Opgelost: Verbruikers bij contact zonder draaiende motor, accu dood?

peterhuppertz

Forumguru
Gisteren was ik bezig met een SDHC-kaartje met 150 albums in mijn Columbus.
Het kan best zijn dat ik daarbij het contact aan had... en dat ook de dagrijverlichting en de climate control aan stond, en ik denk zelfs de spiegelverwarming (die niet meeloopt op het knopje van de achterruit-verwarming, maar zijn eigen bediening heeft).

Ik denk dat het twintig minuten geduurd zal hebben; zeker niet meer dan een half uur.

Daarna was mijn accu plat en moesten we de auto van mijn lief ernaast zetten om de Octaaf te beademen.

Twee vragen:
1. Heeft die Octavia 2 niet een modus waarbij hij na verloop van enige tijd de verbruikers uitzet als het contact aan staat zonder draaiende motor? Zo ja, kan het zijn dat iemand dat (met VDCS of hoe heet dat) heeft uitgezet, en dat het weer aangezet moet worden?

2. Ik heb alweer enige jaren alleen maar diesels gereden, en die hebben wat meer prik aan boord. Is het normaal dat, als je twintig minuten je contact aan hebt (met dagrijverlichting en audio en spiegelverwarming) de accu zo leeg is dat het ding niet meer wil starten? Of betekent dat gewoon dat mijn accu uit z'n lijden verlost moet worden?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Of betekent dat gewoon dat mijn accu uit z'n lijden verlost moet worden?
Meten is weten en gissen is missen :maakmegek:
De accu doormeten is de enige manier om er achter te komen hoe de situatie is.
Bij mijn auto gaat zonder draaiende motor de elektrische installatie, dus ook de radio, in de slaap Mode om te zorgen dat de auto daarna nog start. Meestal is dat al na 10 tot 15 minuten. Tijdens telefoneren bij stilstand kun je dat met 10 minuten verlengen.
De afgelopen dagen heb ik alleen korte ritjes gemaakt en dan is de muziek na een paar minuten al uit.
 

peterhuppertz

Forumguru
Tsja, de zuurgraad van de accu kan ik niet meten, en met een multimeter kom je niet ver als het erom gaat de gezondheid van de accu te bepalen... toch?

Bij mijn auto gaat zonder draaiende motor de elektrische installatie, dus ook de radio, in de slaap Mode

Ja, van PSA ken ik dat. Is vooral fijn als je een elektrisch bediende achterklep hebt... en je dan de auto moet starten om de achterklep te kunnen sluiten. ;)
(ik denk geregeld met weemoed terug aan die auto, maar dat is één van de weinige dingen die ik NIET mis)

Maarre, heeft de O2 die mogelijkheid ook, om zichzelf elektrisch in slaap te wiegen na een bepaalde tijd?
 

Canon-Eye

Forumguru
Maarre, heeft de O2 die mogelijkheid ook, om zichzelf elektrisch in slaap te wiegen na een bepaalde tijd?
In principe hebben Skoda's (en andere VAG-produkten, vermoed ik) dat wel, maar ik merk dat alleen als ik in de auto zit te lezen met de radio en eventueel binnenverlichting aan terwijl mijn vrouw boodschappen doet. Na exact 30 minuten valt de radio stil (binnenlicht gaat al eerder uit trouwens), als ik hem dan aanzet gaat hij na wederom 30 minuten opnieuw uit. Maar ik heb dan uiteraard niet het contact aanstaan en dat had jij wel. Dat kan een verstorende factor zijn vwb het automatisch uitschakelen.
De extra verbruikers die wat meer stroom vragen dan alleen de radio helpen natuurlijk niet.

Een garage heeft wel spullen om de accu goed door te meten en zo vast te stellen of 1 of meer cellen kapot zijn.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb mijn auto’s nooit zo lang op deze wijze op contact gehad. Maar gezien het feit dat de radio pas uit gaat na een half uur, en dat er dus een schakeling is om deze wijze van uitputting van de accu te voorkomen, zou ik zeggen dat er bij jou(w accu) iets mis is....
 

Antera

Donateur
Jazeker gaan module's in slaapmodus maar bij ene slechte accu dan is het zo afgelopen en red hij het niet lang. de kans is erg groot dat je accu al erg slecht is of dat deze amper tot niet word bijgeladen. Of niet voldoende. Nieuwe generatie meld wel wanneer de motor gestart moet worden vanwege een dreigende lage accu spanning.
 

peterhuppertz

Forumguru
Vroeger, toen dynamo's en spanningsregelaar/gelijkrichters nog losse units waren, wist ik nog hoe je dat kon troubleshooten. Vandaag de dag kan je eigenlijk alleen nog aan de accupolen meten... en ik meen me te herinneren dat je, als je met lopende motor aan een brakke (of in elk geval niet volle) accu het potentiaalverschil ging meten, je een te lage spanning meet. Aangezien ik geen gekend goede accu bij de hand heb, kan ik dus niet zeker stellen of het laadsysteem (dynamo/spanningsregelaar/gelijkrichter/bekabeling) in orde is. Het enige dat ik weet is dat er geen probleem is met de massaverbinding.

Nou zit ik te denken, als het laadsysteem niet in orde is, is de kans groot dat je, als je de auto aan de startkabel start, en je gaat dan even acht minuten rijden, je daarna de auto niet opnieuw kunt starten... als je dat wel kunt, heeft het laadsysteem in elk geval in korte tijd genoeg jus in de accu gekregen om toch te kunnen starten.

Afijn. Ik heb een half jaar garantie, dus ik ga me, gewapend met die informatie, maar even bij de occasiondealer melden. Als ik straks een fatsoenlijk geladen accu heb, probeer ik dat kunstje van exact 30 minuten weer, maar nu durf ik het niet aan.
 

andrehj

Forumguru
Ik denk dat je je niet moet vergissen in het stroomverbruik van alle electronica in je auto. Als je auto op contact staat zijn alle modules aan en vallen ze niet in slaap.
Zelf hang ik de auto altijd aan een externe voeding als ik langer dan een paar minuten met VCDS werk (en dan zorg ik ook nog dat er geen (dagrij)verlichting brandt).
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik kon mijn vorige auto rustig een uurtje laten staan met het contact aan.
Maar ja, dat was een diesel met zes emmertjes in plaats van vier, dus daar zat denk ik een groter knoopcelletje in... en bovendien was dat ding zo intelligent om de grote verbruikers (dagrijverlichting, climate control en dat soort zaken) sowieso al uit te zetten als de motor niet liep. Vandaar dat het me een beetje verraste.
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn een heleboel situaties waarin een VAG-auto van alles uitschakelt om stroom te besparen (bijv. ook tijdens het rijden, als de accuspanning te laag is). Ik denk dat het in deze situatie met opzet niet is gedaan, zodat een monteur in de garage ook van alles aan allerlei systemen kan testen. Het inschakelen van veel grote verbruikers (zoals airco/climate control) is een zo grote belasting dat ook een goede accu dat niet lang vol houdt. Ook een Fransoos trekt het niet lang als de airco/climate control ingeschakeld staat op de accu. In vroeger tijden waren er sportieve rijders die de airco uitschakelden tijdens een sprintje om zo een aantal extra pk's ter beschikking te hebben, dat geeft denk ik wel iets aan.

Een accu kun je eigenlijk alleen goed doormeten als ie goed opgeladen is, dus dat is een aandachtspunt. Als je twijfelt aan de accu, kun je die er uit halen en aan de lader hangen, en als ie vol is de accuspanning meten. Als je vervolgens de accu gewoon laat staan (zonder er iets op aan te sluiten, dus ook geen lader), en dan na verloop van tijd de accuspanning opnieuw meten. Bij een accu met een kapotte of slechte cel, zul je zien dat na een nachtje staan, de accuspanning zakt naar 12 Volt of lager.
 

peterhuppertz

Forumguru
Vanmorgen draaide de startmotor maar moeizaam rond, maar net toen ik dacht "ojee, dat gaat 'm niet worden" vond de motor het goed genoeg.
Ritje van twintig minuten, zonder veel verbruikers. Even ontwasemen, licht aan, maar dat was het. Bij kantoor (waar de auto later begroet werd door de 911 GT3 van mijn collega, die tevens mede-eigenaar van het bedrijf is) draaide de startmotor met het normale enthousiasme.

's Middags kreeg ik wel de indruk dat de startmotor weer wat langzamer draaide, maar binnen twee omwentelingen liep het blok al. Na een rit van twintig minuten thuisgekomen.

Spanning op de accu: 11,95V
Vervolgens spanning bij lopende motor op de accu gemeten (stationair): 13,7V. Dat is wat lager dan je normaal zou zien, maar op een volle accu zou de laadspanning hoger moeten zijn.

Morgenochtend ga ik nog een keer meten voordat ik de auto start. Morgen is een thuiswerkdag (daar hebben wij er twee van per week), maar ik heb al aangekondigd dat ik in de loop van de dag even "uit de lucht ben" om dit voor het weekend opgelost te krijgen.
 

peterhuppertz

Forumguru
Vanochtend:
Zonder draaiende motor: 11,74V

Motor gestart (uche... uche... broem!), op 1500 toeren: 14,4V.
Conclusies:
Motor heeft geen startproblemen. Laadsysteem lijkt OK. Accu lijkt aan het eind van zijn economische levensduur. ;)

Om half twee wordt de accu vervangen (en dan ook gelijk de GPS-antenne).
 

peterhuppertz

Forumguru
We zijn er weer.

Ik heb die startmotor nog niet zo gretig horen draaien als vanmiddag; ook niet nadat ik een half uurtje met de radio aan met de GPS-antenne zat te experimenteren.

Enne, oja, die GPS-antenne? Die was ook kaduuk. Nu niet meer. :)
upload_2018-3-15_16-12-2.png

Nou kan die onhandige spriet er ook definitief af, want die is volgens mij alleen voor telefoon (gebruik ik niet) en GPS (gebruik ik nu ook niet meer want er ligt zo'n losse GPS-muis met dubbelzijdig tape binnenin, bovenop de radiobehuizing).

De auto is nu 100% zoals ik 'm wil. :cheer:
Afgezien van wellicht een nieuwe kaart voor de navigatie, maar dat komt nog wel, dat heeft geen haast... zelf blijf ik toch met TomTom op de telefoon navigeren. Het is alleen voor als er es wat met mijn telefoon is, of voor als mijn vrouw (die een iPhone heeft en dus geen houder (en bovendien ook geen TomTom, omdat die k*ttekoppen van Apple niet willen dat je een SD-kaart in hun produkt stopt).
 

peterhuppertz

Forumguru
1. Onderkantbewassing na een pekelperiode
2. 40 uur per week werken, doordeweeks 80% van het huishouden (koken, opruimen, keuken schoonhouden, kattebak, kat voeren, lunch smeren etc.) in verband met de matige gezondheid van mijn lief
3. In het weekend 50% van het huishouden (stofzuigen, de was, klusjes) en vaak kleinkinderen. Ze zouden het liefst elk weekend hier logeren... alle vier... maar daar komt niks van in.

Dan kan het zijn dat een handbewassing er nog weleens bij inschiet. Dan kan ik natuurlijk de auto een maand lang vies laten worden... maar dan trek ik 'm liever even door de wasstraat. De auto is er voor mij; ik ben er niet voor de auto. Het is voor mij een gebruiksvoorwerp, geen altaar. ;)

Als ik later groot ben, koop ik een MX-5. Die mag met het handje gewassen worden.

En ja, hij kan eraf geschroefd worden. Maar na vijf jaar met een haaievin ga ik dat vast een keer vergeten.
 
Bovenaan Onderaan