Originele bandenmaat ?

Hallo, op mijn karoq zitten nu ( af fabriek) 215-55-17 banden. Deze velgenset wil ik gaan gebruiken als winterset en heb 18inch velgen voor de zomer op het oog. Echter kan ik nergens de originele bandenmaat vinden voor de 18 en eventueel 19 inch velg. In de handleiding staat dat de 17 inch maat alleen indicatief is en ik moet kijken op de officiele COC skoda lijst voor gehomoligeerde maten... daar staat van alles is maar geen bandenmaten. Als ik 18 inch zou pakken hebben ik volgens een willekeurige banden configurator 3 opties.... 215-50-18 225-50-18 en 225-45-18..... welke maat is nou officeel? Eigenlijk vind ik 215 al breed zat,maar als ik banden zoek op die maat komt mijn loadindex weer niet overeen...
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Je hebt overigens nu 17” velgen, met 215/55 banden. Die 215/55 zegt iets over de band (21,5cm breed, hoogte is 55% van de breedte) en niet over de velg.
 

LdN

Forumguru
Mijn karoq 1.5 style business heeft de 215/50R18 met load index 92 en speedindex W er standaard onder.

De breedte van de band heeft ook te maken met de breedte van je velg, ik dacht dat dit standaard 7 of 7,5J velgen zijn,
als jou 18 inch velgen 8J zijn is 215 breed echt het minimum, om op een goede passende band uit te komen moet je
dan naar 225 of 235 breed. De beste match met je huidige omtrek is dan de 235/45R18.
Ik vind zat banden met een load index van 96 en dat is 20kg hoger dus altijd goed.
 

hemi24

Forumguru
@Karoq079 : steek en ET waarde zijn uiteindelijk ook vrij essentieel, want ik krijg het vage vermoeden dat het waarschijnlijk geen originele Skoda-set gaat worden.?
 
ET waarde zijn hetzelfde van de velg die ik op het oog heb. Het is een 7j velg dus 215 50 18 zou kunnen. Ik overweeg ook 225 50 18.... (deze maat staat alleen bij motorcode DFFA ... iemand een idee wat de technische reden zou zijn? ). En wordt een 225 band niet te bol op een 7j velg?
 

hemi24

Forumguru
Als ik Google op ‘Karoq DFFA’ zie ik in bijna alle zoekresultaten terugkomen dat dit een 2.0 TDI 4x4 (150pk) zou moeten zijn...
 

LdN

Forumguru
225 breed is het maximum wat normaal gesproken op een 7J velg kan dus de band zal wel wat bol staan.

De door jou gekozen banden maat 225 50 18 heeft een wel wat grotere omtrek dan een 215 50 18 en daardoor
zal je snelheidsmeter zo'n 1,5% naar boven gaan afwijken (100kmh op de teller is 101,5kmh werkelijk).
225= breedte v.d. band in mm
50= hoogte van de band in procenten van de breedte dus 50% van de breedte is 112,5mm
18= velg maat in inches.

Voor de originele 215 50 band is de hoogte dus 50% van 215mm = 107,5mm

Reken je dan de omtrek in beide gevallen uit dan zie je dat je met een 225 50 band per omwenteling c.a. 3cm meer afstand aflegt.
 
Bedankt voor je reactie! Misschien overweeg ik dan maar een 8j velg. Afwijking is best wel veel... maar hij staat wel in de lijst van bandenmaten voor de Karoq....

Wat zouden jullie doen? 215-50-18 of 225-50-18 ?
 

Canon-Eye

Forumguru
daardoor
zal je snelheidsmeter zo'n 1,5% naar boven gaan afwijken (100kmh op de teller is 101,5kmh werkelijk
De snelheidsmeter heeft standaard al een afwijking die, naar de Europese typegoedkeuringsnorm voor dit instrument, nooit negatief mag zijn en niet méér mag bedragen dan 10% plus 4 km/u bij een aantal gegeven snelheden (voor zover het voertuig die snelheden überhaupt kan bereiken natuurlijk).

Anders gezegd: 100 km/U nu op de teller mag in werkelijkheid iets tussen de ca 88 en 100 zijn. In de praktijk vaak zo rond de 94 of 95. Als door grotere rolomtrek de werkelijke snelheid bij gelijke telleraanwijzing 1,5% toeneemt, is dat dus geen probleem, die teller blijft nog steeds teveel aangeven (maar iets minder teveel dan voorheen).

Die norm werd destijds (1977) overigens precies om die reden ingevoerd: men hield er toen al rekening mee dat de rolomtrek van de wielen geen onwrikbaar vast gegeven is maar beïnvloed wordt door de keuze voor een andere velg en/of band.
 

064harry

Forumguru
In Flitsmeister zit een snelheidsmeter.
Gewoon een stukkie rijden en verschil onthouden. Dit gebruik je dan als je marge.
Ik heb in de winter 16" wielen en in de zomer 18"
 

Canon-Eye

Forumguru
Gewoon een stukkie rijden en verschil onthouden. Dit gebruik je dan als je marge
Die marge varieert in de praktijk vaak nogal met de snelheid: bijvoorbeeld een marge van 2 of 3 rond de 30 km/u, en 6 of 7 rond de 100 of zo. Je kunt er meestal ook geen vast percentage aan hangen. "Een stukkie rijden" is daarom iets te simpel, je moet met de GPS aan (bv. FM of TomTom) het verschil bij een aantal verschillende snelheden vaststellen om een beetje begrouwbaar beeld te krijgen.
 
Bovenaan Onderaan