Opgeleverde Octavia RS'en

Dutch4x4

Senior Member
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Hier trouwens leuk kwootje uit een ander forum:

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik zit hier in de sport auto een verglijk te lezen tussen GTI, Octavia RS, Leon 2.0 TFSI en A3 2.0 TFSI. Allemaal 200pk behalve de Leon, 185pk. De octavia is de snelste gevolgd door de leon en GTI/A3. Kleine verschillen maar toch opvallend dat de Leon met minder pk's de A3 en GTI voor blijft. En bij Skoda hebben ze beter hun huiwerk gedaan dan bij VW/Audi.

[/ QUOTE ]

Heb de sport auto niet bij de hand, dus ben wel benieuwd op welke manier de RS 'de snelste' is. Want de Golf GTI is zo ongeveer door iedereen onthaald als het nieuwe non-plus-ultra op GT/GTI-gebied.
 

SeriousSas

Nieuw lid
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Berichtje van Pon /forum/images/graemlins/frown.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Hartelijk dank voor uw bezoek aan onze website. Op de door u gestelde vraag
kunnen wij als volgt berichten.

Het is niet mogelijk een 2 DIN radio, anders dan een Skoda-radio, in te
bouwen in een RS combi.
Via de display van de Skoda-radio (Stream of Audience) wordt de Parking
Distance Control weergegeven. Dit is niet zichtbaar in het MaxiDOT display.

In het vertrouwen u met deze informatie van dienst te zijn, verblijven wij,

Met vriendelijke groet,
PON MOBIEL


[/ QUOTE ]
 
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Ik heb wel geen RS, maar wel een Elegance (dus standaard PDC) en een aftermarket radio. Je krijgt dus geen mooi plaatje van hoe ver je van een obstakel afzit, maar de piepjes blijf je gewoon horen. Prima bruikbaar voor wat PDC moet doen dus.
 
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Na ruim drie weken gereden te hebben in mijn nieuwe bolide, leek het me wel aardig om mijn ervaringen met de 'New RS' eens even beknopt te schetsen:

Exterieur:
Alhoewel een kenner direct ziet dat dit geen 'gewone' O2 is, ben ik zelf erg te spreken over het ingetogen, bescheiden sportieve uiterlijk van de auto. Voor mij hoeft een auto niet zo extreem op te vallen. Inmiddels twee keer gepoetst en dat bevalt ook uitstekend. Xenon-verlichting is inmiddels door de dealer juist afgesteld (stond veel te hoog) en ben nog niet helemaal tevreden over het sluiten van de deur aan de bestuurderskant. Deze valt aanzienlijk moeilijker in het slot dan de overige deuren. In de naden sluit de deur echter perfect; vooralsnog maar eens even wachten met verstellen van scharnieren etc., het kunnen ook de rubbers zijn die zich nog enigszins moeten 'zetten'.

Interieur:
Heerlijke (maar redelijk harde) sportstoelen, gedeeltelijk leer en geperforeerde stof. Stuur ligt lekker in de hand, overzichtelijke, ergonomische bediening van alle functies. Veel ruimte voorin, zelfs met mijn lengte (1.98 m). Achterin voor 'normalere' lengtes voldoende hoofd- en beenruimte. Kofferruimte van de combi is enorm. Als aanstaande vader was dit overigens ook één van de eisen voor aanschaf van een nieuwe auto. Over het algemeen geen enkele op- en/of aanmerkingen m.b.t. het interieur.

Comfort:
Alhoewel ie op 18" staat, toch nog redelijk comfortabel geveerd/gedempt. (Ook van mijn vrouw nog geen klachten gehoord over de 'sportievere' vering/demping van de auto.) Voor mij een prima compromis tussen comfort en sportiviteit.
Gescheiden airco werkt prima; regensensor word ik helaas nerveus van: had van mij niet gehoeven. Zelf de intervallen instellen vind ik persoonlijk prettiger; Audisysteem Stream met soundsystem: radio matig (ontvangst), cd uitstekend, geluid boxen ook uitstekend; Coming home/Leaving home heb ik inmiddels helemaal uitgeschakeld, zeker nu we weer in de 'lichte' periode van het jaar zitten. Misschien schakel ik dit in de winter weer in. Jammer overigens, dat er geen instapverlichting (in de spiegels) op de RS zit. Automatisch dimmende binnenspiegel vind ik wel weer handig.

Motor:
Voor mij is de 2.0 TFSI motor qua vermogen precies perfect. Heerlijke acceleratie in alle versnellingen en bij bijna alle toerentallen. Deze auto is zowel lekker rustig te rijden als sportief-dynamisch. Vooralsnog heb ik dan ook geen enkele behoefte deze auto te laten chippen. Verbruik tot nu toe (ca. 1200 km gereden) ongeveer 9,8 liter/100 km. Iets meer dan 1 op 10 dus. Alleen maar complimenten voor deze heerlijke motor en bij lekker doortrekken of afremmen op de motor toch wel een lekkere sportieve sound. Ik zit nog steeds in de 'inrij-fase'. Tot 1000 km heb ik hem ingereden door tot maximaal driekwart van het maximaal aantal toeren te gaan en niet plankgas op te trekken. Van 1000 tot 1500 bouw ik nu het toerental geleidelijk op tot tegen het maximaal aantal toeren (overigens echt niet altijd, hoor). Ziet een beetje raar uit, niet?

Conclusie:
Voor mij de ideale auto: ruim, niet oncomfortabel, sportief, van alle luxe voorzien, heerlijke motor en niet té opvallend. Ik hoop hier dus nog veel veilige (en snelle) kilometers in te mogen rijden (met niet al te veel bekeuringen).

Als jullie het leuk vinden, zal ik over een tijdje mijn ervaringen nog eens 'updaten'.
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Leuk om te lezen! Netjes verbruik ook, ondanks de dikke sloffen. Zal nog wel ietsje stijgen zodra je klaar bent met inrijden, maar aan de andere kant zal hij na een km of 10 duizend ook wel weer zuiniger worden.

Dus ja graag, over een tijdje graag een update.

Maar wat is dat toch met vrouwen die niet tegen een stevig onderstel kunnen? Voor mijn vrouw kan 't niet hard genoeg zijn! (Het onderstel dan. /forum/images/graemlins/grin.gif )
 
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Goed en leuk verhaal LangeNeef, blijf je ervaringen posten!

Bijkbaar zijn onze Skoda's door dezelfde monteur in elkaar gezet, ik heb precies hetzelfde euvel met mijn deur. Misschien ben ik verzwakt door het lange wachten /forum/images/graemlins/smile.gif
 
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Mickie</font><hr />

Bijkbaar zijn onze Skoda's door dezelfde monteur in elkaar gezet, ik heb precies hetzelfde euvel met mijn deur.

[/ QUOTE ]

Ik heb zeker zes nieuwe O2 Combi's geprobeerd in de garage; ze hadden allemaal hetzelfde 'euvel'. Misschien hebben ze maar één monteur daar ! /forum/images/graemlins/smiley29.gif

Het heeft ook wel met luchtdruk c.q. vacuüm te maken. Als je bijv. het raampje aan de bijrijderskant iets open zet, sluit hij wel prima. Maar, het blijft niet helemaal normaal!
 
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Deze valt aanzienlijk moeilijker in het slot dan de overige deuren. In de naden sluit de deur echter perfect; vooralsnog maar eens even wachten met verstellen van scharnieren etc., het kunnen ook de rubbers zijn die zich nog enigszins

[/ QUOTE ]

Ik had net hetzelfde "euvel" in het begin !
MAAR, nu een goede 20.000 km verder gaat ze ook dicht als niks, alleen heb ik nu het gevoel dat ze niet volledig afsluit! Boven de 80 km/h heb ik windgeruis en volgens mij komt het van de deur. In het begin(als het portier moeilijk sloot) was dat windgeruis niet aanwezig.
Hij moet binnekort toch op onderhoud, dan laat ik het even nakijken!
 

Frankie

Actief lid
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Uhm, geen instapverlichting in de spiegels ??? waarom is dat ? buitenkant van de spiegels is toch op iedere O2 hoger dan de elegance gelijk !?
 
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Ook mij stoorde de weerbarstige bestuurdersdeur, maar zonder er iets aan te (laten) doen is het euvel na 6500 km inderdaad spontaan verdwenen.
 
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

En Mickie, al nerveus voor de oplevering?? Morgen (woensdag red.) als ik het goed heb, toch?

In elk geval reden voor een (klein) feestje in huize Mickie!! /forum/images/graemlins/473.gif
 
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Nerveus? Ik slaap al een aantal nachten beroerd, wat een ellende een nieuwe auto /forum/images/graemlins/laugh.gif Elke dag even met een smoesje naar de garage om even te kijken.

Morgenmiddag laat inderdaad het grote moment, 's middags lekker vrij om de tijdelijke leenauto even te wassen en uit te zuigen en dan op naar de garage.

Morgen zeker feest, ik heb mijn beste fles wijn al klaar liggen.
 

richyk

Actief lid
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Als je nou wat eerder naar bed gaat is het ook sneller morgen /forum/images/graemlins/cheer.gif Veel plezier morgen en vergeet niet je camera mee te nemen want je kunt het beste meteen na de aflevering foto's maken want dan is ie nog zo lekker schoon ! En dan kunnen wij natuurlijk ook ff meegenieten /forum/images/graemlins/cool.gif

Heb jij de auto trouwens bij Schilder gekocht ?
 
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Ik heb er geen woorden voor, wat een fantastische auto.

In de fotogalerij staat een foto inclusief de nieuwe alu dakrailing die er definitief op blijft zitten, ik ga ze niet vervangen voor een chromen versie, deze staan beter bij een zwarte auto denk ik.

@Richyk, ik heb hem inderdaad bij Martin Schilder in Schagen gekocht en mocht je ook info willen hebben inzake de dakrailing dat kun je even contact opnemen met Rino Kliffen (0224-212137). Ik ga vandaag een foto maken van onze beide auto's dan heb je ook een voorbeeld van de chromen versie.
 
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Van harte gefeliciteerd Mickie!

Welcome to the club!!

Heel veel snelle, veilige kilometers toegewenst! /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

hornet

Nieuw lid
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Gefeliciteerd Mickie. Veel plezier met je, zoals ze het hier bij mij op kantoor inmiddels noemen; "Gerecyclede Ferrari".

Hoop binnen een paar weken te volgen.
 

richyk

Actief lid
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Mickie, van harte gefeliciteerd, en hou de glimmende kant boven ! Ik ga zeker even bellen voor de dakrailing !
 
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Alweer een weekje of 6 verder, na mijn laatste post m.b.t. ervaringen met mijn RS. Hoog tijd (?) dus voor een update:

Inmiddels heb ik ca 3000 km gereden, de motor is dus goed 'los' en ik heb eindelijk de tijd gehad de grens bij onze Oosterburen eens over te gaan.....lachen!!!!

Alhoewel ik vorige keer schreef dat de standaard 2.0 TFSI motor voor mij prima was en ik niet de behoefte had voor enige vorm van vermogenstoename door chiptuning of i.d., is het het laatste weken toch behoorlijk gaan kriebelen. Power is zo verslavend...... Inmiddels contact gehad met mijn dealer en neig er sterk naar mijn auto door Abt te laten chippen naar 240 PK, 330 NM. Hoewel de prijs stevig is (eur 1.435,-), blijft de garantie intact en is Abt dé tuner voor VW-concern motoren. Nu nog maar even mijn vrouw overtuigen.....of toch maar stiekem laten doen????

Terug naar mijn ervaringen in met name Duitsland: Het was vrij druk, dus niet helemaal kunnen pieken, maar bij 220 km/h (op de klok) had ie nog ruimschoots power over. Remmen zijn overigens ook uitstekend (er kwam zo'n randdebiel met Nur Links-kenteken rijkelijk laat naar links, terwijl ik met ruim 200 aan kwam denderen). Goede stabiele wegligging en het grappige is, dat je veel dikkere bmw's en mercedessen er gewoon uit rijdt; dit tot groot ongenoegen van onze vrienden aus die Heimat!

Regensensor (waar ik vorige keer nogal wat kritiek op had) lijkt zich wat beter te gedragen. Op minst gevoelige stand gezet en daar werkt ie nu redelijk naar wens. De deur lijkt al wat beter te sluiten dan de eerste paar weken. Er zit af en toe een klein kraakje in één van mijn sound-system boxen. Wil ik binnenkort eens naar laten kijken.

Het verbruik valt me toch nog toe niet tegen. Ca. 9,7 liter per 100 km. Ben benieuwd of iemand verbruikscijfers heeft met een Abt-chip???

In de tussentijd (3 weken geleden) ook nog vader geworden van een zoontje. Hij voelt zich als een vis in het water in de RS, tenminste hij valt altijd meteen in slaap, zodra ik de motor start en ga rijden. Ook qua ruimte niets dan lof voor deze combi: ruim plek voor alle (baby)spullen. Alleen nog een een keer een zonneschermpje kopen voor de kant waar de maxi-cosi staat (zeker met de verwachte temperaturen van tegen de 30 graden).

Zoals ik al eerder schreef: ik (en met mij ook mijn vrouw en zoon) ben nog steeds bijzonder in mijn nopjes met mijn keuze voor de RS. Ook vrienden waarmee ik een stukje ben gaan toeren zijn verbijsterd over zoveel power uit een relatief 'brave' gezinsauto.

Als ik hem laten chippen en hier wat ervaringen mee heb, volgt de volgende update.

Overigens ben ik sowieso benieuwd naar jullie eventuele ervaringen met de abt-chip.
 

___JC___

Forumguru
Re: Opgeleverde Octavia RS\'en

Goed verhaal en herkenbaar, lijkt me een fantastische wagen. Als ik dit lees baal ik wel een beetje dat ik niet weer een RS geleased heb..
/forum/images/graemlins/frown.gif

Maar als ik me loonstrookje zie ben ik toch weer een beetje blij dat ik deze turbo-tractor genomen heb..
 
Bovenaan Onderaan