. maar één van je lichtbronnen vervangt en niet alletwee, dan zie je verschil tussen beide lampen.
 

darkprojectx

Forumguru
antwoord van Pilotxenon (behoorlijk snel by the way :aangenaam:);

"Beste,

Nee is niet te bepalen, je kan wel zien als de lamp achteruit is gegaan in kwaliteit van licht opbrengst. Hou er maar een wit vel voor en als de randen overdreven roze zijn...ja dan vervang hem maar gerust.

Hopelijk U hiermee voldoende te hebben geinformeerd.


Met vriendelijke groeten,


Iwan Totté
Sales votrade
Votrade International B.V.
De Run 4421
5503 LS Veldhoven"
 

guitar_billy

Senior Member
ileuk, k zal eens kijken met een velletje papier, ik wordt nieuwsgierig !
(al is "nogal roze" nogal subjectief)

geen idee wat voor kleur de af fabriek lampen zijn geweest, je leest over 4100K, 4300K, 5000K en 6000K OEM kleuren. het komt voor mij allemaal nogal witjes over :D Ik ben niet zo van de blauwe lampen dus gewoon ~4300K komt erin, geen 8000K ofzo. ik heb nog geen lamp kapot dus zal zeker per twee vervangen.


heb na wat meer zoeken op een ander forum gevonden dat er geen direct leesbare datumcode opstaat, wel een soort batch code maar dan moet je de (interne) codering van de fabrikant kennen. http://faqlight.shopower.com/hl-hid-bulbs.htm
There is a 4 letter date code following, which looks like this: L029, C024 etc. What they mean is probably not very useful unless you do warranty work for Philips.
 

Octavia_II

Actief lid
@guitar_billy,

zou de 48/04 die rechtsboven op het plaatje van de osram lamp staat misschien productieweek week 48 2004 kunnen zijn? :ahum:

Groet,

Charlie
 

VEEJAY

Forumguru
Goed te weten dat er osrams inzitten die zie ik te koop rond de 70 euro per stuk (wist niet dat dat het originele was dat Skoda gebruikt). Was het veel moeite om ze eruit te krijgen? Anders lijkt het me vrij simpel zelf voor 140 euro allemaal te vervangen.
 

Antera

Donateur
let op het lampje zit in een ontsteker dus dat grijze del het lampen moet je uit de ontsteker halen en er staat geen productiedatum op de lamp wel op de ontsteker
 

VEEJAY

Forumguru
Dus het lampje kan los van de ontsteker? Deze worden altijd samen verkocht? Of kun je ook losse lampen en losse ontstekers kopen??
 

Antera

Donateur
Lampen zijn los die kan je draaien en klikken dan los:

d2sbig__01385.jpg


ontsteker is ook los te krijgen maar gaat zelden kapot maar komt wel eens voor
 

guitar_billy

Senior Member
interesant !
is een D1S dan een D2S en een ontsteker samen? wie o wie weet het?

vanwege de hoge prijs van D1S xenon (incl ontsteking) heb ik ze nog niet "maar even" vervangen.



[edit] even gegoogled en volgend deze site kan het :
Automotive lighting FAQ - Headlamp HID bulbs

quote :
"D1S is basically a D2S, where base is "cut halfway off" and a black box is mounted to the base. Which means D1S does not have any higher output. D1S system is backwords compatible. A D2S bulb can be mounted into a D1S socket of a OEM HID headlamp."
 

Blackokkie2

Forumguru
Kick. Mijn xenonlamp rechts doet raar, dacht eerst die is kapot, maar 's middags deed hij het weer. Helaas de volgende morgen weer geen licht. Volgens de dealer is het daarom niet waarschijnlijk dat de lamp kapot is, maar het regelapparaat erachter, maar dan moet hij hem eerst uitlezen( kon donderdagavond niet ivm. geen monteur). Wat denken jullie wat er stuk is, kan ook nog een los draadje zijn?
 

Antera

Donateur
kan idd de ontsteker zijn. Maar ook de lamp kan aan zijn eind zijn.

Wisselen van de lampen of de starter geeft daarin meer duidelijkheid.
 

Blackokkie2

Forumguru
Grootste probleem is dat de dealer dicht is als ik tijd heb. En de dealer had het erover dat de lamp daarna weer ingelezen moet worden ofzo?
 

guitar_billy

Senior Member
Misschien wil de dealer je lampen weer opnieuw afstellen, met xenon heb je een automatische hoogteregeling.

Dit lijkt mij echter niet nodig. Ik heb mijn xenon D1S zelf gewisseld (zoek even op het fourm als je niet weet hoe) en het is een solide constructie waar eigenlijk niets mis kan gaan. Ik had van tevoren afgeplakt hoe de oude lampen schenen op garagedeur (zo ver weg mogelijk). Na het wisselen was het lichtbeeld precies eender, wel weer lekker fel.


Ben het verder eens met Antera, wisselen is een snelle manier om te kijken waar het zit.
- wissel je de lampen en het probleem verhuisd mee is het de lamp, zo niet de ontsteker.
- en vice versa.

Ik weet niet of je een ontsteking wel los kunt kopen, de lampen zijn als D2S te koop.

De kans dat de bedrading niet goed is lijkt me erg klein, dat zit solide in elkaar.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Mijn xenonlampen worden ook minder heb ik het idee. Is er een how to te vinden hoe je de lampen vervangt.
Foto,filmpje oid

Waar hebben mede xenon rijders hun nieuwe lampen gekocht?
Wil wel graag originele lampen.
 

andrehj

Forumguru
Osram heeft een splinternieuwe serie, de Xenarc Night Breaker Unlimited (what's in a name...). Deze wordt op diverse forums goed ontvangen. De kleur is met zo'n 4300K ongeveer gelijk aan de af-fabriek lampen (dus geen blauwe sjonnie-lampen), maar de lichtopbrengst zou een stuk hoger liggen:
http://www.osram.nl/osram_bx/nl/nie...t-breaker-unlimited-productgegevens/index.jsp

Nu nog op zoek naar een goedkope leverancier van deze lampen. Bij de enige leverancier die ik zo snel kan vinden kosten ze maar liefst 220 euro voor een setje:
http://www.ebay.de/itm/2x-OSRAM-Xen...758667294?pt=DE_Autoteile&hash=item58a6fc301e

Dan zijn de standaard Xenarc d1s lampen (zoals af-fabriek) met 71 euro toch wel erg veel goedkoper:
http://www.ebay.de/itm/2x-OSRAM-D1S...143320821?pt=DE_Autoteile&hash=item2330d80cf5
 
Bovenaan Onderaan