DIY Oplossen rammelend raambedieningspaneel Octavia III

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik stoorde mij het afgelopen jaar best vaak aan het raambedieningspaneeltje, wat vooral bij de lagere tonen uit de speakers hinderlijk rammelde. Ik was het vergeten om te melden bij de 30.000 beurt, dus nu maar zelf aangepakt.
Je haalt de onderkant van de deurgreep los door de afdekking van onderuit los te trekken. Niet te hard, niet te zacht, beetje op gevoel, zonder de afdekking meteen kapot te trekken.

bdb719685d52062023ebe362071c6976.jpg


Als de afdekking is weggenomen, dan steek je met een grote schroevendraaier schuin naar onderen in het ronde gat en je wipt dan het raambedieningspaneeltje los. Dat zit best stevig vast, dus niet te voorzichtig. Zit links en rechts met drie palletjes geklemd.

91c25c25710670591cb3ae90805de800.jpg


Als het paneel is losgekomen, trek je het rode heveltje omhoog (zie de foto) en dan kun je de stekker uitnemen door het zwarte palletje onder het rode heveltje in te drukken.

f26dde177815d89371423faa360b67c5.jpg


Daarna wip je het paneel met de knopjes uit de houder, zit aan beide zijden met drie palletjes geklemd. Met een klein schroevendraaiertje lukt het uitnemen zonder al te veel moeite.

Daarna plaats je op vier punten kleine stukjes plakfoam (ik had een doosje van de Action liggen). Twee aan de bovenkant en 1 aan iedere zijkant.

50cf3184d84f88f561f2ca2e5ef28e5f.jpg


Daarna druk je het paneel met de knopjes weer in de houder. Let wel op dat de foam er ook tussen klemt en er niet af wordt gedrukt tijdens het terugplaatsen.

6b92345e9a62ee031ba2465f753ace43.jpg


Nu kun je de stekker weer terug plaatsen, het paneeltje weer op zijn plek drukken en daarna de afdekking terugplaatsen. Let bij dat laatste wel op dat je vooral aan de bovenkant zorgt dat de weerhaakjes aan de deurgreep precies in de gaatjes in de afdekking grijpen alvorens de afdekking helemaal vast te drukken. Anders gaat de afdekking wijken en dat oogt niet zo mooi.

Uiteraard alles uitvoeren op eigen risico ;)
 
Laatst bewerkt:

Roeland80

Forumguru
mooie how too! ik wilde mijn huidige raambediening verwisselen voor die met chromen afwerking kan ik deze how too mooi voor gebruiken!
 

Petter

Lid
Vandaag ook maar even getackeld. Werkje van een 20 minuten. Ik heb op het witte frame waar het paneeltje inklikt ook wat foam aangebracht. Nu weer een rammelvrij, en geen hinderlijk geluid meer bij de lagere tonen uit de speakers.
Thanks voor deze howto
 

1983jeroen

Forumguru
Ik had ook al sinds ik de auto heb een rammel die ik niet kon plaatsen.
Net naar aanleiding van dit topic de boel even losgemaakt. Heb er van dat textieltape op geplakt dat ook voor kabelbundels gebruikt wordt.
Aan beide kanten aangebracht en ook op de witte houder.
Het lijkt opgelost :)
 

Herperduin

Forumguru
Dank! Op de lijst van to do gezet. Hier ook “last” van rammeltje als ik audio met diepe bas harder zet dan goed (maar wel lekker) voor de oren is!
 

1983jeroen

Forumguru
In mijn vorige Octavia was het toch een andere rammel die ik nooit heb gevonden.
In de huidige zat het bewuste paneeltje wel echt los.
Vreemd dat ze dat zelfs in 2019 nog zo bouwden...
 
Bovenaan Onderaan