Oranje lampje van de airbag

Handige Harry

Forumguru
Bij mij brand er een oranje lampje van de airbag op mijn dashboard.

En met enige zekerheid kan ik vaststellen dat ik de veroorzaker ben van deze storing.

Ik wilde mijn dubbel din inbouwen, deze beschikt ook over navigatie.
Voor de navigatie moet je de gps sensor ergens onder prutsen.

Ik dus netjes vakkundig het dashboardkastje eruit gesloopt, en alle kabels er af gehaald.

Toen de gps sensor geplaatst en meteen getest of ik zo een goed signaal had.
Dat betekent dus dat ik de auto op contact heb gezet met de stekkers eraf.

1 van die stekkers zat de schakelaar waarmee je de voorste airbag aan of uit kunt zetten doormiddel van de autosleutel.

Signaal was prima, en alles weer aangesloten en dicht gebouwd.

Ik start de auto om een stukje te gaan rijden, en nu blijft het oranje storings lampje branden van de airbag.....

Wat kan ik hier zelf nog aan doen? Of moet deze storing uitgelezen worden?
657fc3cc629210312c61a2446af1b26c.jpg


02ea17a7c6b04e81416b68a7e1aabcb7.jpg
 
Laatst bewerkt:

paultie

Forumguru
Hi.
Heb dit ook met de S2 gehad. Doordat de schakelaar met contact aan niet beschikbaar bleek is de airbag nu uitgeschakeld. Er zij twee zaken te doen.
1. Naar de dealer voor een reset van de errors.
2. Iemand met VCDS lief aankijken om deze errors te clearen.
 

Cordoba

Forumguru
Resetten via claxon en raambediening is verboden vanwege de milieu-effecten. :D

Resetten van airbaglampje moet wel door een deskundige gebeuren: autodealer, autoschadebedrijf moet het volgens mij ook kunnen (misschien dat @s-line daar iets over kan zeggen?), en via VCDS goed resetten is volgens mij vrij lastig. (als het niet goed gereset wordt, heb je kans dat het lampje niet meer brandt, maar ook dat er geen enkele airbag meer afgaat bij een stevige aanrijding)
 

ertromp

Forumguru
Resetten via claxon en raambediening is verboden vanwege de milieu-effecten. :D

Resetten van airbaglampje moet wel door een deskundige gebeuren: autodealer, autoschadebedrijf moet het volgens mij ook kunnen (misschien dat @s-line daar iets over kan zeggen?), en via VCDS goed resetten is volgens mij vrij lastig. (als het niet goed gereset wordt, heb je kans dat het lampje niet meer brandt, maar ook dat er geen enkele airbag meer afgaat bij een stevige aanrijding)

Is prima via VCDS te doen hoor zonder vervolg storing of problematiek hierboven beschreven
 

Cordoba

Forumguru
@ertromp Als jij zegt dat het prima te doen is neem ik dat van je aan Erik, echter ook al gelezen dat het niet goed gedaan was (door beginnende VCDS-er??) en waarschuwing van een monteur, dat er geen enkele airbag het doet, zolang de foutmelding niet echt weg is. Ik kan niet beoordelen of die informatie juist is of alleen bangmakerij, maar lijkt me wel belangrijk om te weten dat dit zou kunnen gebeuren.
 

Spierings

Forumguru
Waarom een schadebedrijf? Een schadebedrijf zal je waarschijnlijk gewoon doorsturen naar een autobedrijf...

Een schadebedrijf zal zich richten op schades en niet op storingen wissen, daarvoor is een autobedrijf.

Gewoon naar een autobedrijf gaan!!.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Schadebedrijven hebben waarschijnlijk meer ervaringen met airbags en storingen wissen dan een normale garages. Dealers vragen tegenwoordig alleen al voor het uitlezen van foutcodes meer, dan dat een eenvoudige (VAG-gerichte) uitleestool kost. Met andere woorden: als je bij je eigen auto met zo'n tool uit de voeten kan, heb je die na 1 keer gebruik al terug verdiend.
 

Spierings

Forumguru
@Cordoba storingen wissen stelt echt niks voor en ieder fatsoenlijk garagebedrijf moet dit kunnen.. Een schadebedrijf weet weliswaar wat ze moeten doen als ze eruit klappen maar dat betekend niet dat ze goed zijn in diagnose stellen van het airbagsysteem... heb vaak zat storing moeten zoeken voor schadebedrijf in de autogarage waar ik werkte..

Nogmaals het gaat hier gewoon om een storing wissen. Dat is bijna de simpelste handeling die bijna iedere Dombo met een obd tester kan doen..

Wie zegt dat je hiervoor naar de dealer toe moet... Zelfs de kleine garage heeft vaak een universele tester van bv Bosch waarmee dit ook kan.... Voor een schappelijk bedrag hebben die dat lampje zo uit gezet..

Nogmaals een schadebedrijf is er om schades te maken, niet om problemen aan auto's te verhelpen... Grote kans dat je dus gewoon wordt weg gestuurd....
 

Cordoba

Forumguru
@Handige Harry google maar eens op Smeets Solutions (voorbeeld) of op OBD tools (ander voorbeeld andere leverancier) en als je gaat zoeken vindt je waarschijnlijk nog wel goedkopere. Voor iets meer geldt vind je ook tools die jongere bouwjaren aankunnen (denk aan 100-200 euro). Hier kun je minder mee dan met VCDS, maar het is ook goedkoper, en bij VCDS en andere programma's voor de laptop, heb ik altijd de vrees dat het na een update van de laptop software niet meer werkt (ik heb het dan over het OS (bijv. windhoos), niet over update van de VCDS software.

@Spierings Een doorsnee foutmelding wissen, daarvan weet ik dat het simpel is. Ik had eigenlijk het idee dat dit voor een airbagstoring ingewikkelder is, maar krijg uit jouw reacties en die van ertromp nu toch het idee, dat dit niet klopt, en het even makkelijk is.
 

Handige Harry

Forumguru
Lampje is uit van de airbag, langs de lokale universele garage gereden.

Verhaal uitgelegd, stekker erin en foutcode verwijderd.

+ - 2 minuten binnen geweest, kosten onbekend.
Moest nog maar een keer terugkomen als de baas er was.


Maar zal €10; zijn ofzo schat ik, en met een beetje geluk service van de zaak
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan