Ophangpunt versnellingsbak afgebroken

Qali77

Lid
Iemand al gehoord van het volgende probleem?

Rij sinds 2014 met de Octavia Combi en eigenlijk nog geen noemenswaardige problemen/kosten gehad tot vorige zondag... 180000km en 4 jaar oud.
Tweede en vierde versnelling vielen plots weg en de wagen daverde als gek.
Skoda Assistance gecontacteerd en afgesleept... Bij de concessiehouder stelde men dan dinsdag vast dat de 2 ophangpunten waar de bevestigingsbouten ingevezen worden om vast te zetten op hun steun beiden gewoon gescheurd zijn en de bak dus loszit.

De concessiehouder heeft dan Skoda gecontacteerd teneinde een tussenkomst te regelen maar Skoda weigerde dit.
De verantwoordelijk garantie stelde dan voor om 15% korting te geven op de werkuren, de man had nog nooit een dergelijk defect gezien.
Gezien hij Skoda aanvankelijk zelf ingelidcht heeft en een tussenkomst gevraagd en hij onmiddellijk 15% korting gaf heb ik de indruk dat er meer aan de hand is...
Heb alleszins mijn rechtsbijstand gecontacteerd gezien het mij eerder een const§ructie fout is dan een gewoon defect...

Kostprijs van deze grap 2700 euro...

Nog iemand gehoord van dit probleem.


Er gaat nu dus een gereviseerde ruikbak in samen met een nieuwe koppeling.

Iemand ervaring met EuroTransmissie Revisie Rotterdam?
 

hemi24

Forumguru
In het verleden waarschijnlijk al eens gedemonteerd geweest, waarbij de monteur zich had voorgenomen de bouten na de koffiepauze vast te zetten...
 

Duijzer

Donateur
Bizar verhaal, nog nooit van gehoord..... Dit is geen slijtagedeel wat na een bepaalde leeftijd of kilometerstand versleten is...... Ik snap dat ze snel 15% korting geven op de uren (wie controleert dan hoeveel uren er in zitten....?) en hopen dat je het slikt.
Aan de andere kant, de garantie is voorbij. En om een juridische strijd aan te gaan die misschien jaren gaat duren en waarvan het de vraag is of je gaat winnen is ook een keuze.....
Ik zou eens een second opinion aanvragen bij een ander bedrijf (misschien hebben zij een creatieve oplossing die werkt).
 

Space_NL

Senior Member
Mwoah, bij PON beroepen op wettelijke garantie maakt veel kans in dit geval lijkt me.

Bij mijn EGR bleek toen ook meer mogelijk als de dealer eerst aangaf..
 

Qali77

Lid
@Space_NL De garagehouder heeft D'Ieteren reeds gecontacteert op de dag dat het voeruig bij hen aangekomen was maar D'Ieteren geeft geen tussenkomst.

W
 

Space_NL

Senior Member
Wellicht zelf contact opnemen met de importeur en aangeven dat je wettelijke garantie wil claimen? Is Europees recht, dus naar ik aanneem ook in België.

Zelf heb ik toen ook de dealer gepasseerd.
 

Qali77

Lid
Ook na 4 jaar?

Heb 2 foto's van het probleem in de galery staan...

Intussen contact gehad met 3 dealers.
Eentje wou helemaal niks van commerntaar geven.
Bij de 2 andere is het probleem al reeds voorgevallen doch netjes binnen garantie...

Een firma gekend in revisiebakken kende het probleem en gaf als oorzaak aan een slechte tap of een minder kwalitatieve legering.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Bij de 2 andere is het probleem al reeds voorgevallen doch netjes binnen garantie...
Dan zullen hier vermoedelijk in de loop der tijd vanzelf nieuwe gevallen naar boven drijven vermoed ik. Mogelijk toch een fabricage fout (daarvoor zijn de huidige aantallen mogelijk op dit moment nog te laag om daarvan te kunnen spreken, maar dat is altijd zo met de aller eerste gevallen immers)

Lastige kwestie idd want buiten garantie maar zeker binnen verwachte levensduur wat je als consument mag verwachten.
Gelukkig heb je rechtsbijstand die zou ik nu aan zet laten met alle betrokken partijen.
 

Qali77

Lid
@turboturbo het bizarre is dat de "breuk" quasi perfect is zoals op de foto te zien, niet hobbelig of hoekerig, niet gekarteld... Ik vind het een bizarre panne.
 

Qali77

Lid
@Peter-036,
gezien het schoo zijn van de breuk ga ik ervan uit dat het plotse gebeurtenis was en niet iets dat al sluimerde.
Bij een plotse gebeurtnenis ga ik ervan uit dat er bij extreem-rijgedrag of snelheidsremmers bijkomende schade is en die is er u niet.

Metallurgsch laten onderzoeken gaat inderdaad stukken van mensen kosten maar denk dat als er een expertise gedaan wordt door de verzekering dit misschien als iets kan verklaren.

De bout zelf heb ik niet gezien buiten het feit dat ze op de foto zichtbaar is.
 

Qali77

Lid
De expert is langsgeweest en dit is zijn conclusie...

De versnellingsbak heeft volgens ons een kwaliteitsprobleem waardoor de bevestigingspunten afbraken,
met hoge kosten tot gevolg.
Hoewel de fabriekswaarborg niet meer van toepassing is, valt dergelijke schade voor een voertuig van +- 4,5
jaar oud, niet binnen het normale verwachtingspatroon.
 

Cordoba

Forumguru
@Peter-036,
gezien het schoo zijn van de breuk ga ik ervan uit dat het plotse gebeurtenis was en niet iets dat al sluimerde.

Het kenmerk van een vermoeidheidsbreuk (al dan niet als gevolg van bijvoorbeeld een materiaalfout) is juist dat het oppervlak glad is: de scheur is langzaam steeds verder gegroeid waardoor oneffenheden weggeschuurd zijn door het deel aan de andere kant van het breukvlak.

Bij het beginnen lezen van dit topic dacht ik in eerste instantie aan een auto die verkeerd opgekrikt is, of bij het afrijden van een trottoir of iets dergelijks met de bodem de rand van de borduur heeft geraakt. Als er meerdere gevallen bekend zijn, wordt dat een onwaarschijnlijke oorzaak, en lijkt de oorzaak echt ergens op de productielijn te liggen (montagefout, fout in gebruikt onderdeel of iets dergelijks).
 

Qali77

Lid
of bij het afrijden van een trottoir of iets dergelijks met de bodem de rand van de borduur heeft geraakt.

Zou er in dit geval geen nevenschade zijn aan de bodemplaat of dergelijke? Want die is er niet.

Dit werd ook vermeld door de expert
" Het voertuig raakte volgens onze informatie nooit betrokken bij een zwaar ongeval, dat dit schadebeeld
zou kunnen hebben veroorzaakt."

De expert is van mening dat er 1 bevestigingspunt gedurende iets langere tijd afgebroken is.
De twee anderen zijn zeer recent afgebroken.
 

Cordoba

Forumguru
Dan bevestigd de expert dus wat ik al noemde, en zoals ik al schreef: bij meerdere vergelijkbare gevallen is het onwaarschijnlijk dat het ligt aan schade door ongeval/stoeprand/verkeerd opkrikken. In theorie zou het kunnen zijn dat bij het raken van de bodem (bij borduur, verkeersdrempel of iets dergelijks) alleen de versnellingsbak wordt geraakt, maar als dat bij meerdere auto's gebeurd, is dat wel heel erg toevallig.

Bij het zoeken naar een mogelijke oorzaak moet je allereerst alle mogelijkheden op een rijtje zetten, vervolgens ga je kijken naar welke mogelijkheden afvallen doordat de randvoorwaarden niet overeenkomen met de klachten/beeld/schade van het geval. De mogelijkheden die je dan over houdt, zijn de echte mogelijkheden en daar ga je de waarschijnlijkheid van beoordelen. Als er meerdere vergelijkbare gevallen zijn, wijst dat er op dat het geen unieke combinatie van krachten/incidenten is, dus dat er een reële kans is dat zoiets plaatsvindt. Eigenlijk een beetje dezelfde methode zoals je die op tv ziet bij "Air crash investigation".
 

Qali77

Lid
Voorlopig nog geen reactie van Skoda.
Zonet de garage gebeld en daar wist men mij te vertellen dat Skoda extra foto's opgevraagd had evenals foto's van de onderkant van het voertuig van mogelijke schade om na te gaan of die een oorzaak kunnen zijn.
Volgens de garage is dit dus niet het geval...

Dus...
- Volgens de expert is de schade zeker niet de verwachtingstermijn die je van een voertuig zou hebben.
- Is er volgens de info van de expert geen ongeval geweest die de schade zou kunnen verklaren.
- Is er volgens de garage ook geen schade aan de onderkant van het voeruig die de schade aan het versnellingsbakhuis
zou kunnen verklaren .
- Zijn er volgens de uitleg van een andere garage nog 2 gevallen waar hetzelfde probleem zich voordeed en werden deze
hersteld onder garantie...
 
Bovenaan Onderaan