Opgehaald: Skoda Octavia Combi RS Race Blue

Rallye

Forumguru
Bedankt voor de complimenten. Ik heb vijf jaar lang (zeer tevreden) een zwarte gereden en nu moest er in ieder geval een andere kleur komen.

Sunset is het extra donkere glas vanaf de B-stijl. De elektrische achterklep is voor een Octi in Nederland voor zover ik weet geen optie. Heb jij andere info?

Informatie over de Columbus kun je in het daarvoor bedoelde topic vinden. Ik heb hem iet, dus weet er ook weinig van.
 

Zephir

Lid
Begrijp ik :) Die groene is ook echt mooi, als ik zou durven :)

Ik ga dat Columbus topic dan maar eens zoeken!

Bedankt, en veel plezier ermee hé!

Groetjes
 

Rallye

Forumguru
Vandaag viel mijn oog per ongeluk op de prijs van de RS sinds 1 juli: € 36.950. Zoals ik in maart al berekend had € 1.760 meer dan de (standaard) prijs die ik betaald heb. En in oktober komt er een BTW-verhoging.... Pon neemt wel een gok door de prijs zo rücksichtslos te verhogen terwijl de Focus ST (Wagon) in aantocht is........
 
Vandaag viel mijn oog per ongeluk op de prijs van de RS sinds 1 juli: € 36.950. Zoals ik in maart al berekend had € 1.760 meer dan de (standaard) prijs die ik betaald heb. En in oktober komt er een BTW-verhoging.... Pon neemt wel een gok door de prijs zo rücksichtslos te verhogen terwijl de Focus ST (Wagon) in aantocht is........

Ik heb er inderdaad € 36.950 voor betaald (beter gezegd, de leasemaatschappij). Had volgens de dealer met de verhoging van de BPM per 1-7-2012 te maken.

De RS is nu inderdaad wel aan de prijzige kant, zeker vergeleken met de seat exeo sport 2.0 TSI (210PK) uitvoering, die is € 34.325, terwijl de seat exeo st style 2.0 TSi (210pk) nog goedkoper is met € 33.425. De exeo st sport is qua uitrusting vergelijkbaar met de RS. Heb een proefrit in beide auto's gemaakt. De wegligging van de exeo is zeker niet minder dan de RS. De exeo is wel (veel) te klein wat mij betreft, zowel qua laadruimte als qua ruimte op de achterbank. Ook qua uitstraling vindt ik de RS mooier. Ik ben dus nog steeds zeer blij met mijn keuze voor de RS. Geen spijt :)
 

sitechris

Donateur
Ik koop liever een gebruikte A4 van meest recente model dan een Exeo, die vind ik te bedaagd en echt te ouderwets. De Octi veel meer een op zichzelf staand model, imo een veel betere keus.
 
Kan iemand met een RS wellicht nog ervaringen delen mbt de sportstoelen?
(Grappig is trouwens dat volgens de carebase van autoweek.nl de RS geen sportstoelen heeft :worshippy:)
 

Rallye

Forumguru
De sportstoelen in de RS zijn niet van het tyoe met hoge wangen. Ze zitten prima, ook als je iets breder bent. Ze hadden wat mij betreft nog wel iets lager gemogen. Ik kan ze niet op de laagste stand zetten omdat dan alleen het achterste deel van de zitting dan nog naar onderen gaat en de voorkant niet: dat knijpt af bij mijn knie.
 

Rallye

Forumguru
Ik keek net even bij de RDW. Mijn vorige RS Combi (zie onder voor de uitvoering) is op 10 november 2012 verkocht. Hij stond te koop in Brabant. Iemand van hier?
 
Ziet er wel goed uit. Snap alleen niet waarom je andere velgen krijgt met winterbanden?
Op mijn huidige zafira houdt ik dezelfde velgen bij wisselen zomer naar winterbanden en andersom.

De octavia combi RS krijg ik rond 15 januari op direct op winterbanden geleverd. Hoop dus wel op de juiste velgen.
 

Rallye

Forumguru
De meeste hogesnelheidsbanden hebben weinig soepele wangen. Als je ze op een velg zet of ervan af haalt kunnen ze beschadigen. Bovendien kan de velg daarbij beschadigen. Dat wil ik voorkomen. Daarom heb ik bij mijn vorige RS een extra set 17" Zenith-velgen gekocht voor de winterbanden. Op mijn nieuwe RS heb ik 18" Neptune-velgen (zoals al eerder gemeld heb ik de 17" Zeniths eigenlijk altijd te klein gevonden), voor winterbanden vind ik 18" echter te groot (en ook de banden zijn te duur). Daarom rij ik in de winter toch maar met de extra set Zeniths van mijn vorige RS.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Het elke keer verwisselen van de banden kost ook geld. Velgen met banden kan ik gemakkelijk zelf wisselen, kost alleen wat tijd.
Daarnaast kwamen de prijzen voor winterbanden voor mijn RS grofweg op het volgende neer:
18 Inch: 1200 euro, alleen banden,
17 Inch: 1200 euro, inclusief LM velgen.
16 Inch: 1000 euro, inclusief LM velgen.

Waarbij bij die laatste 2 iets van 350-400 euro voor de velgen was. Dus bij de volgende wissel ben ik nu (16 Inch genomen) de helft goedkoper uit. Bovendien zijn bredere banden op glad wegdek (vooral sneeuw) minder gunstig, want minder druk per vierkante cm. En men zegt dat hogere wangen ook beter zijn bij winterbanden. Ze rijden in ieder geval prima!

EDIT:Vergiste me in topic met mijn "back on topic" opmerking...
 

Rallye

Forumguru
Bij de aanschaf van mijn vorige RS heb ik €1.500 betaald voor vier 17"Zenith-velgen en Vredestein winterbanden. Een setje nieuwe Continental-winterbanden kostte mij een paar jaar geleden precies € 800. Voor mij is het belangrijkste werkgebied van de winterbanden niet sneeuw (ik ga niet naar skigebieden), maar koud en nat. De 17" zijn 225/45 terwijl de 18"225/40 zijn, dus heb ik in de winter toch nog hogere wangen.

Bovendien: het oog wil ook wat, dus rij ik niet met zwarte stalen velgen. Ik laat een ander daar overigens volkomen vrij in.
 

Rallye

Forumguru
Dinsdag een nieuwe velg moeten bestellen (Zenith 17", mijn wintervelgen). Helaas pikte mijn echtgenote maandagavond laat een stoeprandje mee. Exit velg en Conti TS 830P.

De TS830P (winterband) blijkt niet meer leverbaar als 225/R17 94 V, dus heb ik twee TS850's besteld (geen verschillende banden op één as). Een mooie kostenpost, zo aan het eind van het jaar! Maar goed, wel weer een onderwerp voor een gedicht vanavond.....
 

dirkie996

Forumguru
Dinsdag een nieuwe velg moeten bestellen (Zenith 17", mijn wintervelgen). Helaas pikte mijn echtgenote maandagavond laat een stoeprandje mee. Exit velg en Conti TS 830P.

De TS830P (winterband) blijkt niet meer leverbaar als 225/R17 94 V, dus heb ik twee TS850's besteld (geen verschillende banden op één as). Een mooie kostenpost, zo aan het eind van het jaar! Maar goed, wel weer een onderwerp voor een gedicht vanavond.....
Of misschien een voordracht ?.....:mad:
 

Rallye

Forumguru
Ze heeft vanavond het gedicht voorgedragen....

Ik zal nog wel even een fotootje posten van de beschadigde velg. Wellicht wil iemand hem nog hebben. Sowieso hou ik een Conti TS830p over die nog wel een seizoen mee kan. Zou iemand belangstelling hebben voor één tweedehands band?
 

VWim

Forumguru
@Rallye Misschien kun je hem bewaren voor het volgende ongelukje....

Er is overigens niets mis met twee verschillende banden om dezelfde as, daar is in Nederland niets op tegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
@VWim: misschien is het (in Nederland) niet illegaal, maar het wordt wel afgeraden vanwege de mogelijke gevolgen voor het weggedrag. Dat wordt immers iets onvoorspelbaarder. Bovendien rijden wij zeer regelmatig in Duitsland.
 
Bovenaan Onderaan