OPGELOST: piepend/fluitend geluid bij gasgeven

alwaysrich

Nieuw lid
:super:Eindelijk, gevonden.

Hallo iedereen,

Staat nu 5000km op de teller en ben zeker zeer tevreden maar sinds gisteren hoor ik een piep geluid als ik gas geef.

Even ter verduidelijking, je moet er op letten en enkel hoorbaar met radio af of niet te hard. Dus in neutraal of 1e en je geeft gwn een klein tikje gas dan hoor je even precies een volgeltje sjilpen. een fractie van een seconde "sjilp" dus
24.gif

Daarna hoger in snelheid of toeren niets meer.. rond 900toeren maar weet niet of het ermee te maken heeft. Ook dacht ik het soms te horen als ik in 2e ambriage terug laat komen bij motorisch remmen maar kan verbeelding zijn.

Ik heb geen idee waar het van komt. Lijkt wel een riem in de motorkap die zowa slipt een paar milimeter.

Iemand die dit herkent en denkt te weten wat het is? Voor de rest geen lampjes en loopt de motor ook gwn goed. Maar het kan mss een begin zijn?

ALvast bedankt.
<font color="red">
EDIT: ik heb op een website waar een revieuw stond van een peugeot 1.4 HDI iets gelezen over een URG klep die 'beslist' of die de gas laat circuleren. Die had ook precies een eend in de motor zitten, gwn bij het beginnen met gas geven. Het motortje was vuil, is vervangen geweest.

Vreemd, nu al?
confused.gif
</font>

Het probleem is de N75 klep (de diversion valve) die als je voor de kap staat ongeveer 30cm rechts van je turbo zit. Als je je contact aanzet zonder te starten zie je deze ook effectief bewegen. Aangezien deze klep helemaal van plastic is (Bosch natuurlijk) zijn na een poosje deze bewegende plastic delen wat "opgedroogd". als je de motor stationair laat draaien en iemand zacht gas laat geven (stationair tot 1200 TPM) zie dat plastic staafje telkens heen en weer gaan, tijdens bewegen paar keer spuiten met siliconenspray, en eindelijk is dat vogelnest uitgeroeid, geen gepiep en gefluit meer.

Hopelijk hebben jullie er wat aan.

groeten alwaysrich

japiejo5

Actief lid
Ik meen ook een piep/fluittoon te horen als ik gas geef,...als ik naast de auto blijf staan dan,...maar dan bij zegge 2000 rpm +,...dacht eigenlijk dat dat de turbo was,...

JanM

Nieuw lid
Heeft u toevallig een foto of een afbeelding waar de n75 zit?
Is deze van bovenuit bereikbaar?
Ik heb momenteel een gelijkaardig probleem maar ik kon die N75 niet vinden.

Groeten Jan

red1100

Nieuw lid
geluid

[moderatorbreak]Niet onnodig quoten![/moderatorbreak]

is het mogelijk om een foto te plaatsen waar de klep zit, ik kan hem niet vinden?

En waar spuit je een beetje WD40 op dan ?
Of overal ? :-)

[moderatorbreak]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/moderatorbreak]

red1100

Nieuw lid
ik weet nu hoe het eruitziet maar kan het in de auto niet vinden ben niet zo technisch,zou iemand een foto kunnen maken WAAR het in de auto zit?
alvast bedankt

Monteurtje

Forumguru
Dat kan kloppen dat je het niet kan vinden. Want ik heb de link bekeken. Daar staan 4 foto's, waarvan geen een op een octavia 2 tdi zit.
N75 bij een octavia 2 is een magneetregelblok. En dat is dat vierkante kastje boven je remvloeistofresservoir. Naast de accu. Met een stekker met 6 of 8 vacuumslangentjes. misschien wordt de klep bij de inlaat bedoelt van de egr? door alwaysrich.

sjorsweijers

Nieuw lid
Hallo Monteurtje,

Ik beschik over een skoda fabia 1.4 TDI bj 2006 motercode BMY
Graag wil ik weten of ik beschik over een stekkertje N75 of dat dit ook verwerkt zit in de magneetregelblok. vierkante kastje.

Bovenaan Onderaan