Opfrisser en nieuw sportpakket voor Skoda Superb

Exciter

Administrator
Vier jaar na marktintroductie vindt Skoda de tijd rijp voor wat wijzigingen aan haar limousine Superb. Wie net een Superb heeft gekocht, hoeft zich geen grote zorgen te maken, want de aanpassingen zijn gering.
De komst van de nieuwe Volkswagen Passat kon wel eens desastreuze gevolgen hebben voor de verkoop van Skoda’s topmodel. De middenklasser uit Wolfsburg beschikt over modernere techniek, is een stuk rijker uitgerust dan de vorige Passat en zal niet veel duurder worden dan zijn voorganger. Veel meer dan value for money en een kleine facelift, kan de 2005-editie van de Superb daar niet tegenover zetten.
De nieuwste editie herken je aan de grille, die voortaan meer overeenkomsten vertoont met die van de Octavia en Fabia. Daarmee hebben we tevens de belangrijkste designwijziging besproken. Ook zijn er nog twee nieuwe lakkleuren, Highland Green en Storm Blue, en de Elegance uitvoering heeft nieuw 16 inch lichtmetaal, maar dan heb je het ook wel gehad. Wat de techniek betreft, bleef vrijwel alles bij het oude, behalve dat de spoorbreedte voor met zes millimeter groeide en dat het vernieuwde remsysteem meer koellucht krijgt aangeboden.
De uitrusting kent wat kleine aanpassingen, zoals een nieuw vierspaaks stuurwiel. Op de optielijst prijkt voor het eerst een sportpakket dat op alle versies verkrijgbaar is, behalve op de basisbenzine- en basisdieseluitvoering. De Superb met sportpakket staat twee centimeter dichter bij het asfalt en beschikt over stuggere schokdempers en een stijvere stabilisatorstang voor. Stuurwiel, pookknop en handremgreep zijn met leder bekleed.
De vernieuwde Superb zal ongeveer vanaf juni bij de dealer staan
 

Michel

Forumguru
Hierbij nog aanvullende informatie afkomstig van De Telegraaf:

GENEVE - De Skoda Superb ondergaat binnenkort de grootste modelaanpassing in het vierjarige bestaan van het topmodel, maar dan nog zijn de aanpassingen gering. Een nieuwe grille en andere bekleding springen eruit. Technisch wijzigt de spoorbreedte. Blijkbaar kunnen de remmen meer koeling gebruiken. De opgefriste Superb wordt eind mei in productie genomen.

De 2006-versie van de Superb onderscheidt zich naast de grille en aankleding van de stoelen optisch minimaal van de huidige versie. Het kleurenscala kent twee nieuwe tinten. Highland Green vervangt Nature Green en Storm Blue komt in plaats van Sea Blue. Op technisch vlak heeft Skoda de spoorbreedte vóór met zes millimeter vergroot. Het heeft te maken met het opgewaardeerde remsysteem dat zodoende meer koellucht krijgt aangevoerd. De Elegance staat op nieuwe lichtmetalen wielen (type 16 inch Bolid) en de voorruit is voorzien met verwarming. Binnenin is een ander vierspaaks stuurwiel te vinden, dat op de Comfort-versie is bekleed met leder. Tegen meerprijs biedt Skoda een driespaaks sportstuurwiel of een exemplaar met audiobediening. Diezelfde accessoirelijst vermeldt stoelen met alcantara bekleding, waarvan de middenbaan Onyx Black of Ivory is.

De nieuwe versie verschilt optisch nauwelijks van de huidige (foto) Superb.
Voor het eerst wordt de Superb met Sport-pakket aangeboden. Daarmee beschikt het topmodel over een aangepast onderstel met 2 cm ingekorte veren, andere stabilisatorstang vóór en gemodificeerde schokdempers. Ook aan de assen is gesleuteld. Het stuurwiel is met leder bekleed, net als de pookknop en de handrem. Skoda biedt het pakket op alle versies aan, uitgezonderd de 2.0 115 pk benzine en de 101 pk sterke 1.9 TDI-diesel.

Ook de Fabia en Octavia krijgen voor het nieuwe modeljaar de beschikking over diverse nieuwe zaken, al kan importeur Pon Mobiel op dit moment nog niet zeggen hoe de modificaties er voor de Nederlandse markt uit komen te zien. Optisch wijzigt er in ieder geval voor de Fabia en Octavia niets. De productie start pas eind mei.

Over de gehele linie vervangt Skoda de kleuren Nature Green en Sea Blue door respectievelijk Highland Green en Storm Blue. Specifiek voor de Fabia is de toevoeging van een tweefase remassistent. De remhulp werkt mechanisch. Daarnaast beschikt de Elegance voortaan over een pookknop met chromen afwerking. Op de optielijst verschijnt Sunset-glass. Wie de accessoire bestelt krijgt zijn of haar Fabia afgeleverd met extra donker getinte zijruiten vanaf de B-stijl en achterruit.

Voor de relatief nieuwe Octavia geldt dat een in delen neerklapbare achterbankleuning per direct standaard is geworden. Vanaf eind mei is de Octavia al dan niet af-fabriek voorzien van DSR, een toevoeging op het ESP waarmee de remweg volgens Skoda tot 10% korter wordt. Ook nieuw is Hill Climb Control. Met dat systeem blijft de auto op een helling heel even stilstaan, voordat de auto gaat rollen. Daarmee wordt de hellingproef vergemakkelijkt, de bestuurder hoeft niet te spelen met koppelings- en gaspedaal. Ook nieuw zijn Bluetooth-GSM-voorbereiding en een sportinterieur met lederen afwerking van stuur en pookknop en specifieke stoelbekleding.
 
Wel balen dat de Octavia eind mei "verbeterd" wordt verkocht terwijl ik begin mei mijn auto krijg, had nog wel een maandje willen wachten voor wat extra's.
 
Bovenaan Onderaan