Oranje olielampje zonder verklaring

Rick Blaine

Actief lid
Toen ik vanavond thuiskwam zag ik dat het oranje olielampje brandde. Twee dagen voor de vakantie... :smiley29:
Er zit genoeg olie en koelvloeistof in, geen rare geluiden of lekkages onder de auto. Een scheutje olie erbij gedaan en nu is het lampje uit (gereset door openen motorkap!) maar in het boekje staat dat hij na 100km weer kan gaan branden. Helaas haal ik dat morgen niet, dus zal hij pas weer aangaan onderweg naar de boot in Hoek van Holland vrijdag... :shocked:
Ik zal hem morgenvroeg even laten uitlezen maar heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er oorzaken bekend?
Als de vloeistoffen op peil blijven, en er zijn geen andere verschijnselen, kan ik dan doorrijden?
 

Bakkertje

Forumguru
De auto meet niet alleen het oliepeil maar ook de oliedruk. Het kan ook zijn dat er een sensor een verkeerde waarde afgeeft natuurlijk..
Met de stekker erin kunnen ze dat vast wel zien.
 

Rick Blaine

Actief lid
Dankjewel. Het enige dat ik kan vertellen is dat er een tijdje geleden een slang van de carterventilatie is vervangen. Ik heb de geluidskap net van de motor gehad maar zie geen abnormale dingen. Morgenvroeg maar even horen in de garage.
 

hemi24

Forumguru
Bij mijn O2 was het oranje lampje de aanduiding dat het oliepeil op minimum stond. Geen idee of ditzelfde lampje ook een storing in de oliesensor aangeeft. Misschien bij een Fabia wel?

Oliedruk is een ander lampje en als je dat rode lampje ziet branden, is het meestal al te laat...

Kwestie van oliepeil goed in de gaten houden; als dit niet afneemt, zou ik me niet te druk maken om het blok en bij de eerstvolgende mogelijkheid het storingsgeheugen even laten uitlezen.
 

Rick Blaine

Actief lid
Klinkt goed. Ik ben alleen een beetje pissed off omdat de vorige keer dat we naar Engeland op vakantie gingen onze (vorige) auto er mee ophield toen we wilden vertrekken... Nu lijkt onze vakantie weer vervloekt, 2 weken geleden de lambdasensor, nu dit weer... bah! :(
 

Rick Blaine

Actief lid
Het is de oliedruksensor, die gaf een foutmelding. Is nu gewist, maar zal allicht weer terugkomen over 100 km. Daarna maar elke 100 km even de motorkap open en dicht... de motor gebruikt niet meer olie dan normaal dus ik ga lekker op vakantie en laat de sensor daarna wel vervangen. Heeft iemand een idee van de kosten daarvan? Moet het hele carter leeg en/of gedemonteerd, of valt het mee?
 

Noord26

Forumguru
Waarom niet even laten vervangen bij de garage? Wel zo prettig als je heel wat km's moet gaan maken. Stel dat de motor opeens wel olie gaat verbruiken, waarop de kans natuurlijk nihil is, en je het lampje toch al negeert..
 

Noord26

Forumguru
Je hebt gisteren het topic aangemaakt? Je had in plaats daarvan ook langs een garage kunnen rijden gisteren of vandaag even kunnen bellen of langs kunnen gaan bij een garage? Morgen einde van de middag betekend dat je ook nog bijna een volle werkdag de kans hebt om er langs te rijden of te bellen? Ik zie het als uitstel om eerlijk te zeggen.. Zeker als je weet dat je over 2 dagen, op moment van aanmaken van het topic, op vakantie gaat met de auto. Dan zou je denken dat je op zijn minst geprobeerd zou hebben om er professioneel naar te laten kijken?

Een beetje garage helpt je meteen al je verteld over je probleem en dat de auto mee gaat op vakantie. Tenminste dat is wel mijn ervaring met de lokale dealer.

Begrijp het echt niet. :confused:
 

Rick Blaine

Actief lid
Ik had het druk op werk en moet nog inpakken, dus als het alleen de sensor is, zoals nu is gebleken, dan doe ik dat liever over 3 weken, als je het niet erg vindt..... ;)
 

Noord26

Forumguru
Dat is volledig je eigen keuze.

Je hebt wel tijd om op het forum te zitten toch? Die tijd had je bijvoorbeeld kunnen bellen naar de dealer, welke meestal op donderdag tot 20:00h open is.

;)
 

Rick Blaine

Actief lid
Voor het geval je het gemist hebt, ik ben vanochtend bij mijn garage geweest en na uitlezen hebben we samen besloten dat vervanging na mijn vakantie prima kan. Verder heb ik geen hulp nodig om mijn agenda te bepalen, dank u!
 

RayDelft

Forumguru
Als het lampje na openen van de kap uit gaat, neem ik aan dat de boel niet op ontploffen staat. Zeker niet als hij 100km uit blijft. Als er echt paniek was dan gaat hij niet uit na het openen van de kap en blijft hij niet uit gedurende 100km. Zal dus wel een sensor wezen veronderstel ik. Ga gerust met de boot van HvH naar Engeland en neem een Guiness. Plezierige vakantie en we horen achteraf wel hier dat het gewoon goed gegaan is.
 

hemi24

Forumguru
Zolang het maar een oranje lampje is en geen rode...

Prettige vakantie en we horen wel wat er t.z.t. uit komt!
 

Rick Blaine

Actief lid
Dank jullie wel. Op zich is het een mooi systeem hoor. De druksensor is kapot (zegt de computer!) dus krijg je een oranje lampje. Je kunt immers gewoon doorrijden want met het blok is niets mis. Je checkt de olie, motorkap open, olie OK, lampje is weer uit. Maar voor de zekerheid gaat na elke 100 km het lampje weer aan, zodat je niet eeuwig doorrijdt met een kapotte sensor en min of meer gedwongen wordt om dan even de kap te openen (en de olie te peilen). Vanwege de kapotte sensor krijg je immers geen waarschuwing (rood lampje) meer als er echt te weinig olie in zit. Ik weet dat hij best een slokje longlife lust, met name in de zomer, dus ik peil sowieso elke maand even, en nu dus voor de zekerheid maar wat vaker. Maar ik ben niet bang dat ik zomaar zonder olie kom te staan. Laat de vakantie maar beginnen :-)
 
Knipperende olielampje kan ook duiden op een verstopte oliezeef! (veel voorkomend euvel ...)
laat dit ook ff tjekkuh, als je dit te laat doet moet de de motor gespoeld worden, omdat ie helemaal droog loopt ...
(dat hoor je wel, maar dan is het te laat!)

prettige vakantie!
 
Bovenaan Onderaan